Inductie / Keramische kookplaat

Discussie in 'De lounge' gestart door Kim11, 26 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Misschien een stomme vraag,

Maar is een inductiekookplaat hetzelfde als een keramische kookplaat?

Mijn pannen zijn niet geschikt voor inductie, maar wel voor alle andere kookplaten. Nu heb ik een leuke advertentie gezien met een keramische kookplaat, maar ik vraag me nu af, is dat hetzelfde als inductie?

Mn pannetjes zijn mij heilig :p

2. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Nee is niet hetzelfde;) Inductie kookt eigenlijk hetzelfde als gas. Is bij aanzetten meteen heet, bij uitzetten meteen weer koud. Keramisch hetzelfde als een electrische kookplaat. Warmte bouwt langzaam op en vervolgens weer langzaam af..

3. sjors75

sjors75 Niet meer actief

Nee Inductie werkt met magnetische velden en keramisch is eigenlijk gewoon elektrisch koken. Als jouw pannen niet geschikt zijn voor inductie kun je ze wel op keramisch gebruiken.

Als je je pannen eerder op gas hebt gebruikt kan het zijn dat ze iets krom getrokken zijn en dan zullen ze nooit meer gelijkmatig warm worden

4. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ik heb pyroflam pannen, die trekken niet krom, breken hooguit ;)

5. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Wij vonden inductie 100x zoveel fijner en veiliger... maar toen ging ie snel kapot :( Namen we maar keramisch pfff wat een gedoe vind dat opeens en een afknapper van wat ik gewend was.

Wij willen als de huizenmarkt weer een beetje aangenaam is verhuizen, we willen dan ook echt weer inductie nemen.

6. TmvD

TmvD Bekend lid

10 jan 2013
    795
    1
    18
    NULL
    NULL
    Als je kunt kiezen kies dan voor inductie.
    Is veel beter regelbaar en het heeft mijn zus 10 jaar gekost om op keramisch te kunnen koken.

7. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Wij hebben een keramische fornhuis en ik ben heel erg tevreden. Het wordt snel warm en het is makkelijk schoonmaken. In het begin moest ik erg wennen (was gas gewend) maar nu zit ik te etteren als ik op gas kook. Het is denk ik net wat je gewend bent.

8. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Begin nu toch wel wat te twijfelen :p

9. Meis85

Meis85 Fanatiek lid

27 dec 2008
    4.141
    1
    0
    Van gas naar keramisch gegaan het is even wennen maar nu ik wil niks anders je moet het gewoon ff onder de knie krijgen

Succes met kiezen ;)

10. Aagje90

Aagje90 Bekend lid

25 apr 2012
    911
    335
    63
    Vrouw
    Ik ben ook van gas naar keramisch gegaan. Het was even wennen in het begin. Maar snel gewend. Wil nu niet meer anders.

11. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Ik ben ook van keramisch naar gas gegaan. Went snel genoeg, je moet alleen aanleren de plaat iets voor je klaar bent uit te zetten. Op de restwarmte gaart het eten dan nog na. Eerder er af kan wel maar is zonde van de electriciteit.
    Keramisch is wel veiliger. Je loopt geen risico je vingers te branden aan een hete plaat waar geen pan op staat. (Fijn idee met kinderen lijkt mij).
    Zelf ga ik binnenkort weer terug naar gas (we gaan verhuizen, nieuwe woning heeft gas). Daar ben ik wel blij mee, ik hou van koken en vind dat sommige ingewikkelde recepten op gas gewoon makkelijker gaan. Zal in het begin wel,weer wennen zijn vrees ik.

12. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik ben gas en keramisch gewent. Ik zou nooit weer voor keramisch kiezen. Zeker als je een kookliefhebber bent werkt gas of inductie veel makkelijker. Temperaruur is zoveel sneller regelbaar. Inductie is ook een stuk veiliger.

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Inductie is veel veiliger. De plaat zelf is nauwelijks heet, de hitte wordt opgewekt in de pot. Dus veel beter als je kindjes hebt, want bijna meteen nadat je stopt met koken, is alles weer koel.

Op inductie kookt je water bv ook veel sneller, sneller zelfs dan een waterkoker. Vind ik heerlijk.

Ik zou echt nooit meer iets anders willen,

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ja, die pannen kunnen gewoon op keramisch.

Inductie heb je speciale pannen voor nodig omdat inductie werkt met een magnetisch veld zoals hier al eerder werd verteld.

15. Butchke

Butchke Niet meer actief

I love inductie hihi.
    Eerst had ik keramisch, nu inductie en wat een genot.
    Veilig en super snel heet/koud

16. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Ik heb met beiden ervaring, en met gas. Keramisch koken is zo verrekte langzaam, dat kan je vergelijken met een normaal elektrische kookplaat. Inductie is echt een aanrader, net zo snel als gas, maar geen open vuur. Die van mij heeft ook nog eens een soort turbostand waarbij er extra vermogen naar 2 pitten kan. Je moet inderdaad goed opletten of een pan geschikt is daarvoor, maar het is het geld waard.

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Denk dat dat op zich niets te maken heeft met het inductie systeem, maar eerder met die specifieke plaat of het merk oid. Een inductieplaat moet gewoon lang meegaan. Ik heb hem al sinds 2006 en nog niets aan gehad.

18. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Hier ook inductie, kost meer dan keramisch, maar dat is het helemaal waard! Op keramisch laat ik altijd iets aanbranden... Duurt eeuwig. Kun je kiezen, kies dan idd inductie!

19. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Nee is niet hetzelfde inductie gaat veel sneller :)

20. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ik blijf lekker bij mn gasstel dan :p

Mn pannen kunnen niet op inductie, en keramisch is zo te horen eigenlijk meer voor de sier :p

Deel Deze Pagina