2,5 jaar geleden mirena geplaatst. en sinds die tijd ben ik me eigenlijk alleen maar rotter gaan voelen. daarvoor was ik al bekend met depressies maar daarna werd het helemaal dramatisch. ( de gyn zegt nee dat kan niet ) ik zelf heb het gevoel van wel. daarbij alle bijwerkingen die ik ervaar: vet futloos haar/ haaruitval acne/puisten meer haargroei op ongewenste plekken ( wat ik al wel had van pcos) opgezetten buiken stemmingswisselingen steeds zwanger voelen misselijk zo nu en dan vreetbuien dikker worden ga nog maar even verder. als ik de mirena niet heb zijn mijn cyclussen drama. hele lange onregelmatige cyclussen. en ontzettend pijnlijke eierstokken . en pijnlijke menstruatie. ( nu komt de menstruatie niet zo vaak maar die eierstokken rammelen al weken daarvoor ) eigenlijk wil ik gewoon weer mijn oude lichaam terug maar doe ik daar goed aan? ... is er geen alternatief op een iets mildere wijze om de cyclus weer wat te ordenen? weer fit te voelen. wie heeft hier ook zo'n last van? sorry voor mijn rommelige berichtje . ( sta op het punt kids uit school te halen )
Als je er zo'n last van hebt, kun je 'm wellicht gewoon weg laten halen. Persoonlijk zou ik dan gewoon je lichaam even de tijd geven om je cyclus weer op orde te brengen. Een halfjaar tot een jaar ofzo. Als er dan nog niks is veranderd kun je altijd nog naar je huisarts!
Een deel van jouw klachten herken ik wel, van toen ik aan de pil was. Met de nuva-ring had ik er veel minder last van.. Maar met de mirena spiraal had ik juist (bijna) geen klachten (beter nog dan zonder AC) Eventueel kun je ook een koperspiraaltje overwegen, daar zitten (dacht kk) helemaal geen hormonen in)
Koperspiraal gaf endocrinoloog aan dat dat met pcos veel pijn zou geven. Ik heb er verder niet over door gevraagd omdat ik daar was voor iets anders.
Ik zou het laten verwijderen. Er is nu toch ook een nieuw soort spiraaltje? Misschien is dat iets voor je!
https://www.anticonceptie.nl/product/spiraaltje/kyleena/ Grootste verschil tussen Mirena en Kyleena is de hoeveelheid levonorgestel. De Mirena bevat totaal 52mg t.o.v. Kyleena 19,5mg. De stof levonorgestrel zorgt ervoor dat het baarmoederslijmvlies niet meer (of in mindere mate) wordt opgebouwd en het baarmoederhalsslijm wordt verdikt. Dit samen voorkomt dat een eicel en een zaadcel met elkaar in contact komen. Hierdoor wordt een bevruchting voorkomen. Daarnaast worden de zaadcellen door de afgifte van het hormoon levonorgestrel minder beweeglijk. Bij sommige vrouwen wordt de eisprong onderdrukt.
Bij zoveel klachten zou ik serieus gaan denken om hem eruit te halen. Ik herken een deel van de klachten en heb om die reden nu niet weer voor een mirena gekozen. Ondanks dat ik hem op het moment zelf super fijn vond! De mini pil schijn je tegenwoordig ook als anticonceptie te kunnen slikken zonder dat je bv geeft.. heeft mijn huisarts mij in november vertelt.. Ik heb zelf nu de koperspiraal maar las al dat dat voor jou geen optie is.. Verder geen ervaringen met andere vormen..
ik heb de mirena niet genomen voor anticonceptie maar werd mij destijds aangeraden voor de pcos. vraag me alleen af wat de mirena doet bij pcos? en omdat ik altijd zo onwijs pijnen heb was de mirena ook een oplossing, het fijne is natuurlijk dat menstruatie uitblijft maar dat is ook het enige..
Moeilijke situatie! Ik weet wel dat ik ook veel last had van mirena (hormonale bijwerkingen) en me beduidend beter ging voelen toen deze eruit ging. Ik heb bij mirena gewoon mijn regelmatige cyclus gehouden, dus had eigen hormonen + hormonen van mirena en dat betekende voor mij pittige pms klachten, soms wel 2 weken lang, dan menstruatie, dan een weekje redelijk oké, en vlak voor eisprong begonnen klachten alweer.... Ik had vooral last van misselijkheid (met kokhalzen en soms zelfs spugen), opgeblazen buik, zeer kort lontje, rusteloos en soms gewoon heel boos (buiten proportie), pijnlijke borsten/tepels, rommelende darmen en obstipatie, depressieve gevoelens, huilbuien, extreme vermoeidheid. Ondanks dat het alleen 'lokaal' in baarmoeder zou moeten werken ... Heb nu een koperspiraal en voel me meeste tijd een heel stuk beter. Heb nog wel wat pms, maar dat is echt 10 keer beter dan het was. Heb geen ervaring met pcos, misschien is idd kyleena spiraal met minder hormonen een betere optie voor je?
Hier ook verwijderd, 5 jr was ook om. Klachten zijn veel en veel minder nu. Voordeel van mirena was nauwelijks menstruatie.
ik heb inmiddels afspraak bij gyn gemaakt, wat denk je wil de huisarts mij geen verwijzing geven... de huisarts wil er zelf naar kijken en dat wil ik niet. ik heb helemaal niets met mijn huisarts ik vind mijn gyn veel fijner en zei kan gelijk kijken hoe het er met mijn pcos voorstaat.. wat kan ik hieraan doen? ik heb toch recht op die verwijzing? en het recht om zelf te kiezen bij wie ?
en daarbij voor zoiets lijkt het mij helemaal dat je dat doet bij iemand die je vertrouwt en je prettig bij voelt.
Ben je nog onder controle bij een gyn? Heb je daar een traject 'openstaan'? Dan hoeft huisarts niet te verwijzen en zul je meestal rechtstreeks een afspraak bij poli kunnen maken. Ben je bij een vorige bezoek aan gyn terug naar huisarts verwezen en hoefde je niet meer terug te komen, dan is normaliter de huisarts weer het eerste aanspreekpunt en gaat verwijzing in overleg dan wel met duidelijke (medische) reden. Ik lees uit je tekst alleen dat je gyn veel fijner vindt, maar dat is niet direct een medische reden, dus ik kan me voorstellen dat een huisarts zegt dat hij/zij er eerst zelf naar wil kijken. Je kunt zover ik weet geen verwijzing eisen. Je kunt wel in gesprek met huisarts je wens tot verwijzing uitleggen.
ik heb altijd bij de gyn gelopen voor fertiliteit. ik ben nu al 2 jaar daar niet geweest inderdaad. ik had wel met haar afgesproken als er iets was ik terug kon komen. ik vind inderdaad de gyn fijner. en een echo bij de huisarts geeft mij niet zoveel vertrouwen puur omdat het hun expertise niet is. natuurlijk kunnen ze wel iets zien maar nooit zoveel als een gyn. ik wil weten hoe mijn pcos ervoor staat en ik wil met haar overleggen wat ik aanmoet met de spiraal. en andere mogelijkheden een huisarts kijkt daar toch iets anders tegenaan. ook wil ik graag weten waar die onzettende pijn bij mijn eierstokken steeds vandaan komt. ( die rammelende eierstokken noem ik het maar ) heb al meerdere malen mijn urine laten testen maar die was schoon. inmiddels heb ik de verwijzing binnen. kreeg hem van deze huisarts zomaar. wij heben een huisartenpraktijk met meerdere huisartsen en vandaag trof ik toevallig een goede
Bij mij was de pil een drama met PCOS, heb geen spiraal gehad. Ik zou zelf niet meer kiezen voor anticonceptie met hormonen. Misschien dat je hem kunt laten verwijderen en proberen op een natuurlijke manier je PCOS onder controle te krijgen? Ik weet niet of je healthy hormones kent of PCOS diet support? Zijn twee websites die ik heel fijn vind en waar ik veel van heb geleerd. Ik ben nu veel vaker ongesteld dan voorheen.