Inductie koken of gewoon een gasfornuis

Discussie in 'De lounge' gestart door Zouwoas, 15 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zouwoas

Zouwoas Niet meer actief

heb ik dan een gasplaatfornuis? draaiknoppen erop zitten.
    (straks hubbie maar eens laten kijken)
    In iedergeval bedankt voor jullie antwoorden :)

2. Diaantje78

Diaantje78 Niet meer actief

We hebben nu gas en ik vind het heeeerlijk en mooier. Hiervoor hadden we een andere keuken en kookten keramisch, op de een of ander manier vond ik het niet fijn koken. Met gas gaat het sneller....

3. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

29 aug 2009
    3.313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    @Zouwoas; Wij hebben ook 4 ronde vakken.. Ik weet niet precies hoe je kan herkennen of je inductie of keramisch hebt.. Denk door de pan er op te zetten en dan te kijken wat warm word?
    Die afbeelding die je laat zien; die hebben wij ook gehad. Sinds vorige week een nieuwe. Die op je plaatje is volgens mij keramisch, wij hebben nu inductie..

En over je kindjes; Tja.. Als je ze leert dat ze bij vuur weg moeten blijven, kun je ze ook leren dat ze niet aan de kookplaat mogen zitten.. Toch?
    (En volgens mij bestaan er ook van die kapjes die je er aan de voorkant op kunt doen, zodat ze er niet bij kunnen)

Hoe het met stroom zit; geen idee!

4. Zouwoas

Zouwoas Niet meer actief

volgens mij zit er een gasslang aan, maar wel een glasplaat erover heen. Vreemd ding is het. Zal wel denk ik in de meterkast een groep erbij moeten laten maken. Gisteren ging de stroom al uit omdat we de diepvries en de wasmachine in het stopcontact staken.

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Het ziet er uit als de onze en wij hebben dus keramisch. :) Maar we hebben geen gasslang volgens mij ;) (ingebouwd, dus sowieso moeilijk te zien)

6. Bri

Bri Niet meer actief

Wij hebben inductie, inmiddels 7 jaar.
    Reden is heel simpel, hier liggen geen gasleidingen dus je moet wel iets elektrisch nemen. Inductie is dan verreweg het mooiste systeem: het reageert snel (vrijwel net zo snel als gas) en de platen zelf worden niet superheet. En de plaats is veel makkelijker schoon te houden dan een gasfornuis.

Als ik in een volgend huis de keuze zou krijgen, is de kans groot dat ik weer voor inductie zou kiezen. Nadeel is wel dat de pannen wat duurder zijn, en dat ik nog nooit een geschikte poffertjespan heb gevonden. En een echte wok kan natuurlijk ook niet, die zijn rond.

7. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    Partime werkende moeder en echtgenote
    twente
    eerste keuken had ik gas..kookte heerlijk 2e keuken had ik inductie wauwwwww kookte super lekker nu de 3e keuken heb ik keramisch..kookt bagger!!
    zijn nu aan het kijken voor een inductieplaat ;)

Nadeel... met sinterklaas was de stroom weg (uitgevallen) maar kon dus niks meer zelfs geen water koken voor de tweeling hun flesje omdat ik niks had wat op gas werkte :S maar verder helemaal super!!!!

8. Bri

Bri Niet meer actief

O ja, en tussen inductie en keramisch heb ik nooit hoeven twijfelen.
    Keramisch reageert traag (wordt langzaam heet en koelt langzaam af). Dat kookt toch wel heel anders dan op gas of inductie.
    En keramisch wordt de plaat loeiheet, terwijl dat bij inductie wel meevalt.

Nu na 7 jaar hebben wij misschien één minikrasje in de plaat zitten. Als je het goed bijhoudt (iedere dag even schoonmaken, geen pannen op zetten als er iets op de plaat zit) en als je niet te veel schuift met je pannen beschadigt hij echt niet.

Met een stroomstoring ben ik hier idd wel in de aap gelogeerd, maar ja, daar is niks aan te doen (of je moet een gasfles achter de hand houden).

9. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Wij kochten een huis waar toevallig een inductieplaat in zat. Had er zelf nooit voor gekozen (houden graag vast aan dingen waar we aan gewend zijn, hebben altijd gas gehad en wat de boer niet kent...) maar we zijn helemaal om. Ik sluit me aan bij alle voordelen die hier genoemd zijn over koken op inductie! Nadelen heb ik ook nog niet kunnen ontdekken.

Heel veel pannen zijn tegenwoordig geschikt voor alle warmtebronnen, ook voor inductie. Ik had een BK pannenset toen we nog op gas kookten maar die werd al heel snel lelijk. Toen we hierheen verhuisden en dus nieuwe pannen nodig hadden zijn we gegaan voor de 365 serie van Ikea. Niet duur (we hadden toen al genoeg kosten dus was het niks geweest, dan hadden we op termijn duurdere pannen gekocht) maar ik ben over die Ikea pannen veel meer tevreden dan over de BK pannen dus hebben we de startset die we gekocht hadden uitgebreid met nog een stel pannen.

10. Bri

Bri Niet meer actief

Als je wilt weten of je fornuis inductie of keramisch is: zet 'm aan, zonder pan erop. Wordt de plaat warm, dan is het keramisch. Wordt de plaat niet warm (en gaat-ie misschien wel vanzelf uit, dat doet die van mij) dan is het inductie.

11. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Amen, amen, amen!!!!
    Nog een aanvulling op t bovenstaande:
    Als je ergens een aanbieding zie van pannen waar bij staat: Geschikt voor alle warmtebronnen, lees de kleine lettertjes maar, idd alle pannen BEHALVE inductie.
    Inductie pannen zijn schreeuwend duur, veel duurder dan voor halogeen, gas, of keramisch, en er zijn nooit echt SUPER aanbiedingen voor inductie pannen, das wel minder.

De roze Dasty van de Wibra is ook errug handig om na t koken er over te sprayen, af nemen met een droge theedoek, en schoon!!!

Ik zou zo weer voor inductie kiezen, kookt heerlijk!

12. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Wij hebben gas en ik blijf bij gas voorlopig. We hebben toch een paar keer op een jaar last van stroomstoringen die tot een dag kunnen duren. Met gas kan ik tenminste nog iets doen dan en zeker nu met een baby op komst is dat een prettige gedachte.

13. Zouwoas

Zouwoas Niet meer actief

:) ik twijfel over inductie en gas.
    gas is handig, je hebt het altijd als de stroom uitvalt. alleen dat schoonmaken van die pitten :(
    Dan ook weer de vraag, zwart of rvs kleur. (heb geen poetsfiemel, doet het wel hoor poetsen maar niet van harte)

Inductie is makkelijker schoon te maken, dat zou ik fijn vinden makkelijk schoon.
    Maar we zitten in een huis met nog met zo een paar mooie porseleinen zekeringen. Daar moet nog van alles aan gedaan worden.:cool:
    En hubbie kennende zal dat wel volgend jaar worden :(
    We zouden eerst de woonkamer in orde maken, maar nu is het eerst de keuken. ( alles gepland wat de keuken betreft en daar zal een nieuwe schakelkast niet bij passen)

Sowieso zal het 5 pitten worden, lig elke keer te worstelen met pannen die niet naast elkaar passen :(

14. sanell

sanell Bekend lid

16 dec 2008
    628
    0
    0
    Wij zijn sinds een jaar over op inductie. Ook verplicht omdat we hier in de nieuwbouw geen gas hebben. Dus met veel pijn in mijn hart onze gietijzerenwok weggedaan (jaja we hebben zelfs nog even lopen kijken voor een inductieplaat met wok-uitsparing, ze bestaan echt:D) maar ik moet zeggen dat we helemaal om zijn.
    Het is heel fijn koken en makkelijk schoon te maken, en goed kindveilig, het gaat niet zo makkelijk aan als gas.

En ja je hebt wel nieuwe pannen nodig maar in tegenstelling tot wat andere beweren zijn ze niet veel duurder en zwaarder dan andere pannen. Wij hebben ook de 365-serie van Ikea en dat zijn echt superpannen.

Je vraagt je trouwens af wat je hebt, omdat er een gasslang zag zitten, maar heb je niet het zogenaamde gas-op-glas? dus een glasplaat waarop gaspitten zitten dat is ook erg mooi..

Als we ooit weer gaan verhuizen dan wordt dat wel een moeilijke keuze wat gas heeft toch ook wel wat...

15. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Wij hebben ook inductie (voor de 2e keer: in de vorige woning en nu ook weer in de huidige woning) en ik zou nooit meer iets anders willen!!! Inductie is erg prettig in gebruik (de voordelen zijn hier al genoemd, ga ik niet herhalen), daarnaast vind ik het gewoon mooi staan (wij hebben de plaat weggewerkt in het aanrechtblad, ligt er dus niet bovenop) en makkelijk schoon te maken. Super dus! :)

Het enige nadeel dat ik kan bedenken, is dat de pannen relatief duur zijn. Maarja, daar doe je dus ook jaren mee. En ik heb het er graag voor over.

16. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Ik kook het liefst op gas. We zijn pas verhuisd en ik heb ook bewust weer voor een gaskookplaat gekozen. Ik vind het fijn om de temperatuur á la minute te kunnen regelen en als ik er een wok op zet wil ik er flink de fik onder (grote wokpit in het midden).

P.s. ik vond het ook wel het mooiste staan in een landelijke keuken.

17. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ik had eerst gas en nu inductie en ik kan mijn pannen gewoon gebruiken.
    Bk-pannen, ik had 1 wok en daar bleef het lampje bij kinpperen.
    De pannen zijn niet zwaarder ( we kregen nl oof wmf pannen erbij)

En krassen hebben wij e rook niet op. Hoe krijgen jullie dat dan voor elkaar?

Nee hoor 100% inductie, ik wil echt nooit nooit meer terug.

18. Zouwoas

Zouwoas Niet meer actief

landelijke keuken?! wij gaan onze eiken keuken verven, en denk dat we zo een grote oven met 6 pitten gaan halen.
    Misschien een rare vraag maar heb je een foto keuken?
    ben wel benieuwd hoe het eruit ziet!;)

19. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Zouwoas, ik krijg de foto's niet geupload. ik pb je mijn hyves even, daar staan ze op.;)

20. Angellove90

Angellove90 Bekend lid

2 mrt 2011
    731
    0
    0
    Student Vastgoed & Makelaardij
    Noord-Brabant
    Toen ik nog thuis woonden, hadden we daar een inductieplaat. Opzich wel fijn als je er aan gewend bent. Toen zijn we op onszelf gaan wonen en hadden we een gaskookplaat, ik vond het véél fijner! Het enige nadeel vond ik het schoonmaken, in dat opzicht is inductie weer veel makkelijker. Van inductie vind ik het zo'n groot nadeel dat je altijd verplicht bent om van die dure pannen te kopen.

In ons huis nu hebben we weer inductie, maar als we echt zelf mochten kiezen zou ik voor gas-op-glas gaan. Dat is een gaskookplaat met een soort gelijke glasplaat erover als bij inductie. De voordelen van op gas koken, maar dan zonder al het schoonmaakwerk, ideaal!

Deel Deze Pagina