omgang met huilen jonge baby, anti-speen..

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door bunchy, 8 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Hallo, mijn kindje is nu bijna 5 weken oud.
    Tot nu toe legde ik hem altijd aan de borst als hij begon te huilen of leidde ik hem af waarna het huilen direct stopte.
    Sinds enkele dagen begint hij ietsje vaker te huilen (nog steeds erg weinig overigens) en soms ook vrij snel na de voeding.
    We willen liever niet met een speen gaan werken maar we merken wel dat als we onze pink in zijn mondje stoppen, hij direct zuigt en rustig wordt..
    mijn vraag is eigenlijk. de laatste dagen laat ik hem soms huilen in mijn armen. ik blijf wel bij hem en probeer hem te sussen maar dit lukt soms pas na een half uurtje... is dit erg? of is het toch goed om een speen aan te bieden of toch steeds de borst (ook al is hij net gevoed?)?
    ze zeggen dat babies van deze leeftijd ruim 2 uur huilen gemiddeld maar die van ons huilt nooit omdat we hem tot kort eigenlijk nooit lieten huilen door steeds de borst, pink aan te bieden..
    wat zeggen jullie ervan?
    vind het lastig omdat ze zeggen dat je babies tot 2 maanden niet kunt verwennen, betekent dit dan ook ze niet laten huilen?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je moet even kijken wat het beste bij jullie past.

Ik ben absoluut niet van het laten huilen. Soms is het even niet anders, zo heeft Eva best aardig wat gehuild soms omdat ze de slaap niet kon vatten, maar we konden haar ook niet helpen, dus om de paar minuten kwamen we haar troosten (wat overigens niet hielp). En Lisa zal straks wel verlatingsangst krijgen en dan zal ze ook wel eens huilen. Maar echt laten huilen, daar doen wij niet aan. Daar raken ze echt niet verwend van, als ze huilen hebben ze blijkbaar iets nodig. Eva en Lisa hebben allebei een speentje gehad, nu hebben ze allebei hun duim (Eva vanaf 5 maanden, Lisa vanaf 3 maanden). Aan de borst kon niet omdat ik teveel melk had en ze alleen nog zuigbehoefte hadden. Maar als je kindje er wel rustig van wordt kun je dat gewoon doen. Toen ik op een gegeven moment met m'n pink in de kinderwagen liep, ben ik overgestapt op een speentje, terwijl ik erg antispeen was, maar het bracht veel rust. Lisa had veel pijn en ik wilde graag dat ze een speentje zou pakken als troost, maar dat heeft dus een aantal weken geduurd voor ze 'm pakte, kan best zijn dat jouw kindje het ook niet eens pakt (ik vond het erg frustrerend, had ik eindelijk besloten haar toch een speen te geven, wilde ze 'm helemaal niet ;))

3. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik bied nog steeds m'n borst aan als ik of m'n man ons zoontje niet getroost krijg. Dat is net één van de grootste voordelen, vind ik. Het is niet alleen voeding maar ook troost...

4. Elke1984

Edit: zijn het geen regeldagen?

5. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    maar mogen ze soms niet gewoon een beetje huilen? ik hou hem dan wel vast maar wil hem niet aan vinger zuigen laten wennen.. probeer steeds zijn duimpje in zijn mond te stoppen mjaar dit lukt nog niet.

6. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    " mogen" is maar net hoe jij daar kiest om mee om tegaan.... ik laat onze zoon niet huilen, ja als hij overdag net op bed licht dan " huilt/jengelt" hij 2 a 3 minuutjes, dan geef ik hem zijn speen terug(die heeft hij tijdens het huilen uitgespuugd) en dan valtie meteen in slaapt... dat is gewoon zijn ritueel... maar ik ben dus niet antispeen ofzo... we zien wel hoe het loopt, hij vind zijn duimpje al zo nu en dan en anders leren we die speen later wel weer waf :) hij krijg hem ook niet standaard, alleen als hij gaat/moet slapen en echt heel erg huilt, dus niet als hij lekker in de box ligt te spelen dat standaar de speen bij hem ligt ofzo... en hij slaapt ook zonder speen, hij 'valt' ermee in slaap en daarna spuugt hij hem uit en slaapt dus de hele nacht zonder dat ding.

7. Elke1984

Maar als je weet dat je kindje huilt owv zuigbehoefte, waarom wil je hier dan niet aan voldoen? Ik wou zelf ook geen speen geven, mijn zoon heeft een tijdlang geduimd maar doet dit nu ook bijna niet meer maar hij mag wel aan de borst als hij hier behoefte aan heeft. Het is zooooveel meer dan voeding.
    Ik heb de indruk dat je bang bent hem hiermee te verwennen ofzo?

En als het regeldagen zijn, is het wel belangrijk voor je productie om hierin mee te gaan. Dan ben je er ook weer het snelste vanaf. ;)

8. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik was ook antispeen maar Ties kreeg er al eentje toen hij 4 uur oud was...

op iedere echofoto stond hij al met zijn handje of duim in zijn mond.. zijn zuigbehoefte was echt enorm!! steeds aanleggen kan tepelkloven e.d. veroorzaken, dat wil je toch ook niet. als je hem met een speen kan sussen, so be it. later kijk je wel weer hoe je het afgeleerd krijgt, maar een van de augustusbaby's van ons forum was er al vanaf voor ze 1 werd.

9. Elke1984

Dit is niet waar! Als je correct aanlegt en je kindje heeft een juiste zuigbehoefte kan je in principe de ganse dag je kindje aan de borst houden. Ze zijn ervoor gemaakt hè. ;)

10. Trees

Trees Niet meer actief

Als ik het goed begrijp laat je hem alleen maar huilen in je armen? Ik 'laat' mijn dochter ook regelmatig huilen in mijn armen. Vooral als ze een drukke dag gehad heeft, lijkt ze dit nodig te hebben. Ik pak haar dan stevig vast en aai haar over haar bolletje. Ik zie daar zelf het probleem niet van en ik merk dat mijn dochter er uiteindelijk erg rustig van wordt. Ze valt daarna als een blok in slaap met een dikke gimlach op haar gezicht. Alleen laten huilen doe ik nooit!!

Overigens geef ik op andere momenten ook regelmatig een troostborst of bij krampjes liever een pink. Ligt aan haar behoefte. Als het puur zuigbehoefte is geef ik hier aan toe. Een speen geef ik niet (wil ze trouwens ook niet). Ik heb trouwens ook dagen dat ze bijna de hele dag aan de borst hangt. Ik heb nog nooit een tepelkloof gehad, mits je goed aanlegt zou ik daar niet bang voor zijn.

En wat betreft de term regeldagen. Soms duurt dit wel langer dan een dagje. Hier heeft het pas twee weken geduurt, dus ook dit is mogelijk. Mijn dochter is meer van de regelweken ;).

11. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

mijn kraamverzorgster zijn van wel :( wij zijn juist zo snel een speen gaan gebruiken omdat ik om deze reden de borst niet als troost mocht aanbieden. nu weet ik het ook niet meer :D

12. Trees

Trees Niet meer actief

Het is ook heel verwarrend. Veel van de oude adviezen zijn inderdaad dat je je kind niet teveel aan zou mogen leggen, maximaal 10 minuten aan elke borst, niet vaker dan een keer per drie uur etc. Veel kraamverzorgers (en ook nog verloskundigen, verpleegkundigen etc.) hanteren deze regels. Ze zijn zijn alleen nogal achterhaald en hierdoor heb je juist een grotere kans dat de borstvoeding mislukt.

Veel professionnals zouden wat dat betreft op herscholing mogen ;).

13. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    mijn zoontje krijgt ook zn speentje. Alleen om in te slapen, niet als hij gewoon wakker is. Vind het zo raar staan als mijn kindje de hele dag met die speen in zn mond loopt.... Nu is hij flink bezig met zn duimpjes en zn vingers te ontdekken, ik hoop wel dat hij die snel vindt en ook beseft dat ie daarop kan zuigen als ie niet in slaap kan komen want soms word ik er wel gek van om elke keer naar boven of midden in de nacht mn bed uit te moeten omdat hij wakker is geworden en niet meer in slaap kan komen.

Mijn zoontje is ook geboren met een mega zuigbehoefte! Wilde ook geen speen geven, maar doordat ik een hele zware bevalling heb gehad ( 3dagen bezig geweest) had ik absoluut geen fut om hem elke keer aan mn borst te nemen. Om die reden kon ik ook geen BV geven....

xxx

14. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Misschien helpt de speen wel om je nachten van 'slechts' 3 uur aan 1 stuk te verlengen ;)

15. kiddie

kiddie Niet meer actief

Precies, hier ook wat afgeclusterd en gezogen maar nooit kloven of andere gekkigheid gehad!! Het is zo ideaal, die BV. Nog als ze niet te troosten is leg ik haar aan. Ze slaakt dan een diepe zucht en met een knorrend geluidje drinkt ze lekker!

16. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    ik heb mijn meisje toen ze klein was nooit laten huilen. Uren heb ik met haar op de bank gezeten en ja pink in haar mond. Ook uren zo samen in bed geleden: zij in haar mandje en ik in bed op klossen en zo viel ze dan in slaap. En idd ook veel drinken als ze daar behoeft aan had kreeg ze soms echt trek en soms ook gewoon mama honger. Clusteren deed ze ook en dan zat ik al voedend met haar op de bank en vond dat vooral na een dag werken heerlijk!!!

Ik heb zelf nooit gedacht dat ik haar verwend heb, en zij ook niet volgens mij want nu ( en toen ) huilde ze alleen als er wat was wetende dat er dan en nu hulp komt.

Ze ging met 3 mnd naar kdv en heeft daar echt nooit om aandacht gehuild en dat weet ik omdat ik haar op mijn eigen groep had.....ik geloof niet in verwennen als ze zo klein zijn. Wel gewennen maar daar vond ik een probleem....ik ben er voor haar en zij niet voor mij........( niet te letterlijk dan he )

Uiteindelijk pakte ze een speen ( was anti speen maar broer stopte hem in haar mond en ze vond het heerlijk ) gaf mij wat meer tijd voor de oudste en vanaf dag 1 wel besloten dat hij alleen geven werd als het nodig was, vanaf 1 jaar alleen in bed en nu is ze uit haar zelf gestopt. En dan te bedenken dat ik er al van de 1 e dag tegen op zag dat afleren...

17. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.255
    6.154
    113
    Je kan dan beter een speen geven ;)
    Het is namelijk 'even slecht', maar een speen kan je weer afpakken, duim niet.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Een duim kan je net zo goed afleren. Eva duimt nu alleen nog maar als ze gaat slapen en soms als ze 's nachts wakker wordt en dat mag ze van mij nog jaren blijven doen, ik vind het juisr fijn dat ze die troost altijd bij zich heeft.

19. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Mijn zoontje gaat nu ook duimen, heeft soms nog moeite om de duim erin te krijgen, maar hij is dan veel meer tevreden dan met een speen. Mijn dochter was wel een spenenkind. Dan kun je wel afpakken (vreselijk woord overigens) maar wij hebben het overdag gebruik gewoon afgebouwd met beloningen. De speen krijgt ze nog steeds als ze naar bed gaat.
    Maar als een kindje heel tevreden wordt van een speen zou ik daar niet moeilijk over doen hoor...

20. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Mijn kraamverzorgster vertelde me toen, dat als je borstvoeding geeft, je beter geen speen kan geven. Ze raken dan verward en dit kan nadelig zijn voor je BV. Je pink aanbieden is een prima oplossing, dat heb ik toen ook veel gedaan.
    Je borst aanbieden als "speen" is inderdaad niet goed. Ook niet voor je tepels.

@mmeke: een speen is misschien makkelijker afleren, maar als je kind voorkeur heeft voor zijn duimpje, dan gaat ie deze vroeg of laat toch gebruiken. Mijn dochter pakte al vrij snel haar duimpje en doet dat nog. Die moest absoluut geen speentje. Nadeel van een speen vind ik weer, dat zodra je er 's nachts aan begint, je 10x je bed uitkan om hem weer in het mondje te duwen. Daar had ik wat dat betreft dus geen problemen mee, aangezien ze duimt ;)

Deel Deze Pagina