Wie heeft er ook last van fibromyalgie tijdens de zwangerschap? Ik had er de eerste zes maanden nauwelijks last van en nu in de zevende maand elke dag pijn over mijn hele lijf. Stijve handen en benen. Pijn in mijn gewrichten (handen, polsen, voeten, knieeen, rug enz.) Ik had gehoopt dat dit niet zou gebeuren, maar zit dus nu helaas thuis ziek op de bank. Bij de eerste zwangerschap heb ik elke dag moeten huilen van de pijn. Bij de tweede zwangerschap nauwelijks last van gehad gedurende de gehele zwangerschap. Behalve na de bevalling. En nu hoopte ik dat het met deze zwangerschap ook zo zou zijn, tenminste die hoop had ik gedurende de eerste maanden. Nu helaas toch heeeel veel pijn. Ik kan en wil eigenlijk ook geen medicijnen hiervoor nemen. ik hoop dat het niet erger gaat worden....
Ik ben nu 21 weken en heb tot nu toe minder last van de fibromyalgie tijdens de zwangerschap. Hoop natuurlijk dat dat zo blijft tot het eind aan toe. Pijn heb ik nog steeds dagelijks, maar normaalgesproken heb ik juist meer pijn en nu ik zwanger ben lijkt de pijn iets afgevlakt. Dit heeft echt met de hormonen te maken bij mij, want tijdens mijn eerste zwangerschap werden de klachten ook milder, maar toen ik na 9 weken een miskraam kreeg kwamen de klachten volop weer terug. Nu heb ik dus weer minder pijn, maar de internist heeft mij al gewaarschuwd dat ik het na de bevalling waarschijnlijk weer terugkrijg en misschien nog wel heviger dan voorheen. Ik ben in iedergeval blij dat ik momenteel 200 meter kan lopen zonder al te veel pijn, dus daar geniet ik dan maar van nu.
Precies wat je zegt; na de bevalling worden de klachten erger. Die ervaring heb ik ook. Ik vroeg me af of er meer mensen hier last van hadden en of ze hier ook medicijnen voor slikken tijdens hun zwangerschap (niet dat ik dat zo graag wil) . Maar de pijn over mijn lijf is niet altijd te verdragen. Het ene moment heb ik nergens last van en het andere moment kan ik geen stap verder en wil ik alleen maar liggen. Vandaag even naar een winkel met mijn man voor een pak (lees: 1 winkel). Ik had er gelijk spijt van dat ik was meegegaan. Thuis verschrikkelijk veel pijn en kon gewoonweg niet meer lopen. Ik merk wel dat ik bij elke inspanning direct hierna last krijg van mijn gewrichten. Ik weet nou niet of ik in beweging moet blijven of juist naar mijn lichaam moet luisteren en moet rusten. Als ik ga rusten worden mijn ledematen hier ook stijf van en wordt de pijn soms erger. Ik weet echt niet hoe het verder moet.
Ik heb net 10 weken revalidatie achter de rug en kan je vertellen dat beweging het beste is om te doen. Maar wissel het wel af met rust natuurlijk. Je moet een balans zien te vinden tussen activiteiten en ontspanning. Ik slik sinds ik weet dat ik zwanger ben geen medicijnen meer. Dit omdat bijna al die medicijnen gevaarlijk zijn tijdens de zwangerschap. Als ik nu een dag echt pijn heb, dan neem ik 2 paracetamol, puur om de scherpste pijn er een beetje vanaf te halen.
Hallo Lin80, Ik lees dat jij paracetamol slikt. Ik heb hierover nagedacht, maar wist niet zeker of dit wel aansloeg. Ik weet dat je paracetamol mag slikken tijdens de zwangerschap, ik zal hierover even overleggen met mijn huisarts. En ja, als ik blijf bewegen, heb ik niet altijd last van FM. Maar ga ik over de streep heen, dan barst de bom. Dus moet ik een balans zien te vinden. Ik moet zeggen dat dat voor mij (gezien mijn gezin e.a dingen) niet altijd makkelijk is.
Makkelijk is het zeker niet om die balans te vinden. Ik heb er nu 10 weken hulp bij gehad en nog steeds ga ik wel eens die grens over. Soms komt het ineens heel hevig opzetten en dan ben je al te laat natuurlijk. Zorgen voor een strak schema werkt voor mij erg goed. Maar ook daar moet je natuurlijk wel soepel mee om blijven gaan tijdens de zwangerschap en altijd extra tijd inplannen voor onverwachte dingen. Ik zou inderdaad de huisarts eens vragen wat je hiermee kunt doen. Misschien heeft hij nog andere tips voor je.