Indikken of ophogen? Of.....?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Juli2009, 27 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Onze zoon krijgt HA voeding en zit al 2 weken op 6x 120/4. Sinds 3 dagen komt hij weer voor een extra voeding 's nachts waardoor we dus op 7 voedingen uitkomen. Hij woog afgelopen maandag 4660 gram en dit is dus echt te veel. Hij komt om de 3,5 tot 4 uur, is niet ontevreden na de fles en doet ca. 15-20 min over de fles wat op zich dus prima is.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik wil zowieso HA voeding blijven geven.
    Is indikken met jbpm een optie? Misschien alleen de laatste fles, omdat het overdag in principe prima gaat? Of overdag 150/5 geven in de hoop dat hij overstapt op 5 flessen en daardoor 's nachts meer verzadigd is?

Wat is jullie advies en zijn er nog meer opties?

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Je zoontje mag voor zijn gewicht 825 ml voeding hebben. Als je 6 voedingen van 120/4 geeft, dan kom je op 810 ml voeding. Ik snap dat je HA voeding wilt blijven geven.

Indikken is eigenlijk vooral nuttig als je zoontje nu te snel drinkt. Wanneer hij sneller drinkt dan 15-20 minuten dan raakt hij niet goed verzadigd. Je kunt dan een kleiner speentje kiezen of de voeding wat indikken. Het verdikkingsmiddel is een vezel en bevat verder geen voedingswaarde.

Je mag de flessen wat groter maken door er wat extra water aan toe te voegen (bv 20 ml). Je zoontje heeft dan iets meer te drinken en vaak helpt dat een beetje. Water mag ook altijd tussen de voedingen door. Je kunt ook proberen over te gaan naar 5 flessen van 150/5, eventueel met extra water.

Groetjes Linda

Deel Deze Pagina