Weer paar vraagjes over baby van 16 dagen oud

Discussion in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' started by rus05, Jan 24, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. rus05

rus05 Bekend lid

Mar 31, 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik heb weer even een vraag. Mijn dochter is nu 16 dagen oud en ik geef borstvoeding op verzoek. Ze heeft al een aardig regelmatig schema van 6 voedingen per dag. Maar soms heeft ze klaarblijkelijk minder behoefte - of de laatste voeding valt na middernacht door andere timing - en het is me deze en vorige week nu 2x keer gebeurd dat ze daardoor 5 voedingen op een dag heeft gekregen in plaats van 6. Ik heb niet de indruk dat ze die misgelopen voeding de dag erna 'inhaalt' of zo. Is dit erg? Gisteren gebeurde het ook, en ik probeerde haar daarom een derde borst aan te bieden aan het einde van de 5e voeding maar daar wilde ze niks van weten.

Gerelateerd aan vorige bericht dat ik hier plaatste: inmiddels slaapt ze overdag alleen nog maar in haar bedje. Het lukt me alleen nog niet om haar zelf in slaap te laten vallen in haar bedje. Ze moet dus eerst bij mij of bij mijn man een beetje in slaap vallen, en dan leg ik haar in bedje. Is dit ok? Een laatste vraag over slapen: 's nachts wil ze absoluut niet in haar eigen bedje slapen. We hebben al van alles geprobeerd, met nachtlampjes, eerst in slaap wiegen enz. Alles wat we overdag wel met succes doen, werkt 's nachts niet. Ze wil dan alleen bij mij slapen wat niet echt goed is voor mijn nachtrust. Is dit normaal, of hoort een baby van 16 dagen wel 's nachts in bedje te slapen? Nog tips?

Alweer reuze bedankt voor jullie adviezen,

groeten Rus05

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Je bedoelt dat ze bij jou in je bed slaapt? Of in haar wiegje? Haar wiegje is prima, maar bij jou in bed is gevaarlijk. Het is beter om dat niet te doen.

Probeer haar ook wakker in bed te leggen. Ze zal best even huilen, maar ze moet het echt leren.

Als hje haar in bed legt, lat haar dan 10 minuten huilen voor je er naar toe gaat. Praat dan met lage stem, en maark geen oogcontact. Stel gerust en aai over bol, en ga dan weer weg. Als ze ieder keer tussendoor stil is betekent dat dat ze probeert in slaap te vallen.

Hoe is het met het groeien? In principe mag je voeden op verzoek, en als ze niet meer wil drinken, en ze plast, poept, en groeit goed, is er niets aan de hand, en raad ik je aan om er van te genieten dat het zo goed gaat.

Het kan zijn dat ze een beetje overprikkelt is, ze heeft dan rust nodig. Heb je het idee dat ze darmkramp heeft?

Groetjes Adrienne

3. rus05

rus05 Bekend lid

Mar 31, 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Adrienne,

Dank je voor je snelle antwoord. Ik heb haar toevallig net wakker maar wel geeuwend in haar bedje gelegd met een muziekje. Ze huilt niet maar ik hoor haar wel geluidjes maken, gewoon laten liggen neem ik aan?

Ze heeft erge last van darmkrampjes. Ik geef haar sinds gisteren Infacol en dat scheelt een stuk. Over het groeien, ze is sinds vorige week niet meer gewogen maar ze zat binnen een week weer op geboortegewicht (2960 gram). Ik wil haar van de week even ergens wegen om te kijken of dat goed gaat. Ze heeft iedere dag minstens 1 poepluier en elke luier is zwaar van plas, dus volgens mij gaat dat prima.

Ik vind het wel moeilijk over dat 's nachts in haar eigen wiegje slapen, ik krijg daar veel tegenstrijdig advies over (van professionals). Sommigen zeggen dat ik daar nu mee moet beginnen, maar anderen vinden juist dat ze dat nu nog helemaal niet hoeft te kunnen. We blijven het iedere dag proberen, met precies hetzelfde ritueel als dat we overdag toepassen; uiteindelijk zal het wel lukken toch?

groeten Rus05

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Ja hoor, je kunt haar gewoon laten liggen. Ze is aan het leren om zelf in slaap te vallen. Dat professionals jou advies geven om bij jou in bed te laten slapen, snap ik niet hoor. Bij jullie in bed is gewoon echt gevaarlijk.

Jullie zijn goed bezig hoor, en willen in ieder geval het beste voor haar, dat is me wel duidelijk. Blijf het proberen, en probeer je hart te volgen met je verstand.

Groetjes Adrienne

5. rus05

rus05 Bekend lid

Mar 31, 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Adrienne,

Dank je voor je antwoord weer! Afgelopen nacht geprobeerd haar in haar eigen bedje te laten slapen, compleet mislukt :( we deden alles hetzelfde als overdag maar het lukte haar maar niet om zelf in slaap te komen in haar wieg. En als ik haar in mijn armen een beetje in slaap had gewiegd en dan haar in haar wiegje legde, was ze gelijk wakker en brullen maar. Hoort dit erbij, en moeten we dit gewoon een paar nachten achter elkaar doorzetten? Het gaat me zo door merg en been als ze overstuur is :(. Vandaag daardoor - denk ik dan als kersverse moeder met schuldgevoel - ontzettend onrustig: huilerig en de hele tijd bij me willen drinken.

groeten Rus05

6. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Heb je al eens geprobeerd om een gedragen tshirt van jezelf in haar bedje te leggen.

Het is wat je zelf wil. Als jij graag wil dat ze in haar bedje slaapt. dan denk ik dat je een paar nachten moet doorzetten.

Het de hele tijd willen drinken kan duiden op een regeldag. Dan gaat ze er voor zorgen dat er meer productie komt, door steeds omn de anderhalf uur te komen om eten. Is wel goed mogelijk rond de 16e dag hoor. Je zou ook eens iets kunnen lezen over de methode van Ria Blom op internet.

Groetjes Adrienne

Share This Page