oh oh geitencontact

Discussion in 'Zwangerschap' started by maartje25, May 28, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. maartje25

maartje25 Niet meer actief

Hallo allemaal

Ik kreeg net een wekelijkse mail van ouders van nu. Daarin stond dat je na contact met katten je handen moet wassen. Nu heb ik zelf katten maar was bijna nooit mijn handen na aaien want dan blijf ik de hele dag aan het wassen.

Maar nu las ik dat ook geiten toxoplasmose bij zich dragen. Op mijn werk geef ik de geiten en kippen bijna dagelijks eten(hooi, brokken, stro etc.) en aai ze ook. Ik was me handen wel maar niet altijd (aai ze ook tussendoor) dus nu ben ik als de dood dat ik die bacterie heb opgelopen na al die tijd contact met die geiten...

Deze geiten zijn volgensmij ook nergens voor ingeeint ofzo...

Ik maak me zorgen

hellup!

2. IJsthee

IJsthee Bekend lid

Feb 23, 2014
    711
    0
    0
    Als je katten hebt, en dat werk al langer doet, is de kans groot dat je voor je zws al een keer besmet bent geweest, dan maakt een nieuqe besmetting niet uit en hoef je dus niet zo voorzichtig te doen. Met een bloedtest kunnen ze zien of je het al een keer gehad hebt. Als blijkt dat je het nog niet gehad hebt even oppassen dus.

3. Amber2007

Amber2007 Actief lid

Oct 14, 2013
    252
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kan je laten testen op toxoplasmose, weet je het zeker :) en als je het al gehad heb kan je ook gerust broodje filet american eten!

4. MI87

MI87 VIP lid

Dec 21, 2012
    5,119
    1
    0
    Ik heb kippen die ik soms ff optil of aai... En katten...ik was daarna eigenlijk nooit mijn handen...

Tenzij ik letterlijk stront aan mn handen heb zitten... ( ene kipje springt wel eens zo in je handen en heeft daarvoor soms in de poep gestaan, erg fijn)

Heb daar nooit zo bij stil gestaan.

5. maartje25

Ik ook niet hoor! Ben ook echt niet vies van mn dieren of de dieren van een ander maar toen ik dat las van die geiten schrok ik dus wel...dat hok daar is niet zo schoon dus zal me niet verbazen als daar 'iets rond hangt' .

Als je dat dus een keer gehad hebt kan je niet meer besmet raken?
    Ik denk wel dat ik dat dan gehad heb omdat ik al bijna 6 jaar katten heb dus volgensmij krijgt elke kat dit wel voor die tijd?

6. Pasta

Pasta Fanatiek lid

Feb 12, 2010
    1,015
    16
    38
    Noord Holland
    Bij ons mochten geen zwangere vrouwen in de buurt vd schapen (ja ok, zijn gern geiten) komen rondom het lammeren. Ik begreep dan ook altijd dat t risico zat in die periode.

7. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

Apr 21, 2013
    3,539
    1,551
    113

Dat is niet helemaal waar. De listeria bacterie kan ook in filet american zitten.

8. maartje25

Ik hoef me dus geen zorgen te maken? En vanaf nu de geiten aan een ander overlaten?

9. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

Jul 19, 2012
    2,370
    109
    63
    ik denk dat je al toxoplasmose gehad hebt hoor.. geen stress

10. e1ke

e1ke Fanatiek lid

Sep 4, 2012
    1,042
    9
    38
    NULL
    NULL
    Ga daar maar niet vanuit. Ik heb al 29jaar katten en ben nooit besmet. Ze slapen soms zelfs op bed. Geen risico's en testen! Hier in België ks die test standaard bij elke zs...

11. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    2,152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou inderdaad ook even contact opnemen met je Vk/gyn . Die kan je wel verder helpen met wat je moet/kan doen.

12. mams1

mams1 Fanatiek lid

Oct 16, 2013
    3,121
    800
    113
    Je kan bloedprikke om te kijken of je t al hebt gehad

13. maartje25

Doen ze dat in nederland niet standaard dan?

Het gekke is dat op internet VOORAL de kat word genoemd maar dat je geiten voor de zekerheid moet vermijden...en zandbakken trouwens ook!! Dat is toch gek? Waarom word er dan niet OOK gehamerd op vermijden geiten/schapen/kippen

14. mams1

mams1 Fanatiek lid

Oct 16, 2013
    3,121
    800
    113
    Bij kinderboerderijen enzo staan ook grote borden.

Maar ik denk als jij al zo lang met dieren werkt je t allang een keer hebt gehad dus zou er niet teveel over inzitten

15. maartje25

Daar komen we ook vaak (werk in de kinderopvang)
    ik verzorg zeker 2 x per week de geiten/kippen die we op het bedrijf bij ons hebben...dat doe ik al zeker 6 jaar... Dus dan moet het toch een keer voorbij zijn gekomen? Volgende week moet ik naar de vk...dan zal ik het voor de zekerheid even navragen of daarop getest is....
    Voor nu laat ik de geiten en kippen wel even aan een ander over...

16. tifa

tifa Bekend lid

Jan 6, 2014
    512
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb hier thuis ook katten en honden en kippen konijn en paarden.
    Was eigenlijk ook niet on de 5 min me handen..
    mijn vk heeft het alleen gegad over de kattenbak en niet echt over de kat aaien enzo.
    ik moet volgende week heen dan zal ikbhet eens vragen.

17. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,767
    18,912
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Volgens mij is het aaien van volwassen katten geen probleem en gaat het dan echt om de kattenbak. Kittens kunnen de bacterie volgens mij wel rechtstreeks overbrengen? Ik meen dat in ieder geval ooit gelezen te hebben. Maar ik kom eigenlijk nooit in aanraking met katten, dus ik heb me daar niet echt in verdiept en het maar een beetje ter kennisname aangenomen.

Schapen en geiten zijn vooral in de lammertijd gevaarlijk. Maar ook daarbuiten is er wel wat risico. Ik sta er om eerlijk te zijn van te kijken dat mensen hun handen niet wassen na het aaien van dieren. :) Misschien ben ik daar zo'n muts in ofzo, maar ik was mijn handen altijd nadat we op de kinderboerderij zijn geweest en ook als ik onderweg een hond heb geaaid. En ik laat onze zoon dat ook doen zodra we thuis komen. Ik vind dat gewoon een vanzelfsprekend stukje hygiëne, ook als je niet zwanger bent. Niet alleen voor jezelf, maar ook vanwege het overbrengen van ziektes van dier op dier.

18. maartje25

Tuurlijk was ik ook mijn handen maar echt niet elke keer als ik die geit heb aangeraakt, dan blijf ik aan het wassen..... soms vergeet ik het ook helemaal dan ben ik alweer druk met andere dingen...

19. Nimisis

Nimisis Actief lid

Jul 14, 2011
    192
    1
    0
    Ik heb vier katten ,en heb altijd katten gehad,ben al besmet geweest dus ik moet me geen zorgen erom maken ,maar voor dat ik de bloedtest had ,leegde ik de katten bak niet meer,maar mijn katten aaien en oppakken deed ik wel altijd .daarna was ik wel mijn handen ,al krijg ik aan mijn handen af en toe eczeem ,omdat ik ze teveel was .gebruik dan handen verzorging.mijn katten lopen buiten men weet nooit waar ze geweest zijn.mijn katten zijn het zo gewoon om met mij te knuffellen dus ze links laten liggen ?nee dat kan ik niet.

20. maartje25

Mijn katten komen niet buiten dys krijgen ze blijkbaar ook geen toxoplasmose?

Share This Page