Volgend jaar gaat ons meisje naar school. We hebben ook nog een kindje wat dan 2 jaar is en naar het KDV gaat. Ze gaan nu allebei 2 hele dagen. Ik werk 2.5 dag, de halve dag komt mijn moeder oppassen. Maar.... Hoe gaat het straks met oppas als de oudste naar school gaat? Zal ik gewoon BSO doen voor 2 dagen of anders gaan werken, zodat als ze van school komt mama er altijd is. Want het schijnt nogal een verschil te zijn tussen hele dag KDV en school. En ze moet ook al overblijven tussen de middag. Ik kan niet kiezen.... wat is beter voor het kind?
Als je het op je werk kunt regelen dat je onder schooltijd kan werken, zou ik dat doen. Vooral voor kindjes die net 4 jaar zijn, is het vaak heel zwaar om na een dag op school, ook nog naar de BSO te moeten. Het ligt er ook nog een beetje aan waar de BSO is. Als je eerst in de klas zit, dan ergens anders moet overblijven, dan weer in de klas en dan weer ergens anders naar de BSO, is het ook best een gesleep.Ik heb zelf een BSO opgezet op een school, waar al een continu rooster was. Kinderen konden dan zo van de klas, één deurtje verder in hetzelfde gebouw naar de BSO. Ook daar waren dan nog kindjes van net 4 jaar, voor wie het teveel was, maar het hangt ook nog wel een beetje van het kind zelf af, de één trekt meer dan de ander. Succes met je keuze!
mijn oudste is net vanaf de kerstvakantie naar school En gaat twee dagen naar de BSO. Ik zag daar vreselijk tegen op. Onder schooltijd werken was geen optie helaas. Maar het gaat veel beter dan ik verwacht had!! ze was pas boos dat ze op vrijdagmiddag niet mocht. Als ze thuis komt is ze wel gesloopt hoor. Eten, douchen en naar bed. De andere dagen gaat ze alleen 's ochtends naar school en is ze verder bij mij thuis.
Ik zit hier ook wel eens over na te denken (en ik heb niet eens een tweede kind, en weet nog niet eens zeker of die er wel komt). Ik zou het liefst dan tijdens schooltijden gaan werken zodat ik mijn zoon zelf uit school kan halen. Maar dat betekent dan wel weer dat je jongste kind vaker op de opvang zit, en dat zou ik dan ook weer niet willen. Misschien is ouderschapsverlof opnemen een idee? Dan kun je de oudste het eerste jaar in ieder geval zelf ophalen.
Ze gaat straks naar een brede school waar de bso en kdv bij in zitten, dus ze hoeven het gebouw niet uit. En nu maakt ze ook lange dagen, alleen zijn ze dan anders ingedeeld. Vind de keuze zo moeilijk. Want hoor nu best vaak dat kindjes het helemaal niet leuk vinden... Ik zou het wel op mijn werk kunnen regelen. Alleen moet mijn jongste kindje dan een extra ochtend naar het KDV en moet ik een keer extra werken...
Mijn moeder wil ook wel een keer extra oppassen zodat de jongste niet een extra ochtend naar het kdv hoeft....
Hier gaat de oudste straks 3 dagen naar de NSO. Als de jongste ook naar de basisschool gaat, zullen dat 2 dagen worden. Dan gaat mijn man namelijk ipv 1 dag 2 middagen thuiswerken. Maar omdat we hier alleen hele dagen KDV kunnen afnemen, kan dat pas als beide kinderen op de basisschool zitten. Ik ga er ook vanuit dat dat misschien wat veel zal zijn in het begin voor de oudste, maar eventueel lossen we dat de eerste paar weken op met wat vrije dagen. En het zal vast wel wennen na verloop van tijd.
Ja ik zit nu toch ook weer aan BSO te denken. Want dan heb je natuurlijk ook alle vakanties opvang. Anders zijn we zo afhankelijk van mijn moeder. Als het echt niet gaat kunnen we het altijd nog aanpassen.... En we halen haar dan ook op tijd op, rond half 5. Het is maar 2x per week..
Ik zit met hetzelfde dillema. Het zou bij ons ook om 2 dagen gaan maar ik vind de dagen dan zo enorm lang voor haar, krijg er hier ook een knoop van in mijn maag. Erger nog is dat we wellicht ook nog eens voorschoolse opvang nodig hebben. School begint om 08.45. Mijn werk is 0.45 rijden. Dat zou inhouden dat ik pas om 09.30 op zijn vroegst zou kunnen beginnen, das eigenlijk geen optie. Ik moet er nog maar eens heel goed voor gaan zitten om te bedenken hoe we dat moeten gaan aanpakken
Ja als je kindje ook naar de voorschoolse opvang moet, dan is het wel een hele lange dag. Moeilijk he? Ik denk dat wij wel voor de naschoolse gaan en als het dan echt te zwaar voor haar is, ga ik anders werken. Maar voor hetzelfde geldt vindt ze het hartstikke leuk. Ze wordt ook vroeg weer opgehaald dan, denk uiterlijk half 5. In jouw geval Sidmick zou ik wel anders gaan werken als het kan. Hoeveel uur werk je?
Een gastouder is dan misschien ook een oplossing. Die kan je kindje naar school brengen en weer ophalen. Zo hebben wij het nu gedaan, I is dan al 2 jaar bij de go als ze naar school gaat. Ze blijft dan na schooltijd in een vertrouwde omgeving en haar broertje/zusje kan daar ook gewoon heen.
Als je het kan regelen om korter te werken zou ik dat doen. Het ene kind is het andere niet. Onze oudste had niet zo veel problemen met de overgang naar de basisschool maar nr 2e een stuk meer. Ze was vreselijk moe en had het met de BSO niet gered. Ik moets haar vaak een middag thuis houden omdat ze in slaap viel en later viel ze 's middags na schooltijd meteen in slaap op de bank. Ik ben toen onze eerste naar de babisschool ging minder gaan werken. 20 uur, ik denk net zo veel als jij nu. Ik werk 2 korte dagen tot half 3 (dan kan ik ze zelf uit school halen) en 1 lange dag tot 5, op de dag dat mijn moeder er is. Zo kom ik toch aan mijn uren en is er altijd iemand thuis na school. Ook handig straks met zwemles enz.
Ik vind dat een heel goed idee twinkle star. Qua uren en oppas zou ik dat ook kunnen regelen. Ik denk dat ik dan op maandag en donderdag tot half 3 ga werken en dinsdag de hele dag. Dan zou ze alleen op dinsdag naar de bso moeten... Want op maandag is het vat zwaar zo na het weekend.
ik denk wat je nu zegt, dat het wel een goed idee is. 1 dag is zeker wel te doen op de bso. Sidmick, kun je ook niks met je man regelen?? Dat hij ouderschapsverlof opneemt of dat hij op een aantal dagen later begint dat hij de kleine naar school kan brengen?? Wij hebben het nu zo bedacht: ik werk nl op donderdag en vrijdag. Op donderdag begint vriendlief later en brengt de kleine naar school. Oma haalt die dan uit school. Op vrijdag brengt oma naar school en dan is vriendlief s middags thuis.