Indalen ...

Discussion in 'Zwangerschap' started by NikkiF, Sep 4, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

Jan 17, 2006
    3,554
    0
    0
    Hallo dames !

Ik heb even een vraagje ! Twee weken geleden waren we bij de VK. Ik had toen wel last van druk op mijn bekken en het schaambeen en ook soms last van steken. Ze heeft toen gevoeld dat ons kleintje al aan het indalen was, maar nog niet volledig. Ze voelde toen ook een handje naast het hoofdje.

Vandaag, twee weken later, gingen we weer naar de VK. Ik ben nu 36 weken en 2 dagen zwanger. Ik heb meer last van afscheiding van 2 weken geleden ... een teken van indalen. Mijn VK zei vandaag echter weer dat de kleine echt nog wel moet zakken in mijn bekken. Weer voelde ze een handje naast het hoofdje.

Ze zei verder dat we ons geen zorgen hoefden te maken. Wel dat ik nog wel last kon hebben van het indalen ... stekende pijnen in het bekken.
    Ze vertelde ook dat sommige kinderen helemaal niet volledig indalen, maar dat je dan meteen moet bellen als de vliezen zouden breken. Ook zijn er dames die een te smal bekken hebben waardoor het kind niet kan indalen en dus met een keizersnede geboren zal worden.

Nou vraag ik me af:

1. Zou het kunnen dat het handje naast het hoofdje de indaling tegen gaat ?
    2. Wanneer zou een eerste kinde uiterlijk moeten zijn ingedaald ?
    3. Hoe groot is de kans dat het bekken werkelijk te smal is ?
    4. Kun je zelf iets doen om het indalen te bevorderen ?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden (ik wilde de vraag stellen bij de VK op het forum, maar dat topic is tijdelijk even gesloten, daarom stel ik de vragen aan jullie)

Alvast bedankt !

Groetjes,
    Nikki F

2. natascha25

natascha25 Bekend lid

Nov 1, 2005
    732
    0
    0
    hi Nikki

Mijn kindje was ook al ingedaald maar niet volledig. Nu heb ik dit weekend last gehad van steken en pijn en nu is de kleine dus wel goed ingedaald. Bij jou kan het hoofdje waarschijnlijk nog losschieten wat helemaal niet erg is maar idd. als je water breekt moet je gelijk gaan liggen omdat de navelstreng er dan uitzakt ofzoiets. Als met al het is in iedere geval niet goed. Rond de 36 weken daalt het kindje in (bij de eerste) bij de tweede of meer kan het zelfs op het laatste moment indalen.

Over te smelle bekken zou ik me niet teveel zorgen maken denk ik want dan had de VK dit wel gemeld want ik neem aan dat je de bevalling al besproken heb, en als dit een keizersnee wordt dan had ze dit wel gemeld.

Denk niet dat het handje de indaling tegen houd hoor die trekt ie vanzelf wel weg lijkt mij. zou er niet teveel over in zitten hoor de Vk zal alles wel goed in de gaten houden.

En om het indalen te bevorderen moet je gewoon lekker blijven bewegen. Stukje lopen de trap nemen. gewoon alles tot waar je in staat bent om te doen uiteraard. En vooral niet teveel bij stil staan.

Succes

3. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

Jan 17, 2006
    3,554
    0
    0
    Hoi Natascha !

Bedankt voor je antwoord. Ik heb het in een boek nagezocht en van week 36 tot week 38 kunnen ze indalen. Het is natuurlijk beter als dat nu al allemaal was gebeurd, maar dat kun je toch niet versnellen. Inderdaad, mochten de vliezen breken dan moet ik meteen gaan liggen en de VK bellen.

Die stekende pijnen, ik moet zeggen dat ik daar vannacht wel wat last van had. Het zal toch wel allemaal op gang komen denk ik ... gelukkig dat we volgende week weer op controle mogen, dan kunnen ze het goed in de gaten houden. Misschien dat ik mijn VK wel even bel nog met de vraag over het handje.

Ze heeft inderdaad nooit iets gezegd over een keizersnede. Ik denk ook wel dat ze dat dan wel eerder had gemerkt ...

Groetjes,
    Nikki F

4. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

Jan 17, 2006
    3,554
    0
    0
    Heb net even met mijn vk gebeld. Het schijnt normaal te zijn dat die kleintjes aan het einde van de zwangerschap een houding aannemen die ze zelf als prettig ervaren en ook vaak zo blijven liggen. Ze kunnen immers weinig meer bewegen.

Zij verwacht dat het toeval was dat het handje nu weer daar lag. Het handje han het indalen in ieder geval zeker niet tegenhouden. Het kan verder ook geen kwaad dat het daar ligt.

Gelukkig maar !

Groetjes,
    Nikki F

5. chacha

chacha Fanatiek lid

Jan 20, 2006
    4,918
    0
    0
    Bij mij is het dus nog steeds niet ingedaald en de verwachting is dat dit ook pas tijdens de bevalling zal gebeuren.
    Het is ook mijn eerste kindje en ik had ook steken en krampen, maar geen indaling

Wanneer het kindje niet wil indalen zal de verloskundige een echo voorstellen. Dit om zeker te weten dat je placenta er niet voor ligt of om te kijken of er andere redenen zijn waarom het kindje niet wil indalen.

Bij mij was het dat ik veel vruchtwater heb, dus het kan nog lekker ronddobberen.

Het vervelende vind ik, dat ik direct moet gaan liggen als de vliezen breken....ben natuurlijk bang dat het in de supermarkt gebeurt

6. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

Jan 17, 2006
    3,554
    0
    0
    Hoi Chacha,

Ik ben heel benieuwd hoe het zal vorderen. Mijn placenta ligt in ieder geval gelukkig niet in de weg, dat hebben ze bij de pretecho kunnen zien. Het indalen is wel al begonnen hier, maar is nog niet volledig ...

We hebben nog even. Volgende week donderdag moeten we weer naar de VK, hopen dat we dan wat dit betreft ook goed nieuws krijgen.

Het meteen gaan liggen is inderdaad vervelend ... bij de yoga raden ze namelijk aan zo lang mogelijk verticale houdingen aan te nemen ...

Groetjes,
    Nikki F

7. chacha

chacha Fanatiek lid

Jan 20, 2006
    4,918
    0
    0
    Hoi NikkiF,

Gelukkig dat je placenta niet in de weg zit!
    WIe weet daalt het komende week wel in, je hebt nog een aantal weekjes dus dat scheelt.

Ik verwacht bij mij dat het pas indaalt bij de bevalling, wanneer de vliezen breken.

Mijn verloskundige zei dat traplopen wil helpen om de indaling te bevorderen, maar of dat nu zo prettig is als je hoogzwanger bent.....

Succes ermee!

8. noura

noura VIP lid

Apr 27, 2006
    8,819
    0
    0
    ik weet nog dat ik zwanger was van mijn zoon, toen zei ze ook dat die aan het indalen was. ik blij (dacht nog dat het dan vast niet lang meer zou duren) en een week later was die weer omhooggefloept... tja dat kan ook .

9. chacha

chacha Fanatiek lid

Jan 20, 2006
    4,918
    0
    0
    @ Noura: Ja dat was bij mij ook het geval...het zat voor de helft in de bekkeningang ...een week later lag het weer heerlijk bovenin :(

Ach gelukkig heeft het niks met de start van de bevalling te maken.

10. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

Jan 17, 2006
    3,554
    0
    0
    Ik zal veel trappen lopen ! Zo lang het gaat ... ;)

Ons kleintje duwt zich ook vaak helemaal tegen mijn ribben aan, dan zeg ik maar steeds "nee, je moet de andere kant uit !" maar dat wil ook niet zo helpen ... ;)

Afwachten maar. Inderdaad, het zegt gelukkig niets over het verloop van de bevalling. Dat is wel een opluchting !

Groetjes,
    Nikki F

11. Es1981

Es1981 Actief lid

Bij mij is ze ook nog niet ingedaalt en vrees dat het pas gaat gebeuren bij de bevalling.
    Schijnt regelmatig voor te komen, idd wel balen als de vliezen in de supermarkt breken, lig je daar haha. maar ik blijft toch echt niet thuis.

12. chacha

chacha Fanatiek lid

Jan 20, 2006
    4,918
    0
    0
    @ ES1981:
    Ik hoor het ook steeds meer, dat kindjes niet willen indalen. Komt zeker vaker voor.

Trouwens mijn verlos zegt dat ik wel eerst naar huis mag als de vliezen in de supermarkt breken...ik hoef gelukkig niet bij de Appie te gaan liggen. Tenzij ik verder dan 20 minuten van huis verwijderd ben....

13. judithteresa

judithteresa Bekend lid

Jul 2, 2006
    506
    0
    0
    journaliste/fotografe/webdesigner/model
    Fuerteventura-Canarische Eilanden
    bij mij was hij ook goed ingedaald al, toen ik weer voor controle moest was ze weer lekker bovenin gaan liggen! volgens de arts kwam het wel vaker voor, ze is nu wel weer aan het indalen. ik moet elke week op controle dus is wel lekker om het allemaal bij te houden. maar doet het bij jullie ook zo een zeer in je kruis?

14. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

Jan 17, 2006
    3,554
    0
    0
    Hoi judithteresa,

Ja, echt wel ... sonds gisteren heb ik daar ook pijn, stekende pijn. Mijn VK zei ook dat ik dat wel kon verwachten binnenkort, maar dat dat al zo snel zou zijn ... nu maar hopen dat die kleine daardoor nu wel wil en kan indalen ...

Ik liep net een stukje, kwamen de steken weer. Ik moest echt stil blijven staan zodat de pijn weer weg ging en toen kon ik pas weer rustig verder. Het is ongeveer bij het schaambeen. Ook 's nachts heb ik daar last van.

Groetjes,
    Nikki F

15. Es1981

Es1981 Actief lid

Ik moet gelijk gaan liggen ondat ze ook nog heel hoog zit, ze heeft gewoon nog helemaal geen zin om te gaan zakken.
    Ik heb geen steken, jammer :S, heeft er echt nog geen zin in

Share This Page