Hallo allemaal, Ik weet even niet meer wat ik allemaal qua beddengoed moet kopen. We hebben al gekocht: Wieg Wieg matras 2x molton wieg 3x hoeslaken wieg 3x laken wieg 2x deken wieg Ledikant Matras 2x molton ledikant 3x hoeslaken ledikant 3x laken ledikant 2x deken ledikant En 2 molton bed zeiltjes, maar hoe zit het hier nu mee? Ik heb ze bij de ikea gekocht en ze lijken mij veel te groot voor in een wieg. Zijn hier aparte bed zeiltjes voor, of moet ik gewoon vouwen? De rest heb ik gekocht naar aanleiding van de lijst van kraamzorg, dus ik ga er van uit dat dat genoeg is. Hoop dat jullie kunnen helpen!
Wat veel! Ik heb voor beide maar 1 deken en 2 lakentjes, 2 moltons en 2 hoeslakens. Kijk wel uit met de bed zeiltjes, die zijn niet ademend dacht ik. In principe is een molton goed als matrasbeschermer of een dekmatras/ademende matrastopper.
We kijken natuurlijk uit met de zeiltjes. Volgens kraamzorg was dit volgens mij tegen het eventuele lekken van de kruiken, dat het water er onder komt en niet tegen de baby. De zeiltjes komen dan ook alleen bij het onderlichaam te liggen. Vandaar dat ze mij zo groot lijken voor in de wieg. Vind ze al groot voor in het ledikant
Wat je nu gekocht hebt is ook wat ik in huis heb. Zeker voor in het begin genoeg. Later kan je altijd nog wat hoeslakentjes voor het ledikant bijkopen, zeker als je niet iedere dag van de week wast (in geval van lekkage ed ) lakentjes zou ik niet te veel kopen, die van de wieg gebruik je maar even in de wieg en een tijdje in de kinderwagen bak. Die van het ledikant gebruik je ook vaak relatief kort omdat veel kindjes met 3 maanden beter in een slaapzakje slapen. De waterafstotende moltons heb ik door midden geknipt ( hema) zo hoefde ik het niet helemaal onder het matras door te vouwen/proppen. het ligt bij ons inderdaad alleen bij het onderlichaam, niet over het hele matras.
die zeiltjes kan je terug brengen. die mag je niet gebruiken onder de 2 jaar. ik zou meteen een ander kraambureau zoeken. een kraambureau die zeiltjes aanraad/goedkeurt is niet bepaald te vertrouwen.... zeiltjes zijn echt "verboden" bij kinderen onder de 2 jaar. ze ademen niet dus levensgevaarlijk om die bij kleine kinderen in bed te leggen. ze kunnen erin stikken, ze kunnen last krijgen van warmte-stuwing omdat ze hun warmte niet kwijt kunnen. en icm een heet water kruik is het helemaal een no-go. op een zeiltje blijft juist water liggen dus grote kans dat je kleintje verbrand!!! zeiltjes zijn bedoelt voor grotere kinderen, tijdens zindelijkheidstrainingen. ook niet alleen onder het onderlichaam leggen, baby's blijven namelijk niet netjes op 1 plek liggen ze gaan woelen en draaien, liggen regelmatig dwars of op zn kop in bed en kunnen dan ook met hun gezichtje op het zeiltje terecht komen. molton is genoeg om het matrasje te beschermen. molton, hoeslaken, hydrofyle doek onder het hoofdje, kind,laken en dekentje. ik had 1 deken en van de rest 3 stuks. 1 in het bedje, 1 in de kast en 1 in de was. zo grijp je nooit mis bij evt. kotspartijtjes.
Ik had 1 deken voor in de wieg en 1 voor het ledikant. Maar de ledikant deken heb ik bij allebei nooit gebruikt. Bij mij gingen ze in een slaapzak toen ze naar het ledikant gingen.
Denk dat jij wel weinig hebt nijntje! Als de deken een keer vies wordt zit je al. Verder is het denk ik maar net hoe vaak je zin hebt om te wassen . Ik heb 4 wieg lakentjes gekocht, 1 warme wiegdeken en 2 dunnere. Verder 2 moltons voor de wieg. Wij hebben wel een wieg waar ze langer in liggen dan een gewone wieg, we hebben de hang wieg van leander. Ledikant beddengoed komt wel tegen de tijd dat ze naar een ledikant verhuist had ik bedacht.
Wat is eigenlijk het verschil tussen een molton en een hoeslaken? Ik dacht altijd dat dat hetzelfde was.
Een molton is ter bescherming van het matras; een hoeslaken gaat daaroverheen en daar lig je dus echt op.
Ik denk dat je genoeg hebt Pepper92! Zeiltjes zijn niet veilig, dus zou ik niet gebruiken. Als je een extra beschermingslaag wil boven je molton, kun je evt. een Aerosleep topper overwegen. Wij hebben 'm daarom aangeschaft voor de wieg en met spugen is het toch wel handig vind ik. Niet zozeer vanwege het zogenaamd veilige "ademende", maar omdat spuug/plas etc. niet bovenop het matras gaat liggen, maar in de topper gaat. Die gooi je zo even in de was en een dag later is het droog. Wiegdekens is inderdaad 2 wel handig; ledikantdekens zou ik mee wachten. Als ze klein zijn, past een wiegdeken ook nog in het ledikant. Tegen de tijd dat ze echt in het ledikant gaan slapen, ga je waarschijnlijk over op een slaapzak. Voor ledikantlakens geldt dus hetzelfde; wieglakens zou ik 3 van nemen. Wieghoeslakens hebben wij 4 van, maar die gebruiken we ook in de kinderwagenbak; ledikanthoeslakens 3 stuks.