Beste Ik ben 15 weken zwanger. Ik ben bediende en voor mijn zwangerschap sportte ik erg veel (volleybal). Ook nu tijdens mijn zwangerschap probeer ik om nog 2 maal per week te gaan zwemmen. Sinds week 10 ben ik enorm kortademig. Als ik op mijn werk ben dan zet ik al de ramen open om wat zuurstof te hebben, zit ik gewoon op mijn bureaustoel, doe ik niets van lastige inspanning, maar zit ik toch te happen achter adem. Gisteren wandelde ik met mijn vriend langst een pad die wat omhoog ging en vroeger ging ik die oplopen en nu ging viel ik bijna flauw omdat ik geen adem kreeg. Wat ik dan nog minder begrijp is dat als ik naar het zwembad ga ik gerust 50 lengtes kan zwemmen zonder enige duizeling of enig ademprobleem. Ik ben hiervoor naar de huisdokter geweest, maar hij kon me niet helpen. Het is niet dak ik zwaar van gewicht ben en er is ook nog niets van zwangerschapsbuikje te zien. Wat kan hier de oorzaak voor zijn en wat moet ik nu doen? Groetjes Brunette
Hoi Brunette, je kunt er helaas weinig aan doen. Je lichaam is zo bezig met de zwangerschap en alle energie gaat daar in eerste instantie heen, dat jou eigen energiepeil ver te zoeken kan zijn. Is niet erg en vaak maar tijdelijk, maar je moet er wel naar luisteren. Dit zijn allemaal signalen van je lijf dat het nu even niet zoveel kan doen als anders. Komt wellicht wel weer terug hoor, want tussen de 20 en 30 weken voelen de meeste zwangere vrouwen zich prima en hebben volop energie. Dus luister echt naar je lijf, jezelf geen watje vinden oid... Goed eten en drinken gedurende de dag. Je krijgt vast over een tijdje weer een energieboost. Groeten Brigitte