Tips voor een goed gesprek gezocht

Discussie in 'De lounge' gestart door pietje1987, 30 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Onze relatie is op dit moment wat minder stabiel. Gevoed door slaapgebrek en de nieuwe verdeling binnen ons gezin komen er allerlei kleine irritatie puntjes steeds weer naar boven. We hebben afgesproken daar vanavond eens goed samen over te praten.
    We zijn namelijk wel stapelgek op elkaar en willen dit niet tussen ons laten komen!

Praten kunnen we allebei heel goed, maar écht praten vinden we moeilijk. We willen elkaar niet kwetsen en vinden het allebei soms moeilijk om kritisch naar onszelf te kijken.

Ik heb zelf een paar vragen bedacht die we elkaar kunnen stellen, maar ik hoop eigenlijk dat iemand nog een paar mooie suggesties heeft!

Vragen/onderwerpen:
    Wat is het meest irritante wat ik doe in onze relatie?

Wat is het liefste/leukste/beste wat ik doe in onze relatie?

Wat is mijn mooiste eigenschap?

Wat is mijn vervelendste eigenschap?

Wat kan ik doen om jouw dag leuker te maken?

2. louan

louan Niet meer actief

Heel goed dat jullie erover willen praten!! Dat gaat zeker opluchten! Zo verdwijnen de kleine irritaties ook sneller heb ik gemerkt.

Wij hebben nu ook de pasgeboren baby en benoemen eigenlijk alleen naar het positieve. Zo vinden wij juist dat we nu dichter bij elkaar zijn gekomen door de komst van de kleine. Als er een irritatie dreigt te ontstaan, handelen we die eigenlijk meteen af door te zeggen, ok klaar ermee en zijn dan ook echt meteen klaar ermee:D. Geven een kus en gaan weer verder. Dus wat we eigenlijk doen is het meteen benoemen afhandelen en verder gaan. Niks stapelt zich op deze manier op.

Succes gaat helemaal lukken bij jullie.

pietje1987 en Imona vinden dit leuk.
  3. JisL

JisL Niet meer actief

Probeer in gesprek vanuit jezelf te praten, dus niet: jij laat altijd je sokken rondslingeren,
    MAAR: ik merk dat het me enorm irriteert dat je je sokken niet in de was gooit.

Is natuurlijk een stom voorbeeld, maar dit kun je overal op toepassen.

En als hij kritiek heeft, niet met " ja maar " beginnen, maar er op doorvragen; ook als je het er echt niet mee eens bent. Probeer te begrijpen waarom hij kritiek heeft.

En de beste tip voor een goede relatie; zorg er allebei voor dat je wil dat de ander het goed heeft. Dus eerst kijken wat de ander fijn vindt; dan pas wat jezelf wil. Als je dit allebei doet, heb je het altijd goed.

pietje1987 vindt dit leuk.
  4. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

22 jul 2017
    1.384
    1.276
    113
    Vrouw
    Probeer niet te beginnen met ‘jij’ uitingen, maar vervang dat door ‘ik’. Dus geen beschuldiging, maar jouw emoties uitleggen.

Dus in plaats van ‘Jij zit altijd op je telefoon. Je vind dat belangrijker dan mij’
    kun je beter zeggen ‘Wanneer je op je telefoon zit wanneer we samen zijn, geef je mij het gevoel dat ik niet belangrijk ben.’
    Of in plaats van ‘Je houdt geen rekening met mij, je maakt nooit tijd voor mij’ zeg je ‘Wanneer je mij geen aandacht geeft, voel ik mij eenzaam’.

Probeer de woorden ‘altijd’ en ‘nooit’ niet te gebruiken.

pietje1987 en JisL vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina