bloedgroep???

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Bianca019, Apr 18, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bianca019

Bianca019 Lid

Jan 22, 2006
    95
    0
    6
    hallo
    ik ben vandaag naar me verloskundige geweest voor de 2de keer.
    de vorige keer hebben ze me naar het ziekenhuis gestuurd voor een standaard bloedonderzoek daar waren de uitslagen nu van binnen.
    maar ik begreep iets niet helemaal
    ze vertelde me dat me bloedgroep o negatief van en dat we met 30 weken nog een keer bloed moeten laten prikken en dat als er geen antistoffen of zo iets waren dat ik een injectie kreeg van hun
    ook zei ze tegen mij dat als ik net bevallen was dat ze bloed gaan afnemen van de baby ze navelstreng om te kijken welke bloedgroep of zo?
    ik snap er eigenlijk niks van met als dat bloed gedoe en vraag me af of je het me zou kunnen uitleggen want is het nou slecht dat ik o negatief heb?
    of is het slecht voor me kindje en als me kindje nou positief heeft?
    want kindjes kunnen een andere bloedgroep hebben dan hun ouders toch?
    nou ik snap er niks meer van en hoop dat je het me een klein beetje kan uitleggen en me gerust kan stellen

bedankt bianca

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Bianca,

er is niets verkeerds aan hoor, dat jij bloedgroep O negatief hebt. Er zijn verschillende bloedgroepen en er is een rhesusfactor. 10% van de zwangere vrouwen in Nederland heeft rhesusfactor negatief. Nu kan het zo zijn dat jouw man rhesusfactor positief heeft, en dat jouw kindje ook rhesusfactor positief heeft. Tijdens de zwangerschap en in elk geval tijdens de bevalling vindt bloedcontact plaats tussen het bloed van jou en dat van de baby. Als jouw bloed in aanraking komt met bloed met een positieve factor gaat jouw bloed antistoffen maken tegen dat positieve bloed. Deze baby heeft daar geen last van, maar als je weer zwanger wordt en een volgende baby heeft ook positief bloed, dan kun jij door die antistoffen gedurende de zwangerschap het bloed van de baby gaan afbreken, en dat kan gevolgen hebben voor die volgende baby. Om dat te voorkomen wordt bij jou nog eens bloed geprikt bij 30 weken, dan wordt gekeken of jij al antistoffen hebt gemaakt (dit is eiegnlijk nooit zo, maar dit hoort bij de procedure). Vervolgens krijg je een prik in je been of je bil die er voor zorgt dat jij in deze zwangerschap geen antistoffen aanmaakt tegen de postitieve factor. Als jouw kindje geboren is wordt er inderdaad uit de navelstreng bloed afgenomen. (daar merkt de baby en ook jij niks van) Als de baby een negatieve factor heeft dan gebeurt er verder niets (en was die prik bij 30 weken ook niet nodig geweest, maar dat weten we nooit vantevoren). Als de baby een positieve factor heeft, krijg je nog een prik om te voorkomen dat je na de bevalling nog antistoffen aanmaakt.
    Bij een volgende zwangerschap wordt weer jouw bloed gecontroleerd. Eigenlijk is het heel mooi dat deze procedure er is in Nederland, daardoor hebben we nauwelijks meer rhesusbaby's, dat zijn baby's die veel te geel zijn na de geboorte en daardoor in het ziekenhuis onder de lamp moeten liggen en soms zelfs een bloedtransfusie nodig hebben.
    Ik hoop dat dit duidelijk voor je is, zo niet, stel gerust nog meer vragen.

Mirjam

3. Bianca019

Bianca019 Lid

Jan 22, 2006
    95
    0
    6
    heel erg bedankt voor je snelle antwoord want anders zit ik de hele dag te piekeren
    ik heb ook gehoord dat er wel eens word gekeken naar de bloedgroep van je partner is dat nog steeds zo of ben ik in de war met wat anders???

4. Japke

Japke Bekend lid

Feb 1, 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Bianca,

Bij rhesusfactor negatief word er niet naar de bloedgroep gekeken van je man.
    Mocht er een bloeduitslag zijn met bijvoorbeeld positieve antistoffen of een ziekte, dan word er wel naar het bloed van je man gekregen. Dit is helemaal per situatie afhankelijk. En dus gelukkig bij jouw niet van toepassing.

Fijne zwangerschap,
    groetjes,
    Japke

5. Bianca019

Bianca019 Lid

Jan 22, 2006
    95
    0
    6
    hallo
    er is me nu al een helehoop dingen duidelijk geworden
    alleen wat zijn nou positieve antistoffen???
    is dat een positieve bloedgroep??
    en ik heb dus een standaard bloedonderzoek gehad met 12 weken en nu gaan ze me weer met 30 weken testen?
    op wat gaan ze me dan testen kan uit die test ook nog uitkomen dat er vekeerde stoffen zijn en dat dan het bloed van je partner word onderocht of als er iets mis is hoor je dat meteen na de bloeduitslag van 12 weken??
    sorry voor de vragen maar ik vind het een ingewikkeld onderwerp

groetjes bianca

6. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Bianca,

naast antistoffen tegen de positieve rhesusfactor kun je ook antistoffen hebben tegen andere cellen in het bloed. Dit is bij jou niet het geval. Bij 30 weken wordt nog eens gekeken of jij al antistoffen tegen de positieve rhesusfactor hebt gemaakt. Dit is een formaliteit, daarna krijg je de prik die voorkomt dat jij antistoffen tegen de positieve rhesusfactor maakt. In die test wordt niet meer gekeken naar andere antistoffen, die heb je gewoon niet. Als dat wel zo was had je dat gehoord bij de uitslag van 12 weken en dan was er actie ondernomen.

Mirjam

Share This Page