Hallo, Mijn meiden zijn sinds een week aan de proeverij wbt hapjes. Ochtend een beetje fruit, de middag een beetje groente. Nu wil ik ze zoveel mogelijk van alles laten proeven maar vroeg me af wat er allemaal al mag van af 4 maanden of waar je beter mee kunt wachten tot na de 6 maanden. En ik eeet dat je vers of diepvries groente/fruit moet gebruiken ipv groente uit een blik/potje. Geld dit ook voor fruit? Ik heb bijvoorbeeld aardbei mango, annanas en perzik in blik staan, mogen ze dit als ik dit stoom? Of mag dit niet/is het beter van niet? En wbt verse dingen mag aardbei, annanas, mango, kiwi, meloen dan gewoon? Waar moet je mee utkijken nog? En groenten? Wat moet je nu voor de 6maanden echt nog niet geven? Ik weet dat worteltjes, bloemkool, courgette, boontjes, erwten en pompoen erg geschikt zijn. Wat nog meer? Ik hoop dat jullie er nog wijs uit komen hihi en dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden! Alvast bedankt
Hallo! Fruit uit blik is vaak op siroop, dat is wel af te raden ivm de hoeveelheid suiker. Op voedingscentrum.nl staan richtlijnen in soorten fruit en groente: Wat kun je je kind geven? | Voedingscentrum Pas op met koolsoorten, deze liever nog niet onder een jaar en nitraatrijke groente niet onder de 6 maanden en na 6 maanden beperkt. Evt ontvelde tomaat, broccoli of komkommer kan ook. Succes! Groeten Femke
Dank voor je reactie, we hebben nog wat vragen misschien zou je hier antwoord op kunnen geven, dit kan ik niet duidelijk terug vinden op de ste van voedingscentrum of internet. Vanaf wanneer mogen pruimen? Vanaf wanneer mag kiwi? Vanwf wanneer mag aardbei? Vanaf wanneer mag aardappel? En doe je dan puur aardappel of mengen met iets? Mag je diepvries fruit en groente dat ontdooit is om te bereiden erna weer invriezen? Ik las op internet dat dit wel mag als het gestoomd/gekookt is geweest, klopt dit? Ik heb bijvoorbeeld aardbeien uit de diepvries. Kun je die stomen? Zodat t daarna wel in vriezer weer kan/mag? Je vermeld dat komkommer kan, hoe kun je dit dan aanbieden? Ik heb hier nog nooit eerder van gehoord namelijk, leuk! Ik kwam op internet ook n hapje tegen voor 4+ maanden maar hier stond liga eerste stap al bij dat in het fruit hapje verwerkt werd, mogen ze dit nu al?? En nog een vraagje dat hier los van staat, vanaf wanneer bied je extra drinken aan buiten de flesvoeding? Ze krijgen hier 4x op de dag ( om de 5uur) fles 210. Ik vroeg me af vanaf wanneer ze bijvoorbeeld thee zouden mogen? En welke smaak je dan het beste kunt doen. Sorry voor de vele vragen hoor, ik stel deze vanuit meer moeders ipv van dat er verl topics komen. Bedankt trouwens voor die site, daar hebben we al veel aan gehad! Ik hoop dat u onze vragen kunt beantwoorden
Hallo, Leuk hoor dat je zoveel vragen hebt, dat is geen probleem. Voor fruit in het algemeen geldt dat je het beste kunt starten met zacht en zoetig fruit, zoals peer banaan, meloen en perzik. Appel kan ook als je de stukjes heel fijn raspt. Als dat goed gaat kun je ook ander fruit gaan proberen. Van belang is dat het fruit goed rijp en vers is. Rijpe, zachte pruimen kunnen nu al prima. Aardbei en kiwi zou ik geven op het moment dat andere fruitsoorten goed gaan. Een leeftijd voor het starten met bepaalde fruitsoorten staat er niet. Dit geldt wel voor kindjes met een koemelkallergie. Met aardappel kun je beginnen vanaf de leeftijd van 6 maanden. Je kunt een beetje aardappel prakken of combineren met een beetje groente. Diepvries fruit en groenten kun je indien het geen nitraatrijke producten zijn weer invriezen na koken of stomen. De voedingswaarde en textuur kan dan wel minder worden. Met aardbeien kan dat prima, spinazie bijvoorbeeld niet omdat het rijk is aan nitraat. Komkommer kun je even koken of stomen, zodat het zachter wordt. Het is beter je kindjes geen hapje voor 4+ maanden met liga te geven. Tot de leeftijd van 6 maanden hebben je kindjes genoeg aan borst of zuigelingenvoeding. Hapjes groenten en fruit mag maar hoeft nog niet. Vanaf de leeftijd van 6 maanden of indien het warm weer is mag je je kindjes extra drinken aanbieden. Je kunt wat water aanbieden of lauwe (vruchten)thee zonder suiker, bijvoorbeeld rooibosthee. Ik hoop dat ik al je vragen beantwoord heb. Groeten, Astrid