Iedereen kent het wel.. visite komt aan met iets gigantisch lelijks, je lacht, bedankt ze hartelijk, maar dan.. Vandaag werd het nog lastiger, de tante van mijn vriend kwam aan met een houten luierkist, lichtblauw en vol met handgeschilderde bambi figuren.. gemaakt door haar overleden man, de oom van mijn vriend dus.. Het is echt totaal onze stijl niet, we vinden hem allebei aartslelijk en pas totaal niet bij de kinderkamer. Mijn schoonmoeder vind het geweldig dat we hem gekregen hebben.. Mijn vriend wil hem op de kinderkamer zetten als zijn ouders komen, maar ja.. die komen ook wel eens onverwachts.. Ik wil ze niet kwetsen.. maar ja.. ik vind het ook niet zo'n prettig idee.. heb zijn oom ook nooit goed gekend, toen was hij al ziek (hersentumor). Tja, wat zouden jullie doen? Groetjes!
Ik vind het een heel goed onderwerp. Ik zou namelijk ook echt niet weten wat ik moet doen of moet zeggen! BEn benieuwd. Over dat kistje, kan je het niet ergens in de hoek neerzetten ofzo? Ja het is wel erg lastig als jullie het zo heel erg lelijk vinden en normaal zou ik zeggen "gewoon niet in het zicht bewaren" maar nu omdat er zo'n verhaal aanzit is dat ook wel een beetje respectloos naar mijn idee maar het blijft natuurlijk jullie beslissing! Gr. Charissa
Waarom is dat respectloos dan ??? ik denk dat je het beter gewoon eerlijk kunt vertellen, dat het niet jullie smaak is.. en dat die tante dat best kan begrijpen.. als zij zelf iets cadeau krijgt dat ze niet mooi vind, dan gaat ze dat toch ook niet neerzetten... en ik snap dat het een beetje anders is nu die oom is overleden.. maar als die oom nu nog had geleefd.. dan had je het net zo goed niet mooi gevonden, en waarschijnlijk ook gewoon niet neergezet... dus ik denk dat 'uit respect' omdat die man is overleden, dat echt geen reden is om iets dat je echt lelijk vind toch maar in je huis neer te zetten... misschien als je het gewoon eerlijk verteld tegen die tante dat ze het misschien zelf wilt hebben thuis als aandenken aan haar man ??
Hai! Een ding heb ik vanaf het begin van mijn zwangerchap er in gegooid en dat is dat ik meteen zeg als ik iets krijg wat ik niet mooi vind. Gewoon op en nette manier. Veel mensen vinden het leuk om cadeautjes te geven en dat is natuurlijk hartstikke lief. Maar als ik het cadeau niet mooi vind dan voel ik me schuldig richting de gever terwijl ik er niks aan kan doen dat ik het niet mooi vind. En zeg nou eerlijk, zo vaak wordt ik zelf als het goed is geen moeder dus ik wil ook genieten van de leuke spulletjes die er zijn. Tuurlijk is het wel lastig, maar door het meteen eerlijk te zeggen ben ik er van af, veronschuldig ik me en de gever weet dat ik het wel goed bedoel. Maar ik weet dat het lastig is!
Ik zal vriendelijk bedanken voor het cadeau en daarna gaat het in een doos, en dan zie ik wel wat ik ermee ga doen. Heb nu ook van schoonmoeder wat kleertjes gehad die ik niet zo mooi vind en een paar die ik wel mooi vind, en heb toen heel subtiel aangegeven dat de kleertjes die wel mijn smaak waren, dat ik die echt super vind en dat het he-le-maal mijn smaak is, dus misschien heeft ze die hint begrepen. Verder heb ik nog niks cadeau gehad, dus ik heb nog geen idee. Veder laa ik de meesten een plaatje van onze uitgekozen babykamer zien, toevallig is die foto van de babywinkel ook een beetje zoals onze kamer is, dus dan hoop ik dat ze kunnen 'invoelen' dat we niet van druk en figuurtjes enzo houden. Nou ja e verder hoop ik dat mensen het aan me vragen, mijn collegaatje bijv. vroeg wat ik graag wilde hebben, en toen heb ik haar gewoon iets laten zien, en dat gaat zij dan kopen, eigenlijk is dat het fijnst als mensen het aan je vragen. Ik geef met kraamvisite altijd een heel neutraal cadeau, kleertjes in zacht wit of beige ofzo, zodat het altijd wel goed valt (hoop ik dan) Ik heb één keer een zelfgemaakt cadeau gegeven, heb geen idee of ze het gebruiken, maar dat geeft ook niet, ik heb het met liefde voor ze gemaakt. En als ik iemands smaak goed ken, dan durf ik wel een kleertje in een kleurtje te kopen.
misschien kan je het nog schilderen in de kleur die beter bij de kamer past? anders kan je misschien zeggen dat je voor een ander model kiest wat handiger is in gebruik? Ikzelf heb ook moeite met dat soort dingen laatst kwam mijn buurvrouw met een clownsbordje met ophanghaakjes echt afschuwelijk maar goed bedoeld ik zei metteen dat het niet paste bij de andere kleuren in de kamer en eindigde met : maar wel heel lief dat u aan me heeft gedacht.
ik denk dat ik het tegen mijn/zijn ouders zou vertellen.. dat het niet jullie stijl is en dat het ook niet bij de kinderkamer past.. als hun dan langskomen, weten ze waarom hij er niet staat..
Das de reden waarom ik dit keer cadeaubonnen vraag haha, bij mn dochter kreeg ik me toch kleertjes en spulletjes waar ik echt even van moest slikken en ik ben niet het type dat rechtuit durft te zeggen dat ik het niet mooi vind
Hoe moeilijk het ook is..gewoon zeggen dat je het een heel lief gebaar vind maar niet in jullie kinderkamer past. Het feit dat iemand het gemaakt heeft die er niet meer is...speelt hierin geen rol ( hoe hard het ook klinkt). Het is heel vervelend dat diegene er niet meer is. Misschien willen je ouders/schoonmoeder hem hebben voor als de kleine daar gaat logeren? ( zou natuurlijk ook een mooie oplossing zijn toch?) Als je het niet zegt zullen mensen denken dat het wel je smaak is en krijg je misschien elke keer "eennietnaarjousmaakcadeau" ! Ik begrijp dat het voor sommige erg moeilijk is...maar ik denk dat je toch eerlijk moet zijn en gewoon moet kunnen zeggen ( op een nette manier) dat het niet je smaak is. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Liefs Najet
Om dit soort 'verrassingen' te voorkomen heb ik tegen iedereen gezegd dat ik de spulletjes voor de babykamer zelf koop zodat ik alles kan inrichten naar mijn smaak. Alle knuffels, speeltjes etc. die niet in de babykamer passen gaan in een kist of in de box. En kleertjes die ik niet zo mooi vind, nou ja, die trek ik dan wel een keertje aan als ik die mensen zie die ze gegeven hebben. Kunnen ze daarna alsnog naar Roemenie of zo. Hebben ze er daar tenminste nog plezier van. Ik zou er niet te moeilijk over doen. Je tante komt waarschijnlijk toch nooit meer bij jou op de babykamer en tegenover je schoonmoeder hoef je je al helemaal niet te verantwoorden.
Wij hebben bij Stijn ook wel pakjes gekregen die niet naar ons zin waren en die hebben we gewoon gebruikt als reserve kleertjes in de voedingstas. Voor de rest nooit spullen gekregen die ik niet mooi vond maar mocht ik ze bij deze wel krijgen zal ik het netjes aangeven omdat ik het zonde vind om er niks mee te doen. Maar hopen dat iedereen de bonnetjes bewaard
Ik ga toch nog even reageren vanuit pedagogisch oogpunt *ehm sorry* Wij leren onze kinderen altijd dat ze vriendelijk moeten bedanken als ze een cadeautje krijgen, als kinderen zouden zeggen: ik vind het niet mooi, dan komt er toch meestal wel een ouder die het kind zal corrigeren, en zal zeggen dat het niet netjes is om zoiets te zeggen als je een cadeautje krijgt. Maar als volwassene zou je dat dan wel moeten kunnen zeggen? Sorry maar dat is toch echt niet hoe ik ben opgevoed...ik vind dat ook voor volwassenen niet netjes staan. Ik vind het al bijzonder zat als iemand een cadeautje meeneemt. Dus ja ik snap, soms moet je eerlijk zijn, maar met cadeautjes heb ik zoiets van: Als het niet mijn smaak is, bedank ik toch vriendelijk voor het cadeautje, en dan leg ik het weg, het is heus niet zo dat iedereen elke keer weer op visite komt om te gaan kijken in de babykamer of je de cadeautjes wel gebruikt hebt of dat ze de kleertjes wel dragen toch??? ik heb een setje rompertjes gehad van schoonmoeder, hartstikke lief maar echt niet mijn stijl, maar toevallig helemaal de stijl van een collegaatje die nu ook zwanger is, nou geef ik die rompertjes dus aan haar. Ik kan er niet wakker van liggen of schoonmoeder dan gaat afvragen waarom het niet in de kast zal liggen straks, en als ze dat wel vraagt, dán pas zal ik eerlijk zeggen dat het niet helemaal mijn smaak was. Denk niet dan je iemand anders er dan mee voor het hoofd stoot, maar denk wel dat als je het cadeau krijgt en dán al gelijk zegt dat je het niet mooi vind, dat dat best naar over kan komen.
ben ik het eigenlijk wel mee eens! Tuurlijk is eerlijk zijn wel belangrijk, maar het heeft z'n grenzen. Bij kadootjes vind ik het er wel aan liggen wie het geeft, maar zeker mensen die verder van je af staan zou ik het niet gauw zeggen dat ik het niet leuk vind. Ik moet zeggen dat ik me eigenlijk ook wel lullig zou voelen als iemand dat tegen mij zou zeggen als ik een kadootje zou geven. Het verhaal van de kist vind ik wel iets anders, aangezien je dat niet even weg kunt stoppen in de la en je kunt het ook niet overschilderen omdat dan de beschildering van je oom verloren gaan. Misschien kan je moeder het tactisch brengen?
Ik zou in ieder geval niet voor mijn schoonmoeder net doen alsof ik de kist van schoontante zo mooi vind om de gevoelens van mijn schoonmoeder te sparen! Maar ik zou wel de gevoelens van schoonmoeder willen sparen als ze zèlf met iets lelijks komt, dan bedank ik vriendelijk. Maar mijn schoonmoeder heeft tot nu toe een re-de-lijke smaak, haha! Pffff.... ingewikkeld hoor! Maarreh.... ik weet ook helemaal niet of ik in zou grijpen als mijn kind zou zeggen dat ze iets niet mooi vindt. Is het niet zo dat we juist de eerlijkheid van kinderen altijd zo waarderen? Ik zou gewoon heel hard lachen en er een grap over maken tegen de gever dat over smaak niet valt te twisten ofzo.
Ik zou het met alle plezier aannemen en dan niet of minder vaak gebruiken. Een kado dat je wordt gegeven valt niet af te kraken vind ik. Die persoon heeft zijn of haar best gedaan iets leuks uit te zoeken, heb je niet dezelfde smaak, dan zou ik daar verder echt niks van zeggen. Vind ik niet echt netjes eigenlijk.
lynn77@ ik ben het niet met je eens. Het zou dan toch ook niet netjes zijn als je een gegeven cadeautje weer weggeeft? Het lijkt nu net alsof je iets niet mooi vind dat niet mag zeggen..kom op zeg... Nee sorry dan ben ik maar niet netjes maar wel eerlijk! Maar goed ieder zijn ding! Groetjes Najet
Dat probleem heb ik gelukkig niet met grote spullen want ik heb er voor gekozen dat wij geen meubelen e.d. cadeau willen krijgen. Ik heb dat duidelijk gemaakt! We hebben tot nu toe niet veel gekregen. Van mijn schoonmoeder 4 kledingstukken, een speentje, een tuttel.. Mijn moeder heeft echt een LADING kleding gekocht.. daar zitten wel wat dingen tussen die ik nooit zou kopen, maar ik bewaar ze wel. Want wie weet komen ze toch nog van pas. Ook heeft ze heel veel dekentjes en lakens enzo gekocht, kan ik allemaal goed gebruiken
Ik ben het helemaal met Lynn77, ik bedoelde namelijk ook met respectloos dat het mijn mening is dat ik dat zo zou oplossen omdat iemand iets van haar dierbare man die overleden is geeft en je haar daar ook heel erg mee kan kwetsen, dan maar iets dat ik spuuglelijk vind in een hoekje doen, maar wel haar het idee geven dat het super gewaardeerd wordt. In andere situaties kan ik beide kanten wel begrijpen, mensen die eerlijk belangrijker vinden en mensen die het belangrijker vinden om mensen niet onnodig te kwetsen of een rot gevoel te geven ookal bedoel je het niet zo, het is niet leuk om te horen als jij je best hebt gedaan voor een cadeau "o ja dat is niet echt mijn smaak" ookal is het subtiel. Je mag indd. blij zijn als je uberhaubt wat krijgt: ik zeg altijd een gegeven paard niet in de bek kijken. Maar ik respecteer uiteraard dat andere hier anders over denken en anders zouden reageren, gelukkig maar anders is alles wel erg voorspelbaar Ik wil hier trouwens echt niemand mee aanvallen ofzo hoor vind het juist leuk dat iedereen hier tenminste zijn mening kan geven
Ik zeg ook niet dat anderen dat niet mogen zeggen, ik geef alleen mijn mening, ook vanuit het oogpunt hoe wij onze kinderen leren omgaan met het krijgen van cadeautjes. Als iemand anders het wel eerlijk wil zeggen mag dat, maar daar mag ik het dan toch op mijn beurt ook niet mee eens zijn? Ja ik heb er ook wel over nagedacht of dat dan respectloos is om die twee rompertjes weg te geven die ik heb gehad, maar dat is meer omdat ik denk, anders belandt het in de doos die nooit gebruikt wordt, en ik weet zeker dat die collega het geweldig vindt, want ze heeft me net verteld dat ze de kamer in dat thema gaat maken, dus vandaar dat ik ze dan in dit geval ga weggeven, dat doe ik normaal gesproken ook niet hoor.