Hoe zorg ik ervoor dat mijn baby van eten gaat houden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mamia, 28 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamia

Mamia Actief lid

3 dec 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Mijn baby van inmiddels 11 maanden is een hele lastige eter.. Als ze de lepel al ziet, gaat ze vervelend doen, totdat ze de eerste hap (met veel moeite) genomen heeft & de rest wel soort van vrijwillig eet, maar na een paar happen, heeft ze het ook echt gehad & wil ze weer verder met spelen..

Aan tafel zitten vindt ze echt niet leuk & gaat spelen met haar stoeltje. Speelgoed aan tafel hebben we geprobeerd, maar gaat ze er continu mee gooien. Heb het ook paar keer het eten voor haar neegezet, maar er wordt alleen maar mee gespeeld & geknoeid. Niks gaat dan haar mondje in ;) Eten aan tafel doet ze dus echt niet. Wel in haar wipstoeltje met babytv aan... Ik vraag me af of dat wel goed is of maak ik mij nou druk om niks? :(

Ik weet het gewoon ff niet meer :( alle tips zijn dus van harte welkom!

Ben al blij als ze wat eet, dus babytv is op dit moment mn redder in nood... Maar hoe doen jullie het?

Hoe kan ik "het eten" het beste aanpakken om het een beetje leuk te maken?

Ze eet trouwens de dingen die ze lekker vindt wel goed op. Maar is gewoon niet erg geïnteresseerd in eten lijkt het wel...?

2. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Voor zover dit maakbaar is zou ik aanraden:

1) Het allerbelangrijkste: pas eten te geven als je zeker weet dat ze echt honger heeft. Mocht ze soms een tussendoortje krijgen dan zou ik dat weglaten. Als er tenminste drie uur tussen haar eten en de vorige maaltijd zat, heb je een goede kans dat ze wel honger heeft, maar het is natuurlijk situatie afhankelijk. Lekker fysiek bezig zijn helpt natuurlijk ook.

2) Beginnen met eten dat ze echt lekker vindt en langzaam opbouwen naar eten dat ze niet kent/ nog aan moet wennen/ iets minder lekker vindt. Zo gaat ze eten hopelijk leuk en lekker vinden.

3) Niet fysiek dwingen, maar ook niet te gemakkelijk opgeven. Als ze niet eet (en geen ondergewicht heeft) niet direct een alternatief bieden. Naarmate ze ouder wordt vind ik persoonlijk wel dat er wat meer dwang in kan komen (18mnd+). Hier werd er bijvoorbeeld niet gespeeld of iets anders leuks gedaan als er niet voldoende was gegeten. Maar met 11 mnd kun je hier uiteraard nog weinig mee.

3. Babedreamer

Babedreamer Actief lid

3 mrt 2014
    117
    0
    16
    Zorg
    Twente
    https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/blw/nederlands.html
    https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/blw/
    https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/blw/gepureerd.html

Misschien komt het doordat je baby niks zelf mag doen.
    Laat haar zelf eten ontdekken en zelf met haar aan tafel gaan. Dan kan ze op een plezierige manier het groepsproces van eten meemaken en zelf ontdekken wat ze lekker vind en wat ze wil eten.
    Zorg dat ze geen honger meer heeft als ze eten ontdekt, zodat ze niet gefrusteert is van de honger.

Rapley is een hele mooie manier om je kindje te leren eten. Je hoeft er helemaal niks voor te doen eigenlijk,dit is de natuurlijke manier voor je kindje om het te ontdekken.
    Op facebook is hier ook een groep van: Bijvoeden vanaf 6m à la Rapley
    Het boek baby led weaning van Rapley is het origineel.
    Eten voor de kleintjes van Stefan Kleintjes is een variant daarvan en Nederlands geschreven.

Hopelijk vind je een manier om te kindje eten fijn te laten vinden

4. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Aaah, wat een herkenning! Mijn dochter heeft dit ook altijd gehad, eten interesseerde haar gewoon niks. Nog niet echt trouwens (ze is nu 2).
    Als baby tv helpt, zet haar dan gewoon lekker voor de tv. Wij waren ook nergens zonder baby einstein. Je kunt dit later als ze wat groter is afbouwen, dus maak je er nu niet druk over (alleen niet zeggen op het CB). Probeer een beetje regelmaat in de maaltijden en tussendoortjes te houden, dus ga niet iets extra aanbieden omdat ze slecht ontbeten heeft bijvoorbeeld. Dan gaat ze daar weer 2 hapjes van nemen en eet bij het volgende eetmoment weer slecht, heb ik door schade en schande ondervonden. Als ze geen ondergewicht heeft, probeer je dan geen zorgen te maken, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan!
    Mijn dochter eet nu een (klein) ontbijt aan tafel mee, lunch eet ze meestal uit het vuistje omdat ze dan echt geen geduld heeft om stil te zitten, en avondeten weer aan tafel maar meestal eet ze dan ook weinig. Ze is gek op fruit, en meestal wil ze om een uur of 10 wel ineens een boterham, omdat ze groter is kan ze daar om vragen, dat is wel handig. Wat wij hebben gedaan toen ze nog zo klein was: ontbijt en lunch met de tv erbij en avondeten aan tafel met z'n allen ook al eet ze dan niet zoveel. Dan ziet ze toch "hoe het hoort" maar omdat ze eerder op de dag wel goed heeft gegeten is het niet zo heel erg als ze 's avonds weinig eet. Je kunt dan voor het slapengaan nog wat melk geven om te voorkomen dat ze 's nachts wakker wordt van de honger. Hoewel mijn dochter dat nooit deed, blijkbaar was het toch echt gewoon genoeg. Een boterham in de buggy terwijl je aan het wandelen bent ging en gaat er ook altijd wel goed in. En er zijn een paar dingen die ze heel lekker vindt en altijd opeet (bv banaan), die hou ik achter de hand voor als ik vind dat ze nu echt iets binnen moet krijgen.
    Blijf gewoon op vaste tijden eten aanbieden en vertrouw erop dat ze zelf het beste weet wat ze nodig heeft, probeer je niet te druk te maken want dat werkt alleen maar averechts, en gebruik wat afleiding zoals de tv. Ik weet hoe frustrerend het is, echt! Je denkt; ze moet toch honger hebben, of je ziet zelfs dat ze honger heeft en toch vindt ze niet de rust om te eten. Het gaat vanzelf beter, als ze groter wordt kan ze sowieso ook beter aangeven wat ze wil. En hoe weinig ze ook lijken te eten, groeien doen ze toch!

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Groeit ze goed? Zoja, dan gewoon loslaten en erop vertrouwen dat ze echt pakt wat ze nodig heeft. Niet gaan dwingen: eet ze niet, dan niet.
    Zorg dat je zeker weet dat ze echt honger heeft en laat tussendoortjes zonodig weg. Onze oudste moest echt honger hebben om te eten, als we maar een kwartiertje eerder eten gaven, at ze nauwelijks, terwijl als ze zelf aan mocht geven, ze stukken beter at.
    En laat 'r ook zelf doen :)

6. Belle1984

Belle1984 Actief lid

14 jan 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik herken het helemaal!!!! Ons dochtertje is op twee dagen na 11 maanden en ze is net zo. op het kdv eet ze goed, omdat ze daar veel te zien heeft en door de kindjes rondom haar die ook eten. Maar thuis moeten we ook altijd afleiden met speelgoed, een kartonnen doosje, teletubbies, ... Ik heb nu beslist dat ik er echt helemaal klaar mee ben, ik heb mij al zoveel zorgen gemaakt en het enige wat ik nog niet echt geprobeerd heb, is om het los te laten. En dat zijn we nu sinds gisteren aan het doen. Met als resultaat gisterenavond zonder eten (en drinken) naar bed. Wat deed mijn hart pijn :( Vanochtend ging de hele fles op en at ze nog flink wat yoghurt en wat brood. Middag eten ging ook goed en fruit daarnet bij papa weer minder maar nog voldoende. Ons probleem is nog wat moeilijker omdat ons meisje niks drinkt. Overdag hier en daar een paar slokjes water maar dus verder niks. 's avonds wil ze geen fles meer en dus krijgt ze melkpap om toch vocht binnen te krijgen. Maar die heeft ze dus gisteren niet opgegeten. het is echt inderdaad alsof ze de rust niet kan vinden om te eten! Ik wil dit nu een aantal dagen volhouden en kijken of ze het leert of niet. ik weet niet of ze het al kan snappen of niet. Dus geen tips, maar wel herkenning en ik zou zeggen: ik laat je weten of onze strategie werkt over een paar weken :)

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Alle tips zijn hierboven al gegeven, kan alleen nog toevoegen dat wij zo'n transparante placemat op tafel hebben, met plaatjes van haar favoriete beestjes/tv programma/s en stickers eronder. Daar doen we ook spelletjes mee tijdens eten ('ik zie een aap' en dan geeft dl de aap een hapje en stopt daarna in haar eigen mond). Soms helpt dat dus. Ding zit vast met zuignappen.

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Naast honger hebben ook zorgen dat ze voor het eten niet teveel drinken.

Persoonlijk zou ik de kleine niet voor de tv zetten.
    Wij hebben als idioten aan tafel gezeten en regelmatig nog door enthousiast te zijn bij elke hap of poging. Onze uk is trots wanneer hij weer een hap neemt.

Wat voor onze uk ook hielp was 2 verschillende groentes.een van gisteren en van de dag zelf.zo is er voldoende afwisseling.

9. Mamia

Mamia Actief lid

3 dec 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt meiden,

Heb echt veel aan de tips. 3 uurtjes tussen de etentjes zal ik beter in de gaten gaan houden, want soms zit er idd minder tijd tussen omdat de dan wat eerder slaapt of juist later wakker wordt!

@rapley: ik weet dat veel mensen daar voorstander van zijn, maar mij niet gezien hoor! 1 bijna stik geval is meer dan genoeg voor mij! Ik laat dl heus wel zelf eten als ze daar aan toe is. Ze wil juist gevoed worden. Als ik het haar zelf laat doen, is het ff spelen & daarna boos worden. Ik merk het vanzelf wel als ze daar aan toe is..

@belle1984 ik ben benieuwd meid! Hier werkt dat niet goed. Dan wordt ze veel te vroeg wakker omdat ze honger heeft & is ook erg gefrustreerd omdat ze nog moe is...

@uuz: waar heb je dat gehaald? is het proberen wel waard!

10. Mamia

Mamia Actief lid

3 dec 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Verder groeit ze goed in haar eigen lijn, maar was de laatste keer in gewicht niks aangekomen!

Wat de tv betreft, daar erger ik mij ook aan, maar als dat de enige manier is om haar aan het eten te krijgen, the so be it! Ik ga het voorlopig loslaten (voor mn eigen rust iig...)

11. Mamia

Mamia Actief lid

3 dec 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    @zohra, bedankt meid! Jouw verhaal heeft mij wat meer gerustgesteld :)

Deel Deze Pagina