Ook hier BV en FV

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door mielenl, 17 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    Hoi Ilse,

Sinds een week of 2 combineer ik de BV met kunstvoeding. Borstvoeden is nog steeds vrij pijnlijk, maar door de 2 flessen (1 's morgens en 1 's avonds) krijgen mijn borsten wat rust en dat scheelt een hoop. Ik denk trouwens dat de pijn veroorzaakt wordt door het TSR.

Ik heb het idee dat Mika steeds slechter gaat drinken uit de borst, hij is tijdens het drinken erg onrustig, ligt veel te "wurmen" en laat een paar keer los (ik weet niet zeker of dat een teken is dat de borst leeg is of misschien dat hij niet genoeg lucht krijgt ofzo?). Maakt het voeden wel weer extra pijnlijk. Hij krijgt altijd wel 2 borsten (alleen 's nachts neemt hij meestal genoegen met 1), waar hij meestal allebei ongeveer 10 minuten aan drinkt, maar vandaag leek hij wel onverzadigbaar. Het leek wel of hij niet erg voldaan was van mijn borstvoeding. Ik heb hem een keer extra aangelegd omdat ik het vermoeden kreeg dat de productie terugloopt.
    Maar de hoeveelheid kunstvoeding die ik hem geef is gebaseerd op 6 voedingen, kan het kwaad als ik hem dan extra aanleg, of moet ik dan de hoeveelheid kunstvoeding aanpassen?

Ik las ook dat kolven na het voeden de productie kan verhogen; op welk tijdstip zou ik dan het beste kunnen kolven? Ik voed nu ongeveer om 7.00 (bv), 10.00u (fv), 14.00 (bv), 18.00 (fv), 22.00u (bv) en 3.00 (bv)

Verder zou ik (voor mijn eigen gemoedsrust) willen weten of Mika op deze manier toch veel van de goede stoffen uit de bv binnenkrijgt....voel me nog steeds behoorlijk schuldig dat ik hem geen volledige bv kan geven...

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi,

Wat balen zeg dat het nog steeds pijn doet.
    Ik vraag me af of het alleen TSR gerelateerd is. Ik denk eerder een combinatie met de ingetrokken tepels, daardoor niet perfect kunnen happen. En dan het TSR wat nog net wat meer spanning in de tepel geeft.

Als je het drinkgedrag van Mika beschrijft begin ik toch weer erg over spruw te denken. (onrustig drinken, happen, loslaten, schudden, klakken met de tong (dat schreef je niet maar dat hoor je soms ook) duwen aan de borst. (Luieruitslag die niet met zinkzalf weg gaat hoort er ook soms bij)

Spruw is echt heel lastig. De huisarts heeft er naar gekeken maar spruw kan voorkomen zonder echt zichtbare symptomen. Zowel bij jou of bij Mika. Jij kan wel of geen duidelijke symptomen hebben. Dat zelfde geld voor Mika. Het is dan vaak moeilijk een arts te overtuigen.

Zeker als ik je verhaal zo lees zou ik het toch in je achterhoofd houden.

Wat je schrijft over nakolven, inderdaad, daar verhoog je de productie mee. Tijden maken niet uit. Wanneer het voor jou het beste uitkomt. De ervaring is dat de voedingen eind van de middag/begin avond niet de meest productieve zijn, dus die zullen niet mijn eerste keuze zijn.

Verder voor wat betreft je laatste vraag. Iedere druppel is er 1!. Alle beetjes die BV die hij krijgt zijn super goed voor hem! Maak je daar geen zorgen over.

Verder maak je je ongerust over het aantal voedingen naast de FV. Met BV maakt het niet uit hoeveel hij drinkt. Als het eens een paar keer meer is, geen probleem. Alles wat hij niet gebruikt gaat via de ontlasting er weer uit. Maak je niet druk als hij naast de 6 voedingen ineens 2 keer extra komt.

Succes er weer mee.

Ilse

3. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    Hoi Ilse,

Ja spruw hou ik ook nog steeds in mijn achterhoofd, al dronk Mika véél rustiger vandaag! Kan het kwaad als het onbehandeld blijft? Of heeft Mika er last van (als het spruw zou zijn)? Ik heb het nl. ook bij de arts van het CB aangekaart donderdag, maar zij zei ook dat het geen spruw was. Lastig hoor, zo'n aandoening die zo moeilijk op te sporen kan zijn.

Bedankt voor de antwoorden weer, en vooral de geruststelling. Helaas is voor mijn huisarts volledige bv het enige juiste, iets anders gaat er bij hem niet in.

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HOi,

Onbehandelde spruw is niet erg. Uitenidenlijk gaat het ook wel weer over alleen kan je dan wel een lange tijd last ervan hebben gehad,

Ook Mika kan er last van hebben. Hangt erg van de mate van de symptomen af. In zijnmondje is het geirriteerd, jeukerig, dat maakt het steeds happen, loslaten, klakken.

Ook bij hem zal het overgaan als je niets doet...

Maar goed. Hou het in de gaten en succes. Je doet je best!

Ilse

5. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    Even een update.....

De afgelopen dagen, met kolven en extra aanleggen, is de pijn weer volledig terug. Zat vanmorgen weer met tranen in mijn ogen te voeden! En na de voeding van half 6 vanmorgen had meneer om 7 uur alweer honger, dus ik denk dat de productie echt omlaag is gegaan.
    Ik heb op internet deze folder gevonden over spruw, en heb hem naar mijn huisarts gemaild en nog een keer uitgelegd wat mijn klachten zijn. Ik hoop dat hij me de medicijnen nu wil voorschrijven, want anders ga ik écht stoppen met borstvoeden, hoe moeilijk ik het ook vind pffff....zit ik alweer met tranen in mijn ogen, dit keer niet van de pijn!

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Lieve mama van Mika,

Meid wat voel je je rot! Kom we pakken er een doos doekjes bij! Fijn dat je hier op het forum je ei even kwijt kan zonder dat het beeldscherm vol loopt..

De folder die je hebt is super. Wat ontzettend goed van je dat je die naar je huisarts hebt gestuurd. Als ik je verhaal zo op een rijtje zet moet het wel gek lopen wil het geen spruw zijn. Dat is balen want het is zo goed te behandelen maar onbehandeld zo pijnlijk. Je zult de eerste niet zijn die stoppen overweegt.

Als je HA niet mee wil, denk dan aan de mogelijkheid van een second opinion.

Overigens is de kleine man ook al bijna 6 weken, een termijn die bij ons bekend staat onder het kopje regeldagen. Het kan dus goed zijn dat niet jou melkproductie het probleem is maar dat je mannetjes gewoon wat aan het regelen is. Dat het voor jou net de druppel is is dan meer samenloop van omstandigheden.

Kom op meid, nog even doorzetten. Zoek de HA die behandelen wil, als het middel werkt moet je met 2 dagen grote verbetering hebben.

Veel succes.

Ilse

7. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    Ik heb nog niets van mijn huisarts gehoord, maar inmiddels aan de pau d'arco thee....

Ik vraag me af hoor, of Mika aan het regelen is. De ene keer doet hij wel een paar uur met een voeding (meestal als hij KV heeft gekregen), de andere keer komt hij alweer na 1 of anderhalf uur. Ik probeer hem evengoed maar zovaak mogelijk aan te leggen, even door de pijn heen bijten, hopen dat de thee gaat helpen!

Ik zou toch wel stiekem een kijkje in de toekomst willen nemen.....benieuwd of ik tóch de 6 maanden ga redden!

8. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    En....heeft de huisarts al iets laten weten?
    KV is zwaarder verteerbaar. daarom slapen kindjes op KV vaak wat langer door.

Heel goed dat je zo vaak mogelijk aanlegt.

Ik heb de thee zelf nooit bij moeders gebruikt. Wel gehoord van moeders die er mee geholpen zijn.

Zelf vind ik het jammer dat je nu door gebrek aan meewerkende huisarts zelf moet gaan modderen met alternatieve middeltjes (die zeker niet ongevaarlijk zijn).

Succes en we wachten af.

Ilse

9. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    Hoi Ilse,

Bedankt voor je berichtje. Ik heb nog steeds niets van de huisarts gehoord. Vanmorgen wel op het CB geweest en ja, daar geloven ze nu ook wel dat het spruw is, alleen de medicijnen moeten toch echt door de huisarts voorgeschreven worden. Dus ik probeer nu de huisarts te bereiken voor een recept.

Is die thee niet ongevaarlijk dan?! Het leek mij ongevaarlijker dan medicijnen die je alleen op recept kan krijgen.

In elk geval, ik heb ook de naam van de LK van het CB, dus die zou ik eventueel ook nog kunnen bellen. Maar ik denk dat mijn eerste zorg is dat we van die spruw afkomen.

10. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    edit: zojuist de assistente van de huisarts gesproken (telefonisch spreekuur was natuurlijk al LANG voorbij), situatie uitgelegd en YESSSSS er wordt een recept gemaakt :)

sjonge, lijkt me het einde hoor, om Mika pijnloos te kunnen voeden!

Zou ik dan trouwens die twee flessen KV weer langzaam moeten afbouwen of kan ik gewoon van de een op de andere dag weer volledig borstvoeding geven? of loop ik nu heel erg op de zaken vooruit?

11. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Yes, de aanhouder wint.
    Start met de behandeling, als het middel werkt moet je met 2 dagen echt verbetering merken.
    Smeer nog 5-7 dagen door als de klachten zijn verdwenen. Laat jullie allebei behadelen anders blijf je elkaar besmetten.

Als je pijnloos voedt dan kan je inderdaad ook prettiger voeden en wellicht de KV afbouwen. Maar goed eerst maar behadnelen.

Na elke voeding een beetje in het mondje smeren en op je tepel. (de aangegeven dosering is meestal een paar keer per dag maar verdelen over de voedingsmomenten is beter.)

Heel veel succes,

Ik lees na het weekend graag je verhaal verder

Ilse

12. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    Hoi Ilse,

Sinds donderdag aan het smeren geweest, precies zoals jij hebt aangegeven (ik had deze methode ook al op borstvoeding.nl gevonden), maar helaas geen enkele verbetering. Zaterdag werd de pijn zelfs weer erger. Ik behandel ons beide nog steeds, en let ook op de hygiëne (spuugdoekjes etc. uitwassen op 60 graden, geen vingers in Mika's mond etc etc) maar heb toch besloten dat we de bv helemaal gaan afbouwen. Omdat dus de pijnklachten niet minder worden, maar ook omdat Mika's drinken steeds slechter lijkt te gaan. Hij drinkt erg onrustig, laat vaak los (wat de pijnklachten ook weer verergert) en lijkt niet voldaan te zijn na de bv. Dus we hebben een paar keer alsnog een half flesje kv gegeven.
    De bv zelf is echt niet het probleem, want ik had gisteren enorme stuwing na een overgeslagen borstvoeding.
    Nog steeds erg jammer dat ik de 6 maanden niet ga volmaken, maar toch wel enige trots dat ik het - onder deze omstandigheden - evengoed 6 weken heb volgehouden!
    Bedankt in elk geval voor alle steun, tips en adviezen!

13. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Jeetje joh, wat jammer dat het niet helpt. Je kan nog teruggaan naar de HA en vragen om een ander middel. Het komt vaak voor dat een schimmel niet op het ene maar wel op het andere eerstekeuze middel reageert.....

Anyway. Jij hebt je best gedaan.
    Ik kan dan ook niets anders dan jouw besluit te respecteren.

Als je nog vragen hebt over het afbouwen schroom niet om ze te stellen want ook het afbouwen moet je beleid doen. Een borstontsteking zit je niet op te wachten.

Houdt je borsten goed in de gaten. Niet te gestuwd laten worden. .

Heel veel succes!

Ilse

14. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    Hoi Ilse,

Ja ik let zeker heel goed op mijn borsten! Toen ze zondag zo gestuwd waren, heb ik een beetje gekolft, toen voelden ze alweer iets beter.
    In elk geval, ik ben van plan om elke 5 dagen een voeding af te bouwen.

Het is nu een beetje uitproberen wat werkt, want volgens mij dronk hij veel meer bv dan ik hem fv geef. Ook drinkt hij zijn fles binnen 10 minuten leeg, dus hij was de laatste dagen erg ontevreden. Ik heb nu nutriton gehaald om de voeding iets dikker te maken, dan doet hij iets langer over zijn fles...

Is die 150ml per kilo lichaamsgewicht het maximum aan voeding dat je mag geven? Want Ik heb vandaag iedere keer 150ml gegeven en alle flessen gingen leeg (Mika krijgt 6 voedingen per dag en weegt bijna 5 kilo)

Ik was trouwens vandaag in de winkel om een nieuwe doos voeding te halen. Wij geven Mika nu Nutrilon standaard, maar wilden toch hypo-allergeen gaan geven vanwege allergieën in de familie. In de winkel werd me verteld dat hypo-allergeen geen nut meer heeft zodra je kindje standaard voeding heeft gekregen. Weet jij of dat klopt?

15. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo mama van Mika,

Goed van je dat je de borsten zo goed in de gaten houd. Ook je voornemen om de tijd te nemen voor het afbouwen is goed. Zowel voor jouw lichaam om zo de voeding goed te kunnen afbouwen als ook voor jezelf (geestelijk) om het afbouwen een plekje te geven.

Geen probleem als je eens wat meer voeding geeft (BV dan) die 150 ml is een richtlijn. Een gemiddelde, sommige kinderen drinken meer andere minder.

Je moet wel opletten hoeveel je van de kunstvoeding geeft. Daar zit wel een limiet op. Omdat het voor je kindje moeilijker is om dat te verteren mag je daar niet teveel van geven.

Op zich is het inderdaad juist dat 1 fles normale voeding je kindje al kan sensibiliseren met koemelk eiwitten. Als je daarna overstapt op hypoallergeen heb je dat eerste contact moment al wel gehad. Aan de andere kant. Als je nu door blijft gaan met normale voeding dan houdt je het contact in stand. Met hypoallergene voeding stel je het volgende contact moment in elk geval uit.

Ik zal dit stukje ook nog even bij mijn collega neerleggen omdat zij meer op de hoogte is van het hele allergie gebeuren.

Succes verder, en geniet van je kleine mannetje.

Ilse

16. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    Hoi Ilse,

Inmiddels zijn we helemaal gestopt met de bv. Het ging VEEL sneller dan die 5-7 dagen per voeding, ik bleef 's nachts flesjes maken nadat Mika al 20 minuten aan de borst had gelegen. De laatste 2 voedingen kon ik dan ook - zonder stuwing - binnen 3 dagen afbouwen.

In elk geval, ik heb het idee dat ik nu pas echt van Mika kan genieten! Raar he, ik zie nu pas wat een ontzettend vrolijk mannetje hij is. Nog steeds heel jammer natuurlijk dat de bv niet gelukt is, maar ik voel me er helemaal niet verdrietig over!

Ik dacht, ik zet dit nog even neer, ook voor alle meiden die dit onderwerp hebben meegelezen :)

Nogmaals bedankt voor al je tips en adviezen!

17. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo mama van Mika,

helemaal goed dat je nu lekker kunt genieten!
    Bedankt voor ook het laatste stukje verhaal. Dat maakt het tenminste af. Heel fijn!

Natuurlijk is het jammer dat het met de BV niet is gelukt maar ik vind het belangrijker dat je nu tenminste kan genieten. En je kan voor jezelf ook zeggen dat je er alles aan hebt gedaan om het te laten slagen. Dat mocht helaas niet zo zijn.

Gelukkig leven we in de moderne samenleving waar een aanvaardbaar alternatief voor handen is.

Geniet van je kleine mannetje. Je hebt het super goed gedaan.

Ilse

Deel Deze Pagina