hoi dames.. ik heb een vraag.mag je eingelijk zalm eten met je zwangerschap? ik weet wel rouw vlees maar weet niet met zalm.
zalm kan je toch ook koken en zo? Dan gaat dit volgens mij niet op als rauw. Gerookt is toch voor op de boterham, nee? Maar dit is dan toch ook niet rauw, wel?
Mijn vk heeft tegen mij gezged als ik het goed begrepen heb. Dat geroorkte zalm niet meer mag....! Als je het bakt of iets dan is het denk ik geen probleem meer. Maar gerookt mag volgens mij niet
Gerookte zalm mag alleen vers van de visboer, dus niet verpakt uit de supermarkt. Verder mag haring wel (is gezouten, dus veilig) en alle vis die je verwarmt mag ook. Tuurlijk wel op de houdbaarheid letten....
De listeriabacterie kan zich ook in vacuümverpakte rauwe vis verschuilen. In dat mootje gerookte zalm bijvoorbeeld. Omdat vissoorten in een vacuümverpakking lang bewaard worden, kan de bacterie zich vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden. Daarom is het verstandiger om verse vis te eten of de vis thuis te koken of bakken. Als je toch liever rauwe vis eet, kies dan voor vis met een houdbaarheidsdatum die zo ver mogelijk weg ligt, en eet haar zo snel mogelijk op. Overigens kun je wel gewoon genieten van gerookte vis, zoals paling en makreel. Door het roken worden eventuele bacteriën namelijk onschadelijk gemaakt. Ook zoute haring is veilig omdat deze zo kort bewaard wordt, dat een eventuele listeriabacterie geen kans krijgt zich te vermenigvuldigen. hier is het antwoord op je vraag