Nou ik.. wij eigenlijk Mees is nu bijna 15 maanden en zit volop in de 15 maanden sprong. Als hij z'n zin niet krijgt krijsen, op de grond gaan liggen, huilen... Eten is ook niet wat het geweest is.. Fruit gaat goed, maar brood en avondeten dat is vaker leuk om mee te spelen/gooien dan te eten, terwijl het normaal zo'n goeie eter is.. Het was zo'n gezellig jongetje, en nu... Lekker zo met de kerstdagen voor de deur.. Natuurlijk is het ook zielig voor hem, dat hij het niet goed weet te uitten enzo.. Maar we willen het wel goed doen.. Moeten we hem straffen, zn aandacht afleiden als hij zo'n bui heeft, hem uit laten razen.. Moeilijk! Je kan het hem maar 1 keer leren, en we weten even niet zo goed hoe hiermee om te gaan. Hebben jullie tips? Hoe gingen/gaan jullie hier mee om?
We zijn er hier nu net een week uit...gelukkig! Deze is pittig. Hier hebben wij het een beetje per situatie bekeken. Ze wilde absoluut niet in de kinderwagen, maar dat wilden wij wel dus daar hebben we mee doorgezet (ondanks al het gekrijs). Het eten hebben we niet geforceerd, en een fles gegeven voor het naar bed gaan. Verder veel geknuffeld als ze dingen wel goed deed. Ze was ineens van de ene op de andere dag weer vrolijk, eet weer goed, slaapt weer zonder wakker te worden enzo, dus er is licht aan het einde van de tunnel. Ze kan ook ineens veel meer woordjes, inlegpuzzeltjes enzo, dus dat is wel weer leuk. Succes ermee!
Hier nu ook die fijne fase De enige tip die ik je kan geven is eerst even tot 10 tellen voordat je reageert en snel bij jezelf nagaan bij iedere situatie apart van wat jij belangrijk vind dat hij ervan leert! Als mijn zoontje zijn eten op de grond gooit vraag ik hem of hij klaar is. Bevestigt hij dit dan zet ik zn bordje weg en anders krijgt hij nog een kans om verder te eten, maar dan vaak wel met wat meer begeleiding van ons. Soms eet hij dan maar een kwart van zijn eten op, maar dat is dan maar zo. Het eten moet voor alle partijen leuk blijven vind ik en vooral geen strijd! Krijgt hij een driftbui omdat hij iets wil wat hij niet mag, dan laat ik hem ook even uitrazen. Ik benoem dat ik snap dat hij het niet leuk vind en bied hem iets anders aan om te spelen. Probeer vooral alles zoveel mogelijk te benoemen en je te verplaatsen in je kindje. Het is gewoon erg frustrerend als je zoveel wilt doen, maar het nog niet goed pratend duidelijk kan maken. Hij doet t niet om jullie te pesten in ieder geval! ( klinkt misschien gek, maar er zijn toch echt mensen die dat denken )
Ja, we proberen inderdaad wel per situatie te bekijken.. Als hij begint te krijsen omdat hij de hal in wil terwijl de deur dicht zit laten we hem even razen en dan loop ik naar hem toe en bied hem ander speelgoed aan.. Eten inderdaad ook, vragen of hij klaar is, als hij ja zegt het bordje weghalen.. Vaak begint hij dan ook weer te huilen omdat hij toch nog niet klaar was hahaha, ik geef het hem 2x terug, na 3 keer is het echt klaar.. Hoelang duurt deze fase? We weten uiteraard dat het voor hem net zo lastig is omdat hij niet weet hoe hij zich moet uiten, daarom willen we het ook gewoon 'goed' doen.. Maar wat is goed ?
Zolang je je hart maar volgt is het goed Geen idee hoelang deze fase precies duurt, weet wel dat t niet binnen een paar dagen over is