Temperaturen, hoe gaat dat in zn werk?

Discussie in 'Temperatuurkaartjes' gestart door Thauma, 12 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    #1 Thauma, 12 okt 2011
    Laatst bewerkt: 12 okt 2011
    Ik wil graag gaan beginnen met temperaturen. Ik heb ergens gelezen dat ik dan begin vanaf mijn eerstvolgende cyclus. En ook dat ik dan iedere morgen rectaal moet temperaturen als ik nog in bed lig.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wat is de beste startdatum? En moet het echt nog als je nog in bed ligt? Of kan ik ook opstaan en het vervolgens beneden doen, zodat mijn man nog even door kan slapen?
    En is 's morgens ook de beste tijd? En kan het met een gewone koortsthermometer?

Kortom, ik weet er nog niet veel vanaf en zou graag jullie tips en ervaringen willen horen.

Bedankt!

2. Angel78

Angel78 VIP lid

18 jul 2011
    5.883
    1
    0
    administratief medewerkster
    Overijssel
  3. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ho stop, je gaat me iets te snel :)
    Waarom moet het als je (nog) in bed ligt? En kan het met een gewone koortsthermometer?
    En wat moet ik aan mijn slijm bijhouden?

Sorry, ik weet echt nog helemaal niks :)

4. Sappie86

Sappie86 Bekend lid

28 aug 2011
    575
    0
    0
    Ik temperatuur elke morgen op hetzelfde tijdstip (vaginaal) met een digitale thermometer
    met 2 cijfers achter de komma.. en heb mijn thermometer onder m'n matras liggen.. zo kan ik er gelijk
    bij zonder dat ik uit bed moet..

Je begint op de 1e dag van je cyclus en zo temp je elke dag op hetzelfde tijdstip..
    De temperaturen schrijf je op en hou je bij..
    Ik hou ze bij via fertility friend op internet.. Daar vul je elke dag je temp in en die houdt dan een grafiekje bij.
    Ook kan je via dat programma invullen wanneer je een test (ovulatie/zwangerscha) hebt gedaan, wat je 'klachten' zijn ed.

Aan de hand van het grafiekje kun je dus op een gegeven moment zien
    wanneer je eisprong is geweest. Het programma helpt je daarmee en
    zet dan een kruis op de dag van je ovulatie.

Slijm bijhouden heb ik niet echt gedaan.. sommige mensen kunnen aan
    hun slijm/afscheiding zien wanneer ze vruchtbaar zijn.. Ik vond dit
    te ingewikkeld om allemaal bij te houden dus heb t niet gedaan..

5. Angel78

Angel78 VIP lid

18 jul 2011
    5.883
    1
    0
    administratief medewerkster
    Overijssel
    haha

als je je bed uit gaat stijgt je temperatuur omdat je wat doet ;)
    Thermometer heb ik van de kruidvat zelf, met 1 cijfer achter de komma.
    Dus ja die is goed.
    En je slijm: bij veel vrouwen word hun slijm waterig of eiwit waar ze draden van kunnen trekken, dat geeft veelal aan dat je ei eraan komt.

6. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Je tempt elke morgen indd rectaal en heel belangrijk; voor je opstaat! Dus niet eerst naar beneden gaan. Je man kan er ook wel gewoon om door slapen hoor! Mijne heeft er iig geen last van :). Handig is om je thermometer op je nachtkastje te leggen zodat je er altijd bij kan en niet eerst uit bed hoeft. Je moet ook elke morgen rond het zelfde tijdstip tempen. Kwartiertje eerder of later maakt niet veel uit, zolang het maar rond de zelfde tijd is. En elke dag op dezelfde manier, dus elke dag rectaal en niet de ene dag rectaal en de andere onder je tong.

Je begint indd ook op dag 1 van je cyclus en belangrijk is dat je dan ook je hele cyclus door tempt. Zo kun je ook handig zien hoelang je LF is. Op fertilityfriend.com kun je heel gemakkelijk je kaartje bijhouden. Je kan daar ook aangeven wanneer je geklust hebt, een test hebt gedaan en indd je cervix slijm bijhouden. Aan de hand van je slijm kun je meestal aantonen of je in je vruchtbare periode zit. Ook kun je je baarmoedermond controleren (google maar is) en bijhouden op FF.

Ik gebruik zelf ook een simpele koorts thermometer met 1 cijfer achter de komma. Zo'n simpel goedkoop ding van prenatal en hij werkt perfect, heb er iedere maand nog netjes mn ei mee gevonden :).

Ooh en je moet tempen als je nog in bed ligt omdat je temp dan het betrouwbaarste is. Als je eerst opstaat en naar beneden gaat, heb je al dingen gedaan en daardoor kan je temp om hoog gaan. Kun je evt. zelf wel uittesten als je wil. Door dus eerst te tempen zoals het hoort (in bed voor je opstaat) en daarna nog een keer te tempen als je bent opgestaan en beneden bent. Vaak zie je dan al verschil, al is het maar 0,1.

Succes! Zie aan je banner dat je over 2 dagen kan testen dus hopelijk hoef je helemaal niet te beginnen met tempen! :)

7. Lala84

Lala84 Lid

13 jul 2011
    35
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    ik ben ook net bezig, heb me al aangemeld bij Fertility Friend. Ik lees hier op het forum ook vaak dat het rectaal moet.
    Maar bij Fertility Friend zeggen ze oraal of vaginaal?
    Maakt het nou echt uit?

8. jup

jup Actief lid

10 aug 2011
    310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Rectaal is wel het betrouwbaarst. En ik dacht ook eerst "gatver, buh, vervelend", maar het valt hartstikke mee, ik weet al niet meer beter :)

Deel Deze Pagina