INDEX studie

Discussion in 'Zwangerschap' started by Me26, Sep 30, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    Hallo meiden,

Hebben jullie via je verloskundige of gyn ook gehoord van de INDEX stduie? Niet elk ziekenhuis doet er aan mee.
    Er is een landelijk onderzoek naar inleiden met 41 of 42 weken. Je kan er voor kiezen om mee te doen dan wordt je, zeg maar, geloot en kom je of in groep van inleiden 41 weken of in groep afwachten. De laatste houdt in dat ze je maximaal met 42 weken inleiden, zo nodig wel eerder.

Ik weet zelf niet zo goed wat te doen. Aan ene kant zou ik niet willen doorlopen tot 42 weken, mocht baby komende week niet zelf komen. Andere kant wil ik natuur ook wel zn gang laten gaan. Echter vind ik het ook wel goed dat ze dit onderzoek doen, zodat er meer duidelijkheid komt over of een van beide nu echt beter is; er is nu te veel twijfel over bij gyn en verloskundigen.
    Wat zouden jullie doen? Meedoen met onderzoek, waardoor je mogelijk eerder wordt ingeleid? Of natuur zn gang laten gaan en alleen in laten leiden als daar echt alle reden voor is?

2. rums

rums Niet meer actief

Ik heb niet meegedaan. Uiteindelijk wel blij om want ben op eigen verzoek ingeleid met 41+5 dag er voor was baarmoedermond nog niet verweekt. Als ik wel bij 41 was ingeleid had dit dus dagen kunnen duren. Nu binnen 7 uur bevallen.
    Volgende keer zou ik weer afwachten omdat ik echt niet in het zkh wil liggen met 3 dagen pillen omdat de boel niet rijp is.

3. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    Geen anderen die hier mening over hebben?

4. Luna28

Luna28 Niet meer actief

Ik denk niet dat ik zou mee doen, ik vind dat de natuur zijn gang moet kunnen gaan en alleen inleiden als het nodig is.

5. Sempje

Sempje Niet meer actief

Ik ben zelf werkzaam op een Kinderafdeling en ben een groot voorstander van eerder inleiden dan 42 weken!
    Het is echt niet zomaar dat die studie wordt gedaan. Nederland is echt een van de weinige landen die vrouwen zo lang overtijd laat lopen. Na 40 weken gaat de placenta minder functioneren en is het niet altijd meer goed toeven in de buik. Bij bevallingen van kinderen die ver overtijd zijn zie je gewoon vaker complicaties.
    Natuurlijk zie ik alleen de slechte gevallen, maar daardoor was ik bij mijn eerste zwangerschap wel bang om over de 41 weken te lopen. Natuurlijk ben ik wel gekleurd in mijn ervaringen, zie alleen de casussen waarbij het slecht is gegaan.
    Tot op zekere hoogte vind ik ook echt dat de natuur haar gang moet gaan, maar inleiden met 41 weken ben ik helemaal voor. Denk ook echt dat het over een paar jaar de norm zal zijn.

6. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ik zie zelf doorlopen tot 42 weken niet zitten. Hier is 1 ziekenhuis die je door laat lopen, mits alles goed blijft gaan, en 1 ziekenhuis die met 41 weken inleid. Als je pech hebt beval je pas met 42,5 week. Nee dat risico ga ik niet lopen, hoor te veel verhalen om me heen van bijna misgaan. Mijn eerste was een ingeleide bevalling en echt geen prettige bevalling, maar toch zou ik er wel voor kiezen. Weet alleen niet of mijn vk eraan meewerkt.

7. mappel

mappel Niet meer actief

Voor mij is inleiden absoluut geen optie, tenzij daar medisch noodzakelijke reden voor zijn, maar niet 'omdat ik er wel klaar mee ben '. Inleiden kan zeer schadelijk zijn voor zowel moeder als kind. Ik heb het in mijn directe omgeving iets teveel meegemaakt...

8. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113

hmmm dat is wel heftig, toch vraag ik me af of dat dan door het inleiden kwam of juist omdat ze te lang gewacht hebben of er andere medische oorzaken waren.

Blijft moeilijk vind ik, want vind 42 weken ook gewoon wel echt lang.

9. Emmanuelle82

Emmanuelle82 Actief lid

Mar 9, 2013
    265
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou zelf niet meedoen, maar dat is omdat ik met 41 weken ingeleid wil worden, als ons jongetje er dan nog niet is...

Bij onze beide dametjes pas met (bijna) 42 weken ingeleid, maar daarna teveel negatiefs over doorlopen gehoord, dus wilde ik bij de derde met 41 weken ingeleid worden (ook omdat ik het idee had dat hij daarna toch niet meer vanzelf zou komen ;) ). Hij werd met 41 toch spontaan geboren.

Ik ben erg benieuwd hoe het nu gaat lopen, maar heb al afgesproken dat ik met 41 weken ingeleid ga worden, als hij er dan nog niet is. (ik zou wel echt in shock zijn als hij volgende week al geboren wordt ;) )

10. Bij mij is het ook gevraagd, naast heb gezegd dat ik niet mee doe. Als je mee doet word je in één vd twee groepen verdeeld, de groep die het normale traject volgt of de groep die met 31weken wordt ingeleid. Aangezien ik twee keer thuis ben bevallen met goede ervaringen wil ik dit nu ook. Wil niet verplicht naar ziekenhuis. Mijn jongste is meer 41.1 thuis geboren en wil dat graag nogmaals meemaken. Maar eerder mag ook!!

11. Emmanuelle82

Emmanuelle82 Actief lid

Mar 9, 2013
    265
    0
    0
    NULL
    NULL
    31 weken lijkt me wel wat vroeg ;)

12. Lijkt mij ook:D bedoel 41;) zo rottig typen op tablet:p

13. rums

rums Niet meer actief

Ben je er al uit wat je wil?

14. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

Feb 4, 2010
    1,912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Als ik de banner van TS bekijk, is de baby er al :)

15. San987

San987 Fanatiek lid

Oct 21, 2012
    1,516
    98
    48
    Zijn er meiden hier die mee hebben gedaan aan het onderzoek??

Ik zit namelijk erg te twijfelen. En dan nog niet zo zeer of ik wel of niet ingeleid wil worden. Maar meer het onderzoek zelf.

Ik zag op internet namelijk staan dat je 5 x een vragenlijst in moet vullen. Zo ook net na de bevalling en een week na de bevalling.
    Hoe is dit jullie bevallen?? Ik vraag me namelijk af of je hier wel zin in hebt als je net bevallen bent...

16. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    Ik was ban plan woensdag te bellen met nog wat vragen, maar met precies 40 weken is de kleine geboren :)

17. rums

rums Niet meer actief

Super gefeliciteerd!

18. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

Feb 4, 2010
    1,912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Gefeliciteerd!

Ik ga wel meedoen denk ik. Morgen tussen 9 en 11 uur word ik gebeld door iemand van de vk praktijk, zodat ik mijn keuze door kan geven (ik kreeg gisteren het foldertje mee) Ik kan dan meteen in de computer gezet worden en dan gaan ze kijken in welke groep ik 'ingeloot' word. Ook krijg ik morgen dan het inwendige onderzoek al. Ben benieuwd of alle voorweeën al effect hebben gehad! Af en toe zijn ze flink pijnlijk!

Mijn eerste zoontje is met 41+1 geboren en daarmee was alles prima, dus het maakt me niks uit of ik in groep 1 of groep 2 kom. Aan de ene kant begin ik het wel zat te worden. M'n rug/bekken begint helaas toch op te spelen, dus ik ben minder mobiel en zo zijn er nog wat gebruikelijke kwaaltjes die ik liever kwijt ben dan rijk. Maar aan de andere kant: ik voel m'n kindje nog volop bewegen en bij de controles is steeds alles prima.

Maar ik vind het wel belangrijk dat er onderzoek wordt gedaan en dan zijn ze nergens zonder mensen die aan die onderzoeken willen deelnemen natuurlijk :) Vandaar mijn keuze.

Ik doe ook nog mee aan een onderzoek over de mentale gesteldheid van zwangere/net bevallen vrouwen. (vorige keer een flinke dip gehad na de bevalling) Dat is ook met vragenlijsten. Ik vind dat nooit zo erg om in te vullen, dus dat heeft me niet weerhouden.

19. LizzyWizzy

Feb 4, 2012
    85
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik heb meegedaan met de studie.
    Met 39+5 geinformeerd erover.
    Met 40+5 bleek alles nog potdicht te zitten, geen verweking, helemaal niets. Zelf had ik het gevoel dat ik sowieso richting 42 weken zou gaan en dan zou ik alsnog ingeleid moeten worden. Kindje werd al aan de grote kant geschat plus ik werk zelf in de medische wereld en vind het belangrijk dat er goed onderzoek wordt gedaan zodat daar dan naar gehandeld kan worden.
    Kortom, allemaal redenen om mee te doen voor mij.
    Ik werd ingeloot in de groep om in te leiden.
    20 september kon ik mij melden in het ziekenhuis - ook daar bleek niets geen beweging/ontsluiting/verweking. Dus ik moest eerst geprimed worden. Om 9u Cytotec capsules, om 13u weer en toen ze mijn gift voor 17u wilde gaan halen omdat ik nog steeds niets geen ontsluiting/verweking had, braken ineens mijn vliezen.
    En vanaf toen werd het een normale bevalling, maar wel in het ziekenhuis (had eerst een thuisbevalling in gedachten). Dus geen infuus of zo, eerst kijken wat het lichaam zelf doet. En uiteindelijk op de 21e moeder geworden van een gezonde zoon :D

Achteraf ben ik superblij met de ziekenhuisbevalling, aangezien de vacuum er aan te pas moest komen en ik al half gewaarschuwd was dat het een keizersnede zou worden omdat hij vast zat. Uiteindelijk is hij de 1e keer met de vacuum gelanceerd (letterlijk) en kon ik gelijk door naar de OK i.v.m. totaalruptuur, maar heb geen minuut spijt gehad van mijn beslissing.
    Ik heb (ondanks alles) een superbevalling gehad. Het was veel relaxter in het ziekenhuis dan ik ooit had verwacht, alles verliep heel soepel, had totaal geen problemen met ontspannen, werd op en top verwend door de verpleging en thuis had ik uiteindelijk alsnog halsoverkop naar het ziekenhuis gemoeten. Dan 100x liever dit. Volgende keer weer in het ziekenhuis wat mij betreft.
    Moet er wel bij zeggen dat ik geen vragenlijsten meer heb gehad of zo... wie weet telde ik wel niet meer mee omdat het officieel geen inleiden is geworden? Zal de gynaecoloog vragen over 5 weken als ik voor controle moet.

Veel succes met je beslissing!

En Me26 gefeliciteerd met de kleine!

20. San987

San987 Fanatiek lid

Oct 21, 2012
    1,516
    98
    48
    Verder niemand aan mee gedaan??

Share This Page