Goedemorgen dames, Ik heb een vraag. Bij mijn vorige zwangerschap werd er geconstateerd dat ik zwangerschapssuiker had. Nu ben ik erna best wel veel afgevallen (ondertussen zit er wel weer wat aan, ook door de zwangerschap). Maar hoe groot is de kans dat je weer zwangerschapssuiker hebt? Ik zie enorm tegen die glucosetest op volgende week.... Is er misschien een andere methode of ze kunnen zien of je het wel of niet hebt?
De kans is vrij hoog, dacht wel 90%. Heb je vorige keer geen glucosemeter gekregen? Dan kun je het zelf meten, zo doe ik het ook. Ik maak iedere week een dagcurve zodat ik het direct weet als het terug is.
Ik snap dat je op ziet tegen de suikertest! Een andere optie om het te prikken is via een dagcurve maar dan moet je 3x naar het ziekenhuis toe om bloed te prikken. Zou daar is navraag over doen. Ik hoop van harte dat je dit keer geen zwangerschap diabetes hebt!
Kan me voorstellen dat je er tegen opziet. De kans dat je het weer hebt is vrij groot ( maar het hoeft niet) het is wel heel belangrijk om het uit te sluiten. Onze dochter was 4900 gram. Daarom dit keer met 16 weken al die test gehad en bleek idd diabetes te hebben. Het hoeft ook echt niet met je gewicht te maken te hebben ( al zeggen ze dat dat wel een risicofactor is) je kan het idd ook via een dagcurve doen. Hoop ook heel hard mee voor jou dat je het dit keer niet hebt. Succes!
De kans is inderdaad vrij groot. Ik had de eerste zs een verhoogde waarde en dat ukkie is door HELLP (heeft daar niks mee te maken) maar te vroeg geboren. Nu had ik het al voor de zs en in de zs is het alleen maar fouter gegaan en zit ik inmiddels aan de insuline. Ik kan je vertellen dat het geen pretje is maar wat moet moet ... Al duim ik dat ik na de zs zo veel afgevallen ben dat ik het helemaal niet meer heb. Wat een gedoe. Er is inderdaad een mogelijkheid om een dagcurve te doen. Maar dat is meer werk ... geef mij dat drankje maar. Neus dicht en drinken maar ... Zo ie zo hebben vrouwen die in de zs diabetes hebben gehad 50% kans het later buiten de zs ook te krijgen. Dat wist ik ook niet! Sterkte ... hoop dat het dit keer meevalt.
Als je borstvoeding geeft na de bevalling kun je het risico gelukkig wel kleiner maken dat je later diabetes krijgt. En ik slik zelf hele hoge dosis vit D dat zou de kans op zwangerschapsdiabetes en HELLP ook halveren. Nic1976 even een ander vraagje maar jij kreeg dus HELLP bij je tweede zwangerschap? Ik dacht dat dit vrijwel niet kon, of was het niet dezelfde partner? Sorry ik vind het erg interessant dacht echt dat dat niet kon of kans vrijwel nihil. Ik had in het begin van deze zwangerschap weer diabetes maar dit kwam door medicatie die ik moest slikken. Toen kreeg ik ook insuline en nou blijk ik daar allergisch voor te zijn. Toen ik stopte met die medicijnen (prednison) ging de diabetes ook weer weg maar nu is het eigenlijk wachten tot ik weer zwangerschapsdiabetes ontwikkel. En wat we dan gaan doen want insuline kan dus niet. Nogal een gedoe, maar het VU is er druk mee bezig. Ik vond insuline spuiten trouwens wel meevallen. Ik weet leukere dingen dat is waar, maar ik spuit ook iedere dag een dikke injectie met fraxiparine en die vind ik veel vervelender.
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik moest idd prikken, ik heb nog wel zo'n meter maar geen stripjes meer. Bij mijn vorige zwangerschap hoefde ik geen insuline te spuiten. Ik moest het alleen bijhouden omdat ie wat verstoord was. Dus ik vraag mezelf nog steeds af of het 'echt' diabetes is geweest.
Ik heb met een week of 14 een keer bij mijn buurvrouw geprikt en daar was ie na het eten 5,8. Maar ik begrijp idd wel dat de kans dat ik het nu weer ontwikkel heel groot is...
Gewicht zegt niks, ik heb echt geen overgewicht en ook nooit gehad maar jammer genoeg voor de tweede keer diabetes.
Die had ik ook niet meer maar die had ik zo besteld via internet. Moest het toen wel zelf betalen maar dat waren de best bestede 25 euro van het jaar. Ik hoefde vorige keer ook geen insuline te spuiten, dat is niet een voorwaarde voor zwangerschapsdiabetes.
Wat grappig van die borstvoeding. Dat wist ik niet! Heb onze dochter 9 maanden borstvoeding gegeven en wil als deze twee geboren zijn ook weer borstvoeding gaan geven ik spuit helaas ook insuline 4 eenheden voor het slapen gaan. Het frustrerende is is dat mijn waarde overdag na het eten altijd heel netjes zijn maar m'n nuchtere waarde in de ochtend niet. Dat heeft niks met eten te maken helaas. Vind zelf de insuline ook helemaal niet erg. Vind de vingerprikken en de vitamine b12 injecties vervelender.
Je nuchtere waarde kun je inderdaad niks aan doen. Dat is je lever die zelf glucose produceert in je slaap. B12 injecties heb ik nooit gekregen gelukkig. Vingerprikken is idd niet leuk, maar ik heb die fraxi als referentie hihi dan valt alles mee.
Ik heb net bij mijn buurvrouw mogen testen. En had 4,6 een uur na het eten... Die B12 had ik heel weinig na mijn eerste zwangerschap, maar heb ook nooit injecties hoeven halen.
Dat is idd goed! Ik zou voor de zekerheid ook even je nuchtere waarde prikken als dat ook mag morgen.
Dat is wel een nette waarde chantallie! Over die b12 ik wist niet eens dat het bestond joh... Ze testen daar standaard op omdat ik dus die zwangerschapsdiabetes heb. Maar die b12 te kort komt waarschijnlijk omdat ik zwanger ben van een tweeling die gewoon heel veel van mijn lichaam neemt. Heb weken lang 2 injecties per week gehad in m'n bil. En nu voorlopig nog 1x per maand.
@Nuage, ik mag idd prikken wanneer ik wil hahaha! Wel handig voorlopig. Scheelt weer Dat is ook wat @ourmiracle 2 keer in de week... Misschien dat ze me dit keer wel ook nog op B12 testen hoor, tijdens de zwangerschap. Ik zal het volgende week vragen aan de vlos.