Vraag aan dames uit België over verlof

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door fee90, 24 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Hoi dames,ben benieuwd. Ik heb een eigen bedrijf en ben nu aan het puzzelen wanneer ik met verlof ga. Ik werk aan huis, kan zelf uren bepalen en heb een zittend beroep. Daarnaast zijn de gesprekken niet fulltime, maar hooguit vier uur per dag die "intensief " zijn. Administratie, onderhoud gebouw, mails etc komt er dan natuurlijk omheen.

In Nl is 4-6 weken voor uitgerekende datum met verlof gaan normaal. Maar als ik op Belgische fora kijk dan lees is dat een week voor de uitgerekende datum verplicht is, tot 6 weken voor de datum kan je verlof opnemen maar dat gaat dan wel van je verlof ná de bevalling af. Begrijp ik dat goed zo?

Lees namelijk veel berichten dat Belgische vrouwen langer doorwerken omdat ze zoveel mogelijk tijd door willen brengen met de baby.

Hoe heb jij dat gedaan? Doorgewerkt tot 39 weken of eerder gestopt? En kwam de baby dan ook pas na 39 weken, of wilde de kleine zich toch eerder melden? Werkte je fulltime of parttime?

Heb geen noemenswaardige klachten en doe mijn werk nog met veel plezier, heb nu tot 37 weken werk gepland. Liefst ga ik zo lang mogelijk door omdat het me vreselijk lijkt te wachten tot de baby komt. Bereid nu al veel dingen door en dat vind ik een fijne afwisseling, werken, baby dingen, huishouden.

Snap dat elke zwangere en zwangerschap anders is maar ben benieuwd naar jullie ervaringen!

2. Emlilo

Emlilo Bekend lid

27 apr 2014
    694
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je bent inderdaad verplicht om een week voor je uitgerekende datum te stoppen. Ik ben momenteel 33 weken en ga tot 37.4 werken. Dan heb ik een aantal dagen verlof en op 39 weken start mijn bevallingsverlof.
    Je mag vanaf 34 weken stoppen met werken, maar dat wordt van je 14weken na je bevalling afgetrokken. Stel dat je op 34 weken stopt, heb je na de bevalling nog 9 weken (+ eventueel ouderschapsverlof).

3. Fee89

Fee89 Fanatiek lid

23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    #3 Fee89, 24 nov 2015
    Laatst bewerkt: 24 nov 2015
    Ik heb doorgewerkt tot 39 weken inderdaad om daarna nog 14 weken thuis te kunnen zijn met dochterlief. Ben enkele dagen later al bevallen. Heb een bureaujob van 39 uren in de week. Was helemaal niet zwaar op het einde. Zou ik de volgende keer terug zo doen. Had geen klachten, goede zwangerschap, vlotte bevalling.

Dan was de keuze voor mij snel gemaakt om maar aan 39 weken in verlof t gaan. Het is een ander verhaal denk ik, moest je erg ziek zijn / niet meer veel kunnen door pijnen / ... Dan is het wel te overwegen om vroeger te stoppen.

Inderdaad: 15 weken. Je kan kiezen uit bijvoorbeeld:
    6 weken voor de uitgerekende datum stoppen en 9 weken na de uitgerekende datum weer gaan werken
    5 weken.... 10 weken..
    1 week ... 14 weken

Alle mogelijke combinaties zijn mogelijk. Hoeft niet per week te zijn, maar je kan gelijk welke dag in de week stoppen.

Je dient een attest in (getekend door de gyn) waarop de datum staat dat je in zwangerschapsverlof bent gegaan en op basis daarvan krijg je dan een brief terug van de ziekenkas met daarop de datum dat je terug aan het werk moet gaan.

Daarnaast heb je ook nog recht op 4 maanden ouderschapsverlof, die je gelijk wanneer opneemt voor je kind 12 wordt. Kan je 1 x 4 maanden nemen, 50% werken voor x aantal maanden, 80 % werken voor x aantal maanden, .. bent er ook tamelijk vrij in.

4. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Super de reacties dames, bedankt!! Ik krijg soms best het gevoel dat wat mogelijk is heel erg afhangt van wat de norm is. In Nl zie je veel vrouwen al met 6 weken verlof gaan en daar heel erg naar uitkijken omdat het dan al zo zwaar is, terwijl ik op de Belgische fora dus andere ervaringen lees. Praat dan niet over extreme zwangerschaps gerelateerde klachten hè, zoals bekkeninstabiliteit bijv. Maar meer het "toe zijn aan verlof".
    Amerika is helemaal bizar, gewoon doorwerken tot de weeën beginnen en dan na 2 weken weer aan het werk in sommige gevallen. Zeg niet dat dat goed is hoor. ;) hoor graag nog andere ervaringen!

5. Fee89

Fee89 Fanatiek lid

23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    Ik bedenk net. In je openingspost zeg je dat je een eigen bedrijf hebt. Dus je bent zelfstandig? Dan zijn de regels anders dacht ik. (recht op minder weken ?)

Moederschapsrust voor zelfstandigen
    Lees voor

Duur

De moederschapsrust bedraagt maximaal acht weken. Daarvan moet je drie weken verplicht opnemen, meer bepaald een week voor en twee weken na de bevalling.
    De overige vijf weken kan je naar keuze opnemen in periodes van zeven kalenderdagen:
    vanaf drie weken tot zeven dagen voor de vermoedelijke bevallingsdatum,
    vanaf de derde week tot 23 weken na de bevalling.

6. fien2808

fien2808 Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.180
    28
    48
    Voor werknemers is het inderdaad zo. Ik ga ook (als alles goed blijft verlopen) werken tot week 39, 1 week verlof ervoor opnemen zodat ik nog 14 weken na de geboorte heb.

Maar, voor zelfstandigen is het anders. Als zelfstandige kan je aanspraak maken op maximaal 8 weken moederschapsrust (9 weken bij een meerling) als je 6 maanden aangesloten bent bij een ziekenfonds of van deze wachttijd bent vrijgesteld.
    De moederschapsrust bestaat uit een ‘verplichte’ periode en een ‘niet-verplichte’ periode.

3 weken verplicht te nemen:
    1 week voor de bevalling
    2 weken na de bevalling

overige 5 weken (of 6 weken bij een meerling) naar keuze op te nemen:
    in periodes van 7 kalenderdagen en dit vanaf 3 weken tot 7 dagen voor de bevalling en vanaf de 3de week tot 23 weken na de bevalling.

7. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik heb de vorige keer doorgewerkt tot 36 weken (ben NL's), maar eerlijk gezegd vond ik de laatste 2 weken wel zwaar. Het hangt er erg vanaf hoe je je voelt. Ik moest reizen met het OV en had een grote buik. Daardoor veel last van mijn rug en ik sliep slecht. Daar had ik me vooraf op verkeken.

Ik was pas een klein weekje thuis, toen de kleine geboren werd. In die week had ik nog genoeg te doen, zaken voorbereiden. Voor ik het wist was het al zo ver. Tot 39 weken doorwerken had niet gegaan, dan was de kleine er al geweest ;)

Als zelfstandige zou ik daar wel over nadenken, vooral richting je klachten. Want wat als de bevalling begint, kan je dan alles uit je handen laten vallen en het weken later weer oppakken? Stel dat je nog voor 2 weken afspraken ingepland hebt staan, levert dat dan geen problemen op?

8. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Ik ben zelfstandige ja,maar gaat me meer om wat fysiek kan. Omdat in België de regels anders zijn zie ik ook andere meningen mbt verlof. Ik had pas met iemand over dat ik tot 38/39 weken door wil werken en die vroeg me of ik gek was. ( nlse)

Als de bevalling begint kan in alles uit handen laten vallen en afspraken annuleren. Liever niet natuurlijk, maar ik communiceer ook naar klanten dat ik zwanger ben. En ik plan de afspraken niet ver van tevoren in, dus geen klanten die vrij hebben gevraagd voor werk en er al weken op wachten.

Ik ga er wel even tussenuit als de baby er is, dat lijkt me 2/3maanden heel fijn,maar niet werken en wachten tot de baby komt zie ik niet zitten. Heb die voorbereidings tijd praktisch ook niet nodig, kan nu alles stap voor stap voorbereiden. Zou wel iets minder uren doen voor de mentale voorbereiding.

9. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik moet zeggen dat ik erg heb genoten van de tijd voor de bevalling en dat ik er na de bevalling juist naar uitkeek om weer te gaan werken!
    Ik woon dan wel in NL maar ben Belgische en dus snap ik het zo lang mogelijk willen doorwerken wel. Ik heb ook tot de laatste dag dat ik mocht gewerkt.
    Nu pak ik het anders aan, het is toch wel fijn om ontspannen aan de bevalling te beginnen. Ik heb nu ook echt geen tijd om me bezig te houden met doopsuiker of kaartjes, dat zal allemaal in mijn verlof moeten.

Hoe graag ik mijn kindje ook zie, na de bevalling wordt je wereld ineens heel klein. Ik kwam de deur niet meer uit en mijn dag bestond uit wassen plassen, luiers verwisselen enzovoort. De eerste paar weken is dat leuk maar na 8 weken was ik echt de gelukkigste vrouw op aarde toen ik mijn zoontje op de creche kon laten om een dagje naar een congres te gaan. Weer eens een gesprek op niveau, hersenen uitdagen. Daar had ik dus na de bevalling veeeeeel meer behoefte aan dan in de laatste weken van de zwangerschap, toen wilde ik juist thuis zijn en babywasjes draaien!

Het is denk ik ook gewoon een cultuurverschil, in NL worden de weken voor de bevalling echt als verlof gezien, tijd om helemaal zelf te bepalen wat je doet, alles mag niks moet. Een Belg ziet dat eerder als tijdverspilling, wachten op de bevalling.

10. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Bedankt voor je reactie Saartje! Grappig hoe je het beschrijft, ook heel fijn om te lezen dat je na 8 weken gewoon weer aan het werk bent gegaan, daar ben ik ook nog over aan het puzzelen. Kan langzaam weer opbouwen en zie mezelf ook niet alleen maar verzorgen en huishouden doen.

Ik kan me voorstellen als je geen tijd hebt om dingen voor te bereiden verlof heel welkom is, maar ik heb nu al de luxe van veel tussendoor kunnen doen dus dan voelt het echt een beetje als uitzitten.

11. Dorien87

Dorien87 Bekend lid

31 okt 2012
    707
    93
    28
    Vrouw
    Leerkracht
    Retie
    Ik heb doorgewerkt tot 38 weken en dan nog enkele dagen verlof opgenomen. Dus zwangerschapsrust is ingegaan op 39 weken. Uiteindelijk is de kleine wel pas op 41 weken gekomen :D dus alsnog twee weken thuis zonder baby.

Voordeel: ik heb ff lekker kunnen bijrusten.
    Nadeel: ik was met alles lang van tevoren klaar en had dus niets meer omhanden. Heel mijn omgeving aan het werk en ik zat thuis maar te wachten op vooruitgang.

12. Marisha

Marisha Fanatiek lid

15 jul 2006
    2.728
    0
    0
    Bediende
    België
    Hier telkens doorgewerkt tot 39 weken en dan 14 weken na de geboorte + maand ouderschapsverlof. Bij de eerste zat ik echt de dagen af te tellen tot ik terug kon gaan werken en bij de tweede wou ik echt niet opnieuw aan de slag. Denk dat het ook een beetje afhangt van hoe "makkelijk" de nieuwe baby went (eerste had verschrikkelijk veel last van reflux met 13 weken lang slapeloze nachten tot gevolg). Bij de tweede waren we er beter op ingesteld en ging ik echt overal naartoe met hem.

13. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    En vond je dat niet zwaar de laatste weken? Heb je kantoorjob of staand beroep?:)

14. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Als je je lichamelijk hoed voelt, zou ik zo lang mogelijk doorwerken.
    Ik ben Nederlands, ik vind 6 weken voor de uitgerekende datum echt onnodig lang. "Er aan toe zijn" is ook iets psychisch, omdat vrouwen er na toe leven en er dus ook aan toe zijn.
    En ik heb het natuurlijk over een zwangerschap zonder klachten. Bij lichamelijke klachten is het natuurlijk een heel ander verhaal, maar dan kom je ook in de ziektewet terecht.

Ik wilde 4 weken van te voren, dat is het minimum in NE. Maar mijn collega's en omgeving gingen me overhalen om toch eerder verlof op te nemen, ik werk in de gehandicaptezorg en dat wordt door veel mensen als zwaar ervaring. Maar ik vind mijn baan echt ontzettend leuk en had een zwangerschap zonder klachten. Uiteindelijk er voor gekozen om 5 weken voor de uitgerekende datum met verlof te gaan. En ik heb daarvoor nog overuren opgenomen. Kon ik de babykamer af maken. Gelukkig maar, want onze meid kwam met 35 weken. Precies 1 dag voor mijn verlof inging. Voordeel is wel dat ik nu nog 16 weken na die tijd heb, haha ;)

15. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

30 sep 2014
    1.917
    1.809
    113
    Leerkracht
    België
    Ik denk inderdaad dat het 'eraan toe zijn' gewoon te maken heeft met de laatste loodjes... Ik heb het altijd een week voor elke vakantie dat ik echt aftel naar mijn vakantie... (ik doe mijn job nochtans met hart en ziel!) Dus dat zal ook wel zo zijn bij zwangerschapsverlof...
    Ik ga ook doorwerken tot week 38. Gewoon omdat ik dan daarna meer verlof heb...

Deel Deze Pagina