even jullie eerlijke mening Ik heb een vriendin waar mee ik een jaar of 10 bevriend ben,we hebben van alles mee gemaakt en de afgelopen jaren zijn we een groepje van 4 geworden super gezellig. uiteindelijk krijgt vriendin een relatie met een jongen van 22 zij is 28,nou prima leuk voor haar maar vanaf t begin word deze jongen uit onze vriendengroep gehouden,ik vriendin daarop gevraagd waarom...nou hij voelt zich niet thuis bij ons in de groep wij zijn allemaal eind 20 begin 30. wij vonden dat raar na 1 x maar oke hun keuze. zo gaat t verder en in 1,5 jaar hebben wij vriendje 2 x gezien. ze gaan huisje kopen ook leuk natuurlijk en zoals de afgelopen jaren besproken is dat we haar zouden gaan helpen heeft ze ook bij ons allemaal gedaan. nu t zover is heeft ze opeens geen hulp nodig,nou ja dan niet zou je denken maar van haar familie horen we dat er veel gedaan moet worden. deze week kregen we de uitnodiging van de bruiloft,en tot onze verbazing zijn we met zijn allen(vriendengroep) alleen maar uitgenodigd voor t feest en zijn we niet welkom op t gemeentehuis,staat letterlijk op de kaart alleen voor daggasten,dus ik zei nog joh wij mogen toch wel komen waarop haar antwoord was nee is echt alleen voor daggasten. ik snap heus wel als je grote familie heb dat je je vrienden niet mee neemt te eten enzo op zo dag maar dat je zegt nee je mag niet naar gemeentehuis vind ik zo raar plus de andere dingen. de rest in onze groep zegt gewoon nou prima gaan we lekker gratis bier drinken.maar ik neig om er helemaal niet heen te gaan voel me best gekwetst eigenlijk wat vinden jullie overdrijf ik en moet ik gewoon gaan of gesprek met haar heeft ook geen zin heb ik afgelopen tijd al vaker geprobeert maar ze heeft nooit geen tijd meer om af te spreken ze is altijd bij hem dus ja ik weet t niet t voelt niet goed in ieder geval
jammer dat jullie niet bij de ceremonie zelf aanwezig mogen zijn maar ja het is hun keuze. Ik vind het ook raar dat je daar niet voor uitgenodigd bent maar misschien is dat heel normaal? Ben benieuwd wat anderen hier vinden. Ik zou toch nog een keer een goed gesprek met vriendin aangaan en hierin aangeven wat jij er bij voelt. Aan de hand daarvan misschien toch je verwachtingen betreft je vriendschap met haar bijstellen.
Ik zou me erbij neerleggen en gewoon gezellig s avonds gaan. Het is de dag van het bruidspaar dus zij bepalen wie wanneer is uitgenodigd. Daar kun je van alles van vinden maar dat doet er, even lullig gezegd, niets toe. Bovendien weet je niet hoe ze qua geld zitten. Daggasten zijn behoorlijk duur. En misschien ligt het helemaal niet aan het geld maar hebben ze bewust voor een bepaald gezelschap gekozen voor overdag. Ik zou het erg kinderachtig vinden als je niet gaat.
Hier is het niet gebruikelijk om hele vriendengroepen als daggasten uit te nodigen. Ook bij het gemeentehuis aanwezig zijn is niet heel gebruikelijk. Meestal is dat toch de kleine kring (mn familie) van het bruidspaar. Het is hun feest en zij doen het zoals zij het willen. Daar zal je je bij neer moeten leggen. Net als mijn voorganger vind ik het ook erg flauw als je niet gaat.
Wat m'n voorgangers zeggen. Vind het niet raar dat je geen daggast bent. In mijn omgeving is dat bijna altijd alleen voor familie. Lekker naar het feest gaan en een leuke avond hebben! Beetje overdreven om dan meteen niet te gaan om de het niet precies gaat zoals jij zou willen/ je had voorgesteld. Verder lees ik een beetje in je verhaal dat haar leven is veranderd en daarmee jullie vriendschap en dat je dat heel erg moeilijk vind. Buiten dat je het helaas zal moeten accepteren dat mensen, levens en vriendschappen veranderen, zou je dat haar nog wel eens kunnen laten weten dat je er moeite mee hebt dat jullie vriendschap veranderd. Sterkte daarmee!
T gaat niet om daggast zijn t gaat om stukje gemeentehuis Het is altijd normaal geweest om daar iedereen bij uit te nodigen in de kringen waar wij ons in bevinden
Ik vond t op zich verstandig dat je inziet dat je partner soms niet in je vriendengroep past. Maar hier zou ik me ook wel door gekwetst voelen.
En omdat het gebruikelijk is, moeten zij het ook zo doen? Zoals ik het begrijp zijn die andere 2 uit jullie groepje ook niet uitgenodigd voor het gemeentehuis? Dan is het dus niet persoonlijk en hoef je je het ook niet aan te trekken.
Ik verbaas me over de hoeveelheid reacties dat vrienden nooit daggasten zijn... hier wel hoor! Maar gemeentehuis is toch een openbare toestand? Daar mag toch iedereen naar binnen?
Dat dacht ik ook. Realiseer je wel dat door helemaal niet te gaan, de vriendschap mogelijk wel helemaal voorbij is. Dat zou het dan voor mij iig zijn. En wat iemand ook al zijn, het is niets persoonlijks als de andere 2 ook niet uitgenodigd zijn toch?! Zou er niet zo zwaar aan tillen en er gewoon een leuke avond vieren!
Wij hadden ook alleen familie (het oude gezin plus opa's en oma's) als daggast. Ook geen vrienden. Nu is uiteindelijk mijn beste vriendin wel gekomen, omdat ik haar dit persoonlijk heb gevraagd. Maar mijn andere vriendinnen en mijn man zijn vrienden waren 'alleen maar' savonds uitgenodigd. Het is haar dag, en als zij dat niet wil dan heb je het daar mee te doen. Als jij dan besluit om helemaal niet te komen, dan vind ik, dat dat meer over jou dan over haar zegt..
Ja nou ja, maar wat iedereen doet hoef jij natuurlijk niet op je bruiloft te doen he. Bij mij was dat ook normaal (alle bruiloften waar ik was geweest) en dan met de hele familie enzo. Maar wij hadden daar geen zin in en hebben lekker op een besloten locatie met 40 daggasten (vrienden en directe familie, dus niet mijn hele familie van ooms en tantes en neven en nichten wat zij allemaal ''raar'' vonden) gedaan en 's avonds een knalfeest gegeven. En echt, lekker boeiend dat zij het allemaal raar vonden. Het was onze dag en wij wilden het zo. Er waren ook wat goede vrienden uit mijn man zijn groep die geen daggast waren omdat we gewoon keuzes hebben gemaakt. Ik zou mij om dit stuk dus niet druk maken dat heeft niks te maken met vriendschap of niet. Wij zijn nog steeds met allemaal goed bevriend hoor. Je zou wel kunnen aangeven dat je haar, persoonlijk, als vriendin mist. Je geeft aan dat je sowieso nog weinig contact met haar hebt en daar kun je best wat van zeggen. Ik zou het wel dicht bij jullie zelf en de vriendschap houden en niet gaan roepen dat ze veranderd is door haar vriend etc. Mijn man had ook een vriendinnengroep en toen wij wat kregen is dat ook verwaterd. Dat lag niet aan mij overigens, hij kon daar prima heen maar dingen veranderen, prioriteiten liggen anders.
Kan, maar het hoeft niet hoor. Buiten dat is het in mijn ''kringen'' normaal om al mijn ooms en tantes en neefjes en nichtjes uit te nodigen. Ik zie ze amper en had daar ook geen ''zin'' in dus. Ik heb alleen directe familie gedaan (ouders, broers/zussen/aanhang en opa&oma) en onze vrienden (en dan inderdaad wel de beste vrienden)
Hier niet hoor, trouwen gebeurt in een aparte kamer, daar kun je niet gewoon naar binnen wandelen. Ik zou ook niet bepaald blij zijn als iemand die expliciet níet was uitgenodigd gewoon tóch zou komen
Hun dag hun wensen ... jammer, maar ik zou gewoon naar het feest gaan en klaar. Ik vind het altijd een beetje bijzonder dat er mensen zijn die menen "recht" te hebben op iets omdat het bij anderen ook altijd zo gaat. Toen ik trouwde hebben we geen feest gegeven, geen zin in. We hebben lekker met een kleine club gegeten. Er zullen vast mensen zijn geweest die dat raar vonden, maar he ... mijn dag en wat anderen vonden kon me werkelijk aan mijn derrière oxideren. Ik zou gewoon na de bruiloft op een rustig moment met je vriendin samen zitten en praten over het feit dat je haar wat mist (want volgens mij gaat het daarom).
Wat een verschillende reacties.. hier waren mijn vrienden en vriendinnen echt wel daggasten en een hele goeie vriendin zelfs mijn getuige! Sommige familie hebben wij juist helemaal niet uitgenodigd, zien we toch nooit.. Ik zal toch proberen een gesprek aan te gaan met doe vriendin! Desnoods een bericht sturen waarin je aangeeft dat je niet wilt dat het verkeerd over komt maar je hart wilt luchten. Maak hierin geen verwijten, maar leg jouw gevoel uit. Ik zal overigens sowieso s avonds wel gaan!!
Volgens mij heeft je vriendin een beetje oogkleppen opgekregen door haar nieuwe liefde, en heeft ze niet door dat ze haar eigen leven een beetje aan het kwijtraken is. Maar zij is zo gelukkig, dus moet je dat respecteren. Bij ons is het ook normaal dat iedereen welkom is in het gemeentehuis, al ben je geen daggast. Fijn toch als er belangstelling wordt getoont voor je huwelijk?