Buikslapen....

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mama van 2 meiden, 24 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Eerder dacht ik altijd als ik op t forum las dat een baby alleen maar op de buik wilde slapen; 'dan leg je m toch gewoon niet op de buik, kan hij / zij er ook niet aan wennen'...

En dan nu....mijn dochtertje van 1,5 week wil overdag t liefst op d'r buik slapen. 's Nachts gelukkig niet want dan bakeren we haar in met een hydrofiel luier.
    Overdag ligt ze beneden in de box of lekker buiten in de wagenbak (kan door een KS niet de hele tijd de trap op en neer en bovendien vindt ze alle geluiden om zich heen lekker)
    Maar nu dat buikslapen; 't wordt afgeraden en anders moet je constant toezicht houden. Constant toezicht houden lukt me uiteraard niet als ik ook nog met een peuter bezig ben.
    Baby kan haar hoofd al een beetje omdraaien dus ze kan net zo goed met haar mondje en neus in t boxkleed gaan liggen zodat ze geen adem meer kan halen.

Graag ervaringen en tips hiervoor. Toch maar niet meer op de buik leggen? Hoe hebben moeders van buikslapers dit gedaan?

2. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Toen mijn dochter een paar weekjes oud was heb ik haar dag en nacht op haar buik laten slapen. Op haar rug/zij deed ze alleen maar hazeslaapjes. Mijn ha zei dat een kind vaak zelf aan geeft welke houding voor hem/haar het fijnste en dus vaak ook het veiligste is! Heb er natuurlijk wel op gelet dat ze haar hoofdje netjes opzij draaide etc. En heb een babysense gekocht voor ander haar matrasje, dan gaat er een alarm af wanneer haar ademhaling zou vertragen of stoppen.

3. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Kleine aanvulling: mijn dochter deed op haar rug alleen maar hazeslaapjes, raakte oververmoeid en werd huilerig. Op haar buik sliep ze van voeding tot voeding! Dan is de keuze snel gemaakt ;)

4. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Mijn dochter sliep met 2 weken dag en nacht op haar buik. Door erge reflux sliep ze gewoon niet op haar rug omdat ze dan maagzuur had. Aangzien ze haar hoofd en schouders al gewoon optilde toen ze 1 dag oud was en met 2 weken haar hoofdje ook goed kon draaien had ik er voldoende vertrouwen in. Voor die tijd lag ze al in de box op de buik. Onder continu toezicht, dat ging ook gewoon goed.

5. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Hier 2 buikslapers.
    Reden? Na uren(niet te letterlijk nemen!) krijzen op de rug, naar buik gedraait en binnen 5 min. slapen. Dan is de keuze snel gemaakt!

Beide kindjes hadden een heel sterk nekje en vanaf dag 1 konden ze zelf hun hoofdje rechtop houden en draaien! Ik heb een aerosleep voor mijn eigen gevoel, maar dit alleen in haar bedje en ze slaapt regelmatig in haar wiegbak, en daar geen aerosleep!
    Beide vanaf 3 weken op de buik, dag en nacht.
    Beide trouwens ook reflux..

kus miek

6. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Jongste vanaf 3 weken dag en nacht op de buik zonder extra toeters en bellen zoals earosleep.

7. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Gewoon zodra ze hun hoofd zelf goed opkunnen tillen op hun buik leggen. Geen probleem van maken meid.
    Ik heb er hier ook 2 die anders niet willen slapen.

Groetjes Janna

8. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ze kan haar hoofd al wel optillen, maar ben bang dat ze t niet altijd kan en dan dus met haar gezicht in t boxkleed blijft liggen.
    Ik wil t snachts niet hoor; dan bakeren we haar in; zouden we in principe ook overdag wel kunnen doen, maar ik vind haar daar nogal klein voor eigenlijk.
    Ben soms zo bang als ik met mijn oudste bv naar de wc ga dat ze na een paar minuten niet meer ademt omdat ze met haar gezichtje in t boxkleed heeft gelegen....

9. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier ook een buikslaper. Wij hebben een angelcare, en hij slaapt ook 's nachts op zijn buik.
    Op zijn rug vindt hij het dus 3 x niks, dan slaapt hij gewoon niet.
    Zijn zij vindt 'ie wel oké, maar liever zijn buik.

Maar ik vind het ook een beetje eng hoor, snap wat je bedoelt.

Misschien ook een angelcare aanschaffen? Wij kregen 'm vergoed van de zorgverzekering.

10. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

7 nov 2007
    2.717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    hier ook een buikslaper.
    ook hij sliep veel langer op zijn buik. ik heb een aerosleep matras gekocht en dan kunnen ze gewoon blijven ademen als ze met het hoofd in het matras blijven liggen dus dan geen slapeloze nachten meer haha.

11. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Hier ook een buikslaper. In eerste instantie alleen overdags en 's nachts lag ze ingebakerd. Na een aantal weken is ze ook 's nachts op haar buik gaan slapen.
    Het blijft een kwestie van vertrouwen krijgen. En als je gevoel niet goed is, moet je haar idd overdag niet alleen laten slapen op d'r buik. En dat vertrouwen komt vanzelf wel. Onze meid sliep in het begin overdag altijd beneden op de bank (we hebben een grote bank..:)). En dan was ik beneden wat aan het rommelen. Of in de kinderwagen als we gingen wandelen. Later sliep ze vooral in de kinderwagen. Wel in de woonkamer, maar in een hoekje zeg maar. En toen ik echt het vertrouwen had, is ze boven in haar bedje gaan slapen, en op een gegeven moment dus ook 's nachts. In haar ledikant lag trouwens wel een aerosleep dekmatras. Ze is trouwens vanaf dag 1 erg sterk geweest in haar nekje.

Hmm.. lang verhaal geworden. Ik hoop dat je er iets aan hebt!

12. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    mijn zoontje ook al heel sterk in zijn nek, dus al heel gauw op zijn buik gelegd, slaapt hij heerlijk!! hij draait zelf zijn hoofdje om en is al een paar keer naar zijn rug gedraaid, dus maak me daar niet druk om. 's nachts leg ik hem in een delta sleep op zijn zij, slaapt hij ook goed in.. heb een aerosleep 2de hands overgenomen omdat ik gewoon zeker wil zijn als hij dadelijk vanzelf op zijn buik gaat slapen....

13. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Anders wacht je toch nog gewoon een paar weekjes met 's nachts?
    Is haar nekje sterk genoeg? Je zou overdag wel gewoon even naar de wc moeten kunnen gaan. Ik snap dat je het eng vind hoor.

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Irem slaapt ook het beste op haar buik. Tot nu toe heb ik haar 's nachts op haar zijn gelegd, maar ze begint nu om te rollen dus dat heeft zometeen geen zin meer. Ik denk dat ik haar binnenkort 's nachts ook op haar buik laat slapen. Overdag altjd onder toezicht, maar het gaat altijd goed. Ze kon al vanaf de eerste week zelf haar hoofd omdraaien en is de laatste week heel sterk geworden in haar nek, kan haar hoofd goed lang omhoog houden, dus heb er wel vertrouwen in.

15. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    mijn dochtertje ligt overdag ook op haar buikje. ik denk dat het voor haar lekkerder ligt en het haar krampjes mss wat verlicht. als we haar op der zij leggen ligt ze vaak lang te jammeren en te huilen... op haar buik valt ze zo in slaap...
    ze is al best sterk in der nekje. soms leg ik er met der hoofdje naar de kamer toe. en als ik dan na 2 minuten kijk ligt ze met der hoofdje naar de muur gedraaid...

tis ook altijd wat geweest. vroeger moesten ze op hun buik, op hun rug mocht absoluut niet.. toen moesten ze weer op hun rug en mocht hun buik absoluut niet en nu moeten ze weer op hun zij om en om slapen...

snachts ligt mijn meissie ook wel op der zij, in de kinderwagen bak vind ik het wel eng aangezien dat maar een kleine ruimte is. en daar niet alleen het gevaar is om met der hoofdje in het matrasje te duiken maar ook nog eens in de zijkanten..

Deel Deze Pagina