Ineens compleet hysterisch, wat kan dit zijn?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tamar69, 5 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tamar69

Tamar69 Actief lid

10 apr 2013
    131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Ik zit even met mijn handen in het haar, al speelt dit al sinds de geboorte van mijn dochter die nu net 3 maanden is.
    Ze is een vrolijke dame die goed eet (borstvoeding op verzoek) en goed slaapt (zeker 17,5 uur per dag). Nu gebeurt het vaak dat ze hartstikke vrolijk is maar ik weet/zie dat ze moe is, ik haar op de arm neem om haar daar even lekker te laten indutten zoals ik altijd doe en dat ze dan vanuit het niets compleet over haar toeren raakt. Echt helemaal hysterisch, ze krijst, loopt paars aan, overstrekt zich en knijpt en krabt waar ze maar bij kan. Niets helpt op dit moment en op een gegeven moment valt ze dan in slaap.

Ik dacht eerst dat het kwam omdat ze gewoon zo moe is, omdat het altijd op die momenten gebeurt dat het voor haar "bedtijd" is (ze valt 9 van de 10x na een uur wakker zijn namelijk weer in slaap dus weet ik al gauw dat ze echt moe is).
    Maar net had ze weer zo'n vreselijke hysterische bui dat ik gewoon mee heb zitten huilen, ik vond het zo vreselijk zielig en ze kijkt je aan alsof ze doodsangsten uitstaat en ik wist echt niet meer wat ik moest doen. Ze heeft dan al gegeten, ook al bied ik haar alsnog de borst aan draait ze haar hoofd weg en begint ze nóg harder te huilen.

Ik ben nu toch een beetje bang of er niet iets anders aan de hand is, omdat ik het raar vind dat het zo vanuit het niets komt. Soms ligt ze lekker bij je te tutten en dan ineens begint ze te snikken wat snel overgaat in vreselijk hysterisch krijsen.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen of wat het kan zijn. Oortjes lijken me ook onwaarschijnlijk want dan zou ze toch elke keer moeten huilen zodra ze gaat liggen? Daarnaast is het dus echt al vanaf haar geboorte. Herkent iemand dit?

PS: Dit gebeurt niet elke keer wanneer ze moe is, maar wel regelmatig, vooral 's avonds.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Is dat altijd als ze plat gelegd wordt? Of zijn er andere dingen die altijd dan zijn, waardoor je de oorzaak zou kunnen achterhalen?
    Kan het ook zijn dat ze gewoon te moe is en eerder op bed moet?

3. Tamar69

Tamar69 Actief lid

10 apr 2013
    131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee niet altijd, daarom vind ik het zo lastig. Ik kan haar probleemloos op bed leggen en dan slaapt ze zo 2-3 uur achter elkaar zonder ook maar een kik te geven.
    Het begint elke keer precies nadat ze een uur wakker is, ook al ligt ze daarvoor al een hele tijd lekker bij me, dan begint ze soms toch ineens eerst een beetje te jengelen, wil ik haar de borst of evt speen aanbieden dan begint ze echt te huilen wat overgaat in echt hysterisch krijsen. Ze raakt compleet over haar toeren.

Ik zou dan denken; als ze moe is en ze ligt al bij me, waarom valt ze dan de ene keer probleemloos lekker in slaap en de andere keer raakt ze helemaal in paniek? Zo hard als ze dan huilt kan ik bijna niet meer denken dat dat alleen vermoeidheid is.

Zat ook al aan verborgen reflux te denken maar erg veel symptomen heeft ze niet..

Wel:
    - Vies kijken als ze een mondje teruggeeft. Ze "blaast" het ook zsm uit.
    - Regelmatig (ongeveer 1x per dag) dus zo hysterisch huilen
    - Belletjes blazen en kwijlen

Niet:
    - Veel spugen. Dit doet ze vrijwel nooit, alleen mondjes terug
    - Slecht slapen. Ze slaapt juist erg goed en valt ook makkelijk in slaap
    - Veel slikken. Ik zal er extra op letten maar volgensmij slikt ze niet veel nadat ze gegeten heeft (of even erna)
    - Veel niezen/hoesten/hikken. Wel af en toe maar volgensmij gewoon normaal.
    - Huilen als ze op haar rug gelegd wordt. 's Nachts slaapt ze op haar rug (+ in de kinderwagen ook) en overdag op haar zij. Bij beide geen problemen en valt rustig in slaap.

Kan je ook verborgen reflux hebben terwijl je nauwelijks symptomen hebt? Ze zou dan eigenlijk toch regelmatig elke dag zo moeten huilen? Het is nu heel onregelmatig en ongeveer 1x per dag, soms iets vaker. Soms een dag helemaal niet.

4. Kaden

Kaden Actief lid

13 dec 2011
    441
    0
    0
    Hier hadden we dat ook wel maar bij ons was ze gewoon moe. Toen we d'r steeds net iets eerder naar bed brachten dan voorheen was het over. Nu met bijna 15 maanden heft ze nog weleens dat ze uit het niets overstuur raakt, maar dat is eigenlijk altijd als ze te laat naar bed is gegaan of als het druk geweest is ofzo.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Alle baby's hebben in meer of mindere mate van voeding die terugkomt: dat is normaal. Als het dus hierbij blijft, zou ik denken dat het onder het normale valt, maar dat ze mogelijk op die hysterische momenten wel wat last heeft van opkomende voeding en maagzuur.

Maar het kan evengoed gewoon oververmoeidheid zijn op zo'n moment. Je ziet bij baby's die te moe zijn vaak dat als ze in slaap vallen en vanuit de lichte slaap overgaan naar de diepere slaap, (na zo'n 10 minuten), dat ze dan juist weer wakker kunnen schrikken. Zeker als er wat geluidjes zijn die net even kunnen storen.
    Ik zou dus eerst eens kijken wat er gebeurt als je haar niet op je arm in slaap laat vallen, maar gewoon lekker op bed legt. De rustige en prikkelarme omgeving zou wel eens net dat kunnen zijn wat ze dan nodig heeft :)

Deel Deze Pagina