Wat gebruiken jullie om je zelfgemaakte fruithapje te verdikken? Heb in de babycook appel en peer gemaakt, maar dat wordt veelste waterig. Net een babyliga erdoor verkruimeld om het wat dikker te maken, maar daardoor verdwijnt er wel veel van de smaak van de peer of appel. Wat gebruiken jullie om het fruithapje dikker te maken?
Ik gebruikte tot 6 maanden rijstebloem en vanaf 6 maanden ook fijne granen. Daar heb je niet zo veel van nodig. Het waterige ligt trouwens aan de peer. Alleen appel is niet zo waterig. Als je banaan erdoor doet is het ook beter met een lepeltje te eten.
Niks. Goed afgieten na het koken en de juiste soort appels gebruiken. Ik gebruik(te) het liefst pink lady. Golden delicious is ook prima, maar iets minder zoet en vind ik minder lekker voor een fruithap. Pink lady lijkt meer op appelmoes, zelfs als je geen suiker gebruikt. Eventueel kun je er banaan doorheen prakken om het dikker te maken. Peer is sowieso wateriger dan appel. Pruimen kun je bijvoorbeeld wat langer in laten koken zodat er meer vocht verdampt. Ik heb altijd gewoon een pan gebruikt (eventueel met stoommand), dus over het bereiden in de babycook kan ik je niet adviseren
waarom koken jullie fruit als ik vragen mag? ik deed het zelf altijd in de blender (straks ook weer) met idd een liga. bij wat sappiger fruit deed ik dan de sinaasappel er niet in
Ze pas 6 maandjes, dus het fruit moet goed rijp zijn, als de peer wat hard is, gaat hij dus in de babycook, om zo gaar te worden. En appel is/lijkt me nog te hard voor nu. Vandaar
Fruit wordt door koken of stomen zachter en is makkelijker te verteren. Sinaasappels mogen het eerste jaar sowieso nog niet en liga's ga ik pas geven als mijn zoontje volledig met de pot mee eet en dan nog af en toe trek heeft.
Hier gebruikte ik inderdaad ook een beetje rijstebloem, al leek mijn zoontje een dun fruithapje nooit zo erg te vinden. We waren alleen zo lang aan t lepelen. Maar banaan zorgt er inderdaad ook voor dat het wat dikker wordt, maar zoontje was hier snel verstopt dus kreeg niet snel banaan. Om diezelfde reden was ik ook heel voorzichtig met rijstebloem. Verder ben ik vanaf 6 maanden zacht fruit gaan prakken en appels raspte ik dan. Om zo de overgang naar stukjes wat makkelijker te maken.
Appels raspen, en dan gewoon op een lepeltje geven, en met peer wachten tot die zacht genoeg is, in stukken snijden en met een vork prakken, dan is het ook zacht genoeg om met een lepeltje te geven. Zo deed ik het eigenlijk altijd, en zo snel mogelijk, met 6 a 7 maanden gewoon kleine stukjes op een vork, dat ging ook al snel prima.
Ik dik het in met johannesbroodpitmeel. Ik heb dit toch staan omdat ik dit ook door de fv doe, dus net zo makkelijk voor mij.
Ik dik het in met koekjesmeel van Nestle. Appel rasp ik altijd. Banaan en sinasappel of mandarijn gaan er bij in de blender. En zo heb ik een fruithhapje.
Met niks. Mijn zoontje gaf ik altijd gewoon stukken. Op het kdv waar ik werk doen we het fruit gewoon zo in de staafmixer, dan is het een prima dikte.