Ik sprak gisteren een vriendin die aankondigde dat ze vanaf volgend jaar het anders gaan doen op school bij haar kind. Nu zijn de lessen tot kwart voor 3(behalve woensdagmiddag). En ze hebben een continurooster. Volgend jaar willen ze de dag vanaf s'morgens half 9 tot 4 laten duren. Ze willen na de ochtend (in principe tussen de middag) activiteiten gaan plannen. Het is een proefconcept vanuit studenten gefinancierd door de overheid. Genaamd de gezonde school. Men zou immers na een gezonde middagmaal en een (leuke) activiteit weer helemaal fit zijn. Vandaar de langere dagindeling. Ik probeer bewust niet mijn mening hierboven te beschrijven omdat ik juist heel benieuwd ben naar jullie mening. Wat vinden jullie van dit systeem? Je kind maakt lange dagen maar met veel afwisseling?
Vroeger ging je ook van half 9 tot half 4 naar school, tussen de middag at je wat (thuis of bij de overblijf) en daarna ging je buitenspelen, dus wat dat betreft zie ik weinig verschil. Alleen was je op woensdagmiddag wel vrij vanaf half 1, is dat bij die school waar zij het over heeft ook zo, of moeten ze 5 dagen in de week tot half 4 naar school?
Hmm hier een gewone school die les heeft van half 9 tot half 4. Dat scheelt dus maar een half uurtje. Als je in die tijd iets gezonds doet... Kan me voorstellen dat je dan daarna weer "zitvlees" hebt voor de middag. Ene kant vind ik 4 uur erg laat... Andere kant gaat mijn dochter al vanaf groep 1 4x per week tot half 4 naar school en dat gaat prima. Het extra bewegingsverhaal zal wellicht sel zorgen voor wanneer concentratie in de middag. Uiteindelijk duurt de middag net zo lang maar begint hij iets later. Wij hebben ook zoiets overwogen... Die school duurde ook elke dag tot half 4 maar daar deden ze juist het laatst half uur (uur? Weet niet meer precies) allerlei activiteiten. Uiteindelijk is die het niet geworden omdat de andere school onze dochter meer aansprak en ze zich er vrijer durfde te bewegen.
bij de school waar mijn zoontje naartoe gaat is er ook een continu rooster maar dan heel anders. School begint om kwart over 8 en duurt tot kwart over 1 daarna zijn ze uit elke dag! de school heeft hier voor gekozen om rust te creeren omdat zij van mening zijn dat de lange middagpauze voor veel onrust en prikkelen zorgt. Alle kinderen gaan daarna naar de BSO of naar huis. (BSO lager tarief van 13:15 tot 16:00). De school merkt dat de kinderen veel rustiger zijn. Ik weet nog neit wat ik nu van vind want timo gaat pas na de kerstvakantie naar school. Ik vind het wel een goed idee Maar die lange dagen weet ik niet hoor denk dat dit erg vermoeiend is.
Nou van 13.15 tot 16.00 naar een opvang lijkt mij net zo vermoeiend als school... Zitten ze alsnog gewoon van 8.15 tot 16.00 dan maakt dat niet uit.
Ik denk dat het met name vanaf groep 5 een goed idee is. Voor groep 1/2/(3) vind ik het behoorlijk vermoeiend. Alleen mis ik dan de vrije keuze om nog met vriendjes af te spreken, want daar is dan gewoon geen tijd meer voor. Hier in de buurt is een school met continuerooster tot 14.00 uur en daarna is er de mogelijkheid om tot 16.00 uur mee te doen met buitenschoolse activiteiten. Dat vind ik dan eigenlijk beter.
Wij hebben ook school van half 9 tot half 4, alleen woensdagmiddag is tot half 1. Is voor alle klassen en bevalt erg goed. Bij ons is er 4 keer per week 3 kwartier schoolplus in de lessen. Dan worden er dingen als engels, knutselen, drama, zingen, techniek, koken etc gegeven. Tussen de middag wordt altijd door iedereen overgebleven, dan is er tijd om te eten en daarna te spelen. Verder wordt er bij ons redelijk actief les gegeven en niet de hele tijd in dezelfde klas op dezelfde plek.
ik zou het niks vinden, doe die activiteiten wel met mn eigen kind, ik kies bewust niet voor een bso en zo wordt school bso.
Ik vind het te lange dagen, zoals Athina zegt is er haast geen tijd meer over om te spelen met vriendjes en vriendinnetjes. En wat dacht je van sporten/hobby's wat naar schooltijd moet gebeuren? Mijn dochter heeft een continu rooster, ze is op school van 8:30 tot 14:00 vind het echt ideaal zo!
Thijmen gaat op maandag na school naar taekwondo, di/do/vrij naar de bso en woensdagmiddag blijft er genoeg tijd over voor vriendjes. Andere kinderen spreken ook af op de lange dagen. Dan spelen ze van half 4 tot half 6 oid.
Hier wordt er ook gewoon na half 4 nog afgesproken hoor... En we moeten een flink stuk lopen als er iemand meekomt dus vaak zijn we pas ruim na 4en thuis. En dan opgehaald vaak door paps die uit werk komt... Meestal tussen 5 en half 6... Soms iets later. Maar wij eten ook niet voor 6 uur dus dat is niet zo erg verder
Op zich zou ik er niets tegen hebben, alleen worden muziekles en sport dan vaak wat lastiger. Die beginnen toch regelmatig al om halfvier, als je tot vier uur op school bent kun je pas om halfvijf op een les zijn. Dat zou ik wel een bezwaar vinden. Maar afwisseling en veel beweging op school: top!
Hier ook, de kinderen zouden het ook niet erg vinden om een half uurtje langer op school te zitten. Buitenschoolse activiteiten passen hun tijden aan de schooltijden in de omgeving. Hier beginnen alle hobbies bijv op zn vroegst om 16uur.
ik zou juist willen dat school 'minder' gezonder is. 14:30 op halen vind ik veel te lang voor 4-5-6 jarigen. ik zou het niet willen dat het tot 16uur door ging. bah.
Hier is school van 8.20 les begint om 8.30 tot 15.00 uur. Woensdag tot 12.15. Vrijdag middag vrij om 12.00 uur. Een continu rooster zou ik eigenlijk wel zien zitten. Vijf gelijke dagen naar school kortere pauze. Eerder naar huis!! Geen overblijfkosten meer.
Mijn kinderen zitten elke dag van half 9 tot half 4 op school met anderhalf uur pauze die ze ook op school door brengen ( lunchen en een uur buiten spelen ) gaat prima!
Hier in BE is elke school (zowel kleuter als lager als middelbaar) zowat van half 9 tot 4. Of afhankelijk van de pauzes sommigen tot half 4. Met op woensdagmiddag vrij. En met 1 à 1.5 uur middagpauze. Iedereen ziet het hier als perfect normaal.
Ik zou het op zich wel goed vinden, zolang er maar wel 1 vrije middag per week overblijft. Mijn kinderen zien de woensdag echt als de topdag van de week, omdat ze dan 's middags vrij zijn. Ze hebben dat ook wel nodig, want ze maken best lange dagen, omdat ze een paar keer per week tot 6 uur op de BSO zitten. Verder lijkt het me idd een goed idee als er daardoor meer tijd ontstaat om op school te spelen/bewegen. Ik denk dat de dagen dan ook beter vol te houden zijn. Ik zou persoonlijk een continurooster tot 2 uur echt waardeloos vinden. Dan zouden ze daarna alsnog een paar dagen per week tot 6 uur naar de BSO moeten (meer kosten, minder leuk). Bovendien vind ik dat ze dan tussendoor te weinig pauze hebben, want dan is de lunchpauze ff snel een boterham eten en weer door. Ik vind het juist belangrijk dat ze tussen de middag nog even kunnen spelen, liefst buiten.