Rokende omgeving en baby

Discussion in 'Zwangerschap' started by sea88, Aug 10, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sea88

sea88 Lid

Mar 11, 2015
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben bijna 35 weken zwanger en maak me erg veel zorgen. Iedereen in mijn omgeving rookt. Mijn moeder, 2 zussen, de vader van het kind ( we hebben geen relatie) en ook mijn beste vriendin.

Ik rook zelf niet en vind het ook erg vies. Ook word er in mijn huis natuurlijk niet gerookt. Maar maak me zorgen om de kraamweek, als mensen de baby gaan vasthouden. Handen wassen kan ik vragen maar gaat dat genoeg zijn? Ook wil de vader eerste week vrij nemen en blijven logeren en veel bij kind zijn. Elke keer buiten gaan roken en dan binnenkomen en kind vasthouden? Is toch erg vies en vooral ongezond. Derdehands roken. Hoe moet ik hier nou mee om gaan?

2. missl87

missl87 Actief lid

Jul 6, 2015
    154
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar, ik ben nog niet zo ver als jou maar ik loop hier ook tegen aan..

Nu ik zwanger ben, vraag ik of ze niet "binnen" willen roken waar ik bij ben. En als de kleine er straks is zal ik dat ook vragen.. alleen idd lijkt het mij ook niet gezond als ze buiten hebben lopen dampen en dan mijn kindje vastpakken en in zijn/haar gezichtje gaan lopen ademen...

Idemdito voor handen wassen... ik ben zelf altijd al erg hygiënisch (nog net geen smetvrees zeg maar) maar ik "ken" helaas mensen die hun handen bvb niet wassen na het toiletbezoek :(:$..

Heb ook nog geen idee hoe ik hiermee om moet gaan, dus ik lees graag mee!

3. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Zou even de vk en straks de kraamhulp on advies vragen, die kunnen je vast wel tips geven :)

Hier geen rokers, mijn moeder en broer zijn gestopt op de dag dat ik vertelde zwanger te zijn, maar wel Mexicaanse griep toen. Ik had speciale handzeep die supergoed desinfecteerde en daar moest iedereen bij binnenkomst mee wassen.

4. jezzebel88

jezzebel88 Fanatiek lid

Jul 23, 2014
    1,531
    83
    48
    Female
    Ik vind dit ook lastig vriendinnen van mij roken zelf ook. Ik heb ook gerookt maar nooit heel veel max 3 op een dag maar ben ruim voordat ik zwanger werd gestopt. De schadelijke stoffen blijven om mensen heen hangen nadat ze gerookt hebben ook buiten helaas. Laatst was er een heel topic over bij dr Oz wat voor gevolgen dit heeft en het is de helft zo schadelijk ten opzichte van meeroken dus schrok hier nogal van. Ik vraag me ook echt af hoe en wat nu.

5. San1984

San1984 Fanatiek lid

Apr 26, 2012
    1,066
    0
    0
    In onze omgeving ook alleen maar mensen die roken. Behalve man en ik.

Ik vind roken zo vies en snap ook echt niet dat er vrouwen zijn die gewoon doorroken tijdens de zwangerschap.

6. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Desinfecterende handzeep (gel waar je geen water voor moet gebruiken) binnen handbereik zetten en vragen of ze eerst hun handen willen wassen. Zeker niet binnen roken. Verder heb ik geen tips. Ik rook zelf ook en in mijn omgeving rookt bijna iedereen.

7. Denise001

Denise001 Bekend lid

Feb 9, 2015
    503
    4
    18
    Female
    NULL
    NULL
    Hier ook allemaal rokers. Heb zelf ook gerookt dus snap dat mensen een sigaret willen roken.
    Buiten het feit dat ik het nu ontzettend goor vind wil ik dat iedereen buiten rookt geen enkele uitzondering.
    Straks als de kleine er is en je komt op bezoek rook je maar een uur niet.
    In jou geval zou ik vragen aan de vader zo min mogelijk te roken en na het roken in ieder geval z'n handen te wassen.

Qua hygiëne hebben wij gelukkig geen viespeuken in onze directe omgeving en anders ben ik wel zo dat ik je vraag om je handen te wassen.
    Kan het niet uitstaan als iemand z'n vinger in het mondje van de baby stopt en dan ga je van mij ook de wind van voren krijgen als dat gebeurt.
    En als ik zie dat je een koortslip hebt of iets wat er op lijkt kom je helemaal niet binnen haha.

Denk dat we best eisen mogen stellen als het gaat om ons kindje en denk niet dat iemand je daarin zou tegenspreken.
    Echte vrienden (& familie) zullen je regels accepteren en respecteren.

8. LittleMeStphnie

LittleMeStphnie Fanatiek lid

Nov 14, 2012
    1,149
    0
    36
    Werk, man, dochtertje, hondje, voetbal!
    NEDERLAND
    Wij ook. Manlief rookt, zijn ouders en merendeels van onze familie en me zusje. Eerste week met de kraamzorg kan je vragen aan de kraamverzorgende dit te zeggen. Dat doen ze echt. En ik vind het heel normaal om dat zelf ook gewoon te zeggen tegen de mensen die je baby vasthouden. Jij houd er niet van het is jou baby en jij beslist Hoe of wat. Helemaal niks geks aan als je je baby wilt beschermen! Ik ga het ook gewoon zeggen en zorg dat er een dettol pomp en handgel aanwezig is. Zodat ze schoon zijn als ze me baby aanraken. Ik rook niet (meer) en wil dat ook niet in de buurt van me kind. Handen wassen gewoon voor dat ze me pasgeboren kindje aanraken!

Xx

9. AngelaSR

AngelaSR Bekend lid

Sep 3, 2014
    707
    1
    0
    rijswijk ZH
    Hier gelukkig geen rokers. Heb zelf zware longproblemen en mensen mogen hier ook niet roken, ook op balkon niet. Ik trek dat namelijk niet en als ze dat niet even kunnen laten bennik heel hard dan kom je maar niet. Mensen die echt om jou en je gezin geven hebben dat er voor over. Ik ben wat vrienden kwijtgeraakt hierdoor maar kan nu wel zeggen dat de vrienden die ik nog heb echte vrienden zijn die van mij houden! Ik zou ook gewoon aangeven dat er niet gerookt mag worden tijdens en vlak voor het bezoek. Het gaat om de gezondheid van je kindje en dat zullen de mensen die van jullie houden echt wel begrijpen!
    durf nee te zeggen! Succes!

10. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik geen mijn kind zoizo niet uit handen de eerste dagen. Manlief wast zijn handen maar gewoon. Ik ben zoizo geen fan van het overhandigen van een net geboren baby. Zodra ik er klaar voor ben om hem/haar uit handen te geven dan geef ik dat zelf wel aan samen met de voorwaarden.

11. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,148
    3,026
    113
    Nederland
    Meer dan handen laten wassen kun je niet doen lijkt mij.
    Het is niet fris, maar zolang ze niet bij de baby roken of de baby in een rokerige ruimte komt kan het in mijn ogen niet veel kwaad.

12. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Ramen dicht houden en kluizenaar worden lijkt me een goed plan 😊.

Hier ook rokers en ze mochten mijn dochter gewoon vast houden. Hun zijn ook oma/tante/oom etc geworden. Wel altijd netjes handen wassen en niet direct als ze van buiten kwamen.

Des noods zeg je dat ze een hydrofiel op hun kleding moeten doen voor ze je baby aanraken. Maar serieus zo angstig zijn voor rokers pfoee.

Ik houd mn dochter wrl nog steeds weg uit huizen en auto's waarin gerookt wordt, gelukkig rookt niemand in hun eigen huis. Allemaal tuin/balkon 😊

13. Nacho

Nacho Fanatiek lid

Jun 3, 2015
    2,369
    9
    38
    Female
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik kom zelf niet eens in huizen waar gerookt wordt, laat staan mijn kind. Gezondheid van je kindje vind ik veel belangrijker dan de ranzige gewoontes van je bezoek....

Share This Page