Ervaring kraamzorg

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door hoop28, 18 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Hallo dames,

Ik ben denk ik niet de enige controlefreak op dit forum. Nu heb ik een vraag. Vorige week had ik eeeen intake gesprek met de kraamzorg. Vriendelijke oudere dame. En zij vroeg mij of we de slaapkamer van de baby goed warm kunnen houden. Nu lees ik overal dat de slaapkamer bij voorkeur 18 graden is en je het kindje beter warm kunt houden met dekentjes. Maar zij had het over minimaal 22 graden en mocht dat niet warm genoeg zijn dan nog een paar graden hoger.

Nu een dikke discussie met mijn man, hij weet ook niet beter dan dat de babykamer goed warm moet zijn. Ik daarentegen wil gewoon wat het beste is voor de babe. En ik ben nog niet overtuigd:D

Hoe warm stoken jullie de kamer en wat zegt jullie kraamzorg?

2. Marrit1988

Marrit1988 Bekend lid

24 apr 2015
    737
    1
    18
    Vrouw
    :$:$:$:$:(:(:(:(:( Echt totaal FOUT! Wat is dat voor een kraamverzorgende??,!!! Heeft die wel een diploma behaald?
    De slaapkamer is best tussen 16°C en 19°C!! Dat staat in alle boeken en dat hebben alle dokters, kinderartsen en vroedvrouwen mij bevestigd! (Een stuk of 20)

Dat leek mij in het begin ook heel koud voor een baby'tje, maar ze slapen heel goed zo. Wel goed aangekleed en toegedekt uiteraard!
    Ze hebben vaak koude handjes, maar dat komt omdat de doorbloeding in de handen nog niet optimaal is en het bloed in eerste instantie naar de organen gaat. Als je twijfelt: voelen aan de achterkant van de nek.

Te warm in de slaapkamer is zelfs schadelijk en mag niet in verband met wiegendood!! Goed oppassen dus!! Kan je geen andere kraamverzorgende vragen, want deze weet duidelijk niet waarover ze het heeft!!

3. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Nou marrit dat vermoedde ik dus ook al. Ik weet niet wie ik ga krijgen. Maar dit was slechts de intake. Ik denk dat ik het aan de verloskundige ga vragen waar mijn man bij is. Dan hoort hij het ook. Zoals ik al zei. Mijn kind mag straks niet in gevaar worden gebracht. Dus ik ben benieuwd of mensen nog wat goede verwijzingen hebben naar een artikeltje.

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Wiegedood

hier nooit de kamer verwarmd. altijd warmer gemaakt met extra kleertjes, dekentje of een kruik.

5. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
  6. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Had ze het over elke nacht slapen of over de bevalling!

Tijdens de bevalling mag het lekker warm zijn! Dus 22/23 graden.
    Kan het een miscommunicatie zijn?

Inderdaad is 18 graden aanbevolen voor een slaapkamer.

7. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

De kraamzorg heeft hier niks gezegd over de verwarming. Wij hebben hem vanaf 20 weken standaard op 20 graden gehad. Dus misschien hoefde er niks over gezegd te worden als ik het artikel zo lees.

Dat ze evt 1 ding fout zeggen betekend niet dat ze volledig onkundig zijn. Daarbij is het advies en kan je zelf kiezen hoe jij de verwarming instelt. Het kan sowieso geen kwaad om je in te lezen met betrouwbare bronnen.

p.s. Ik lees of het mogelijk is om hem warm te krijgen. Onze baby was nauwelijks warm genoeg te krijgen met deken en kruiken. Dus misschien bedoelde ze in het geval dat en dus niet standaard die temperatuur.

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Volgens mij is het zo dat het kamertje direct na de bevalling zo warm moet zijn, want je kindje gaat dan van 37 graden naar de kou. Net als de kamer waarin je bevalt.Dit staat bij ons ook in het boekje wat we van de kraamzorg hebben gekregen.

Daarna is het inderdaad zo dat de kamer rond de 18 graden moet zijn.

9. Marrit1988

Marrit1988 Bekend lid

24 apr 2015
    737
    1
    18
    Vrouw
    Klopt natuurlijk, maar aangezien het al een oudere dame was en het hier over iets gaat dat toch iedereen weet, of toch zeker iedereen die dit als beroep uitoefent, lijkt deze dame me niet erg kundig. Ik zou haar alleszins niet in de buurt van mijn kindje willen!
    Maar misschien was het inderdaad miscommunicatie en had ze het over de bevallingskamer. Dat hoop ik dan maar...

10. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Is inderdaad het plan dat je thuis gaat bevallen?
    Zo ja, dan kan het inderdaad goed zijn dat ze bedoelde dat de kamer waar de bevalling plaats gaat vinden goed verwarmd moet kunnen worden.
    Voor baby'tjes die net uit een warme buik komen hebben ze de ruimte waar hij/zij geboren wordt het liefst rond de 24 graden.

11. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Hier een kraamverzorgende ;)
    De ideale temperatuur van de babykamer is tussen de 16 en 18 graden. Tijdens een thuisbevalling word de kachel flink opgestookt zodat de baby het niet te koud heeft als het nat ter wereld komt.
    Ook tijdens een badje is het wenselijk om de ruimte waar het badje gedaan word goed te verwarmen. Voor slapen is dit totaal niet nodig je kan dan altijd het bedje even voorverwarmen met een kruikje voor een warme instap. En bij een nog niet stabiele lichaamstemperatuur leg je 1 of 2 kruiken bij de baby.

12. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Sorry dames, ik lees jullie reacties nu pas. Ik heb goed doorgevraagd maar deze kraamvrouw had het over de eerste aantal weken. Dit klonk in mijn oren niet goed. Uiteraard begrijp ik dat je vooral moet kijken naar de baby. De kleine mag niet zweten en niet koud aanvoelen. Ik heb eigenlijk geen idee wie mijn kraamverzorgende wordt, maar met deze informatie in mijn achterhoofd wordt het slaapkamertje geen 24 tot 28 graden tenzij daar een HELE goede reden voor is. Handig en ook begrijpelijk die tip over het badderen. Ik kreeg ook al de tip de hydrofiele doeken en spulletjes op de kachel te leggen zodat de kleine vanuit bad in een lekker warme doek terecht komt.

Ik denk dat kraamvrouwen die al wat langer meegaan zeker niet incompetent zijn. Ze hebben ook veel ervaring en dat is weer erg fijn. Maar deze informatie klopte niet en dan zoek ik dat liever nog even snel uit. Vooral omdat mijn man zoiets heeft van "zij heeft ervoor geleerd. Dus zij weet het beter." Zou het erg vinden als ik straks tegen de kraamvrouw en mijn man in opstand moet komen zo net na de bevalling. Ik sla mijn vent liever nu alvast met de feitjes om de oren hahaha.

13. Erzi

Erzi Fanatiek lid

21 jun 2010
    1.463
    676
    113
    Vrouw
    Zuid-Holland
    correctie.. een kraamvrouw is een bevallen vrouw.. degene die bij jouw komt is een kraamverzorgende ;)..

ik werk in de kraamzorg en idd een kamertje verwarmen boven de 22 gr gebeurt hoogstens als je thuis gaat bevallen.. En badje doe ik t ook niet eens.. dan doe ik de kleertjes ,hydrofiele luiers enz enz allemaal in de warme kruiken! tussen de 18 en 20 gr is een prim temperatuur. Lekker warm houden met dikkere kleertjes, dekentjes en kruikjes is prima. na een paar weken/maanden ga je automatisch slaapzakjes gebruiken die goed warm zijn

14. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    oh haha, ja ik begrijp het verschil. Ik bedoel een kraamverzorgende. Met een beetje geluk wordt de kleine geboren op het moment dat de ergste kou alweer voorbij is. Thuis bevallen is al volledig van de baan. Helaas. Dus daarvoor hoeft het huis ook niet warm gestookt te worden.

Deel Deze Pagina