Wij moeten de buren recht van overpad verlenen, dat weten we en dat is geen probleem. Ik ben een vreselijke tekenaar, maar heb een plaatje toegevoegd. Al het rood gearceerde is van ons. De 2 P's zijn onze poorten, de schuine zwarte streepjes is de poort van de buren. Bovenste schuur van ons, de rechter van de buren. De 3 vierkantjes bovenin zijn onze kliko's. Van de buitenste poort hebben de buren uiteraard de sleutel. Nu meldde de buurman dat zij in het voorjaar en zomer ook de kliko's langs de schuur willen zetten en niet in hun achtertuin. Volgens hen mag dat omdat ze recht van overpad hebben. Volgens ons betekend dit alleen dat ze er overheen mogen lopen. De kliko's daar betekend dat we met de fietsen nog amper uit de schuur kunnen, en ik kan er met de kiddybus (waarin ik de gastkinderen vervoer) helemaal amper langs kan. Als we plek genoeg hadden maakte het mij niets uit, maar nu gaat het echt niet.
Ik heb heel veel uitzendingen van de rijdende rechter gezien Nee ze mogen daar niets neerzetten ze mogen er alleen maar langs.
Recht van overpad betekent toch dat de grond van jullie is? En daar wil hij dan z’n kliko’s opzetten? Van wat ik lees op internet moeten jullie er zo min mogelijk last van hebben en dat lijkt mij in deze situatie niet het geval.
Ik denk ook dat het niet mag. https://www.unive.nl/recht/burenrecht/recht-van-overpad https://gpjuristen.nl/civiel-recht/recht-van-overpad/
Zij mogen daar de kliko's niet neerzetten. Het mag alleen als loopad worden gebruikt om bij hun poort/schuur te komen.
Ze hebben het recht van overpad dus letterlijk mogen ze zich over jullie pad begeven om in hun tuin te komen. Het is niet hun opslag plaats. Dus nee je buren hebben geen gelijk wel leuk geprobeerd…
Wat ik weet uit de uitzendingen van meester frank visser, is het inderdaad zoals hierboven ook al meerdere keren is aangegeven, alleen over het pad, maar niets neerzetten. Jullie hebben gelijk. Hopelijk begrijpen jullie buren het ook en geeft het verder geen problemen.
Mijn ouders hebben recent nieuwe buren gekregen aan wie zij recht van overpad verlenen. Het is alleen te gebruiken om op plaats van bestemming te komen, niet om auto’s te parkeren oid.
Bij oms stond dat toen in de koopovereenkomst. Dat het pad puur is voor bewoners om langs te lopen niet om iets te plaatsen.
Recht van overpad is om te passeren, zodat je via grond van iemand anders je eigen stuk grond kunt bereiken. Zonder toestemming mag je daar niets neer zetten. Geen kliko, geen fietsen, geen auto, niets. Ze mogen er overheen bewegen, verder niets
Das een goeie, we zullen daar eens un kijken of het er bij staat. Het recht van overpad staat er sowieso in beschreven. En ik hoop zo'n rijdende rechter situatie te vermijden
Recht van overpad. Niet van kolonisatie. Je buren mogen op hun eigen terrein een plekje vinden voor hun bakken.
Ook als je wel plek genoeg zou hebben zou ik het niet goedkeuren. Voor je het weten zetten ze steeds meer dingen op jullie grond. Gewoon duidelijk zijn. Jullie hebben recht van overpad. Het woord zegt het al OVER. Niet OP. Ze mogen met hun kliko OVER jullie grond lopen om 'm aan de weg te kunnen zetten voor de vuilophaaldienst. Maar ze mogen 'm niet OP jullie grond zetten.
Ja, we kijken nog even of het letterlijk in het koopcontract staat, en dan gaan we het uitleggen aan de buren, ook in kader van de brandveiligheid.