Ik heb (weer) een vraagje Ik vroeg me af of je het beste iedere dag je baby om bijv 7 uur wakker kunt maken en een flesje kunt geven en vanaf dan om de 3 of 4 uur eten te geven. Of kun je beter gewoon wachten totdat hij/zij zich meldt? Mijn zoontje die wordt iedere dag op een ander tijdstip snachts wakker voor een fles (hij is 6 weken). De ene x om 4 uur en soms om 3 of 5 uur. Vanaf dan wilt hij om de 3 of 4 uur eten. Mijn voedingsschema ziet er dus iedere dag anders uit omdat ik in de ochtend altijd op een ander tijdstip begin. En stel dat ik iedere dag begin met een fles om 7 uur dan vroeg ik me af wat ik moet doen als hij bijv zijn vorige fles om 5 uur had. Dan zit er maar 2 uur tussen maar op het flesje van 7 uur zou hij eigenlijk wel 4 uur moeten doen. Of kan ik dan beter om 5 uur een kleiner flesje geven?
Ik heb mijn kinderen nooit wakker gemaakt, alleen als er weg moesten of als er anders echt te lang tussen 2 flessen zat in het begin. Hij is pas 6 weken dus dan kun je nog niet verwachten dat ie op vaste tijden wakker wordt, of een vast ritme heeft. Mijn dochtertje is nu 6 maanden en wordt nog steeds niet precies elke ochtend op dezelfde tijd wakker. De ene dag is het 7.30 en de andere dag is het 9.00. Op een of andere manier komt het de rest van de dag altijd goed uit en krijgt ze de laatste fles tussen 19 en 19.30 Ik zou het dus voor nu even loslaten en gewoon voeden op verzoek.
Ik keek hoelaat hij wakker werd. Laatste fles was 2200 uur en de bedoeling was om 6 uur fles te krijgen. Als hij dan 2 of 3 uur wakker werd, kreeg hij n hele fles. Werd hij om 4 uur wakker kreeg hij maar een half flesje. Wij maken hem nog steeds wakker elke ochtend voorzn 6 uur fles. Dat is zn pappa tijd en zal straks ookmoeten als ik weer werk. Op deze manier hadden wij redelijk snel een vast ritme en sliep hij vanaf 7 weken door.
Met 6 weken volgde ik ook het ritme van m'n kindje, pas vanaf 3/4 maanden wordt ze elke dag op een vast tijdstip wakker gemaakt. Sindsdien hebben we ook enigszins ritme.
Ik maak mijn dochter nooit wakker. Alleen savonds voor de laatste voeding haal ik haar uit bed of als we ergens heen moeten. Mijn zoon heb ik ook nooit wakker gemaakt. Als ze honger krijgen worden zd vanzelf echt wel wakker hoor.
Nog steeds probeer ik haar niet wakker te maken. Gelukkig wordt ze wakker als ik begin te stommelen, want ik moet op tijd op mijn werk (en zij bij de oppas) zijn. Een enkele keer moet ik haar wel wakker maken, als ik opeens vroege diens (1uur eerder) moet draaien. Mijn vriend heeft een gigantisch ochtendhumeur, dus de ochtend regel ik
Mijn zoontje is 7 maanden en hij moet wakker gemaakt worden om zijn broer en zus naar school te brengen, maar als hij daarvoor om bijv 5 of 6 is gevoed, dan geef ik hem niet om 7 uur, maar voed gewoon weer om 9 of 10 uur. hij komt sowieso nog zeker 2 keer per nacht voor een voeding, en dat tijdstip is altijd anders, we eindigen ook altijd een andere tijd 's avonds. Soms bedenk ik me als ik het te vroeg op de avond vind dat ik wat langer op blijf om hem na 2,5 of 3 uur nog een keer te voeden, maar soms laat ik hem ook om 21.00 uur al slapen, en dan weet ik dat hij ergens tussen 00.00 en 03.00 uur weer komt. Ik zou het lekker laten, een ritme komt vanzelf wel (al heb ik daar hier geen vertrouwen meer in )
Tja, het ligt eraan wat je wilt: wil je meer op verzoek voeden, dan zou ik niet wakker maken. Wil je een wat meer voorspelbaar ritme, dan zou ik toch je kleine zo rond 07.00/07.30u wakker maken voor een fles. Wat doe je dan als je kleine net om 5u geweest is voor de voeding? Nou, dat is heel makkelijk. Ook daarin kun je weer kiezen: - 05.00u een volledige voeding en om 07.00u een klein flesje; - 05.00u een klein flesje en om 07.00u een volledige voeding (om de dag te beginnen); - tot 04.00u een volledige voeding en tussen 04.00-05.30u een klein flesje en na 05.30u rekken tot 06.30u (dat half uurtje kun je over de hele dag wel weer goed maken) en dan een volledige voeding geven. Als je iedere dag gaat beginnen om 07u zul je waarschijnlijk merken dat over een paar dagen er ook iets meer ritme komt in de nachtvoedingen. Dat je kleine 's nachts meestal rond hetzelfde tijdstip gaat komen.
Met 6 weken zou ik nog op verzoek geven. Slaap is belangrijk dus niet wakker maken. Dat doe ik nu trouwens nog steeds maar er komt vanzelf een ritme in (meestal) vanuit de baby. Ze werd hier bijv zelf standaard wakker om 6:00. Nu is dat standaard 7:30.
Hier heb ik de oudste twee altijd laten liggen Maar nu moeten de oudste twee naar school en ik laat de jongste en straks de baby niet alleen thuis dus ik maak ze 7 uur in de ochtend allemaal wakker, Wil de baby de fles niet om 07.00 ? Prima dan krijgt hij na 08.30 weer als ik terug ben van de kinderen naar school brengen
hmm met 6 weken nog niet. Al moest dat bij de jongste wel, want die moest mee zus naar school brengen. Maar toen ik de oudste alleen nog had begon ik daar met een maand of 3 mee. Vanaf toen hield ik wel een strak ritme.
Het ligt er ook maar net aan hoe je gezins situatie is. Ik heb hier de babies nooit wakker gemaakt maar ik heb een kinderwens voor een 3e kindje. Die zal 's ochtends gewoon mee wakker moeten worden om de rest naar school te brengen. En ook andere tijden meedraaien.
Ik maakte mijn dochter eigenlijk nooit wakker, behalve in het begin als ik er echt te lang tussen vond zitten, max. 5 uur ongeveer. Als ze honger heeft roept ze vanzelf. Zij wordt ook elke keer op een ander tijdstip wakker dus elke dag is weer anders. Vanaf 5/6 maanden heb ik wel geprobeerd de laatste voeding rond dezelfde tijd te doen. Voor mij is het zo prima maar het moet je wel liggen.
Ik heb het wel een tijdje gedaan, maar het heeft me vooral veel frustraties opgeleverd. Nu maak ik hem alleen wakker als we weg moeten (ongeveer 1x per week) en voor de rest wordt hij in de ochtend vanzelf wakker van ons (of wij van hem) en plan ik zoveel mogelijk om hem heen.
Ik deed het wel. Mn oudste moest ook naar school dus om half 8 begon ik. Kwam ze om half 6 kreeg ze een klein flesje en kwam ze om 4 uur (meestal) een groot flesje. Bij mij werkte dit heel goed en hadden we heel snel een ritme in de dag.