Mijn zoontje is ruim 16 maanden en hij loopt nog niet. Nou is dit natuurlijk niet erg, de 1 is nou eenmaal sneller dan de ander. Hij ging ook pas met 10 maanden kruipen en zich met 12 maanden optrekken. In de afgelopen 4 maanden heeft hij zich wel erg ontwikkeld hoor, hij is zich gaan optrekken, langs de tafel gaan lopen en ook goed achter een loopkar en aan 1 hand. Waar ik me zorgen om maak is eigenlijk meer het volgende: Als hij wil gaan lopen is hij zo enthousiast dat hij gelijk gaat rennen en dan valt hij. Andere kinderen zie ik hun benen iets uit elkaar doen om evenwicht te zoeken en dan staan ze los. Mijn zoontje doet dit niet, hij houd zijn beentjes bij elkaar, doet zijn buik naar voren en rent.. Hij laat ook gewoon los. Als hij bijvoorbeeld de tafel vast heeft en ik sta een meter verder dan gokt hij het erop. Hij rent naar me toe en vangt zich terwijl hij naar voren valt aan mijn benen op. Het frustreert hem ook heel erg en daardoor wil hij letterlijk de hele dag mijn hand. Nogmaals ik vind het niet erg dat hij nog niet loopt. Ik maak me wel zorgen om het feit dat hij zijn evenwicht niet zoekt, zijn buik naar voren doet en gaat rennen in plaats van rustig stappen. Of herkennen jullie dit bij jullie dreumes? En hebben jullie advies?
Ik herken het wel. Dat deed mijn dochter ook voordat ze goed ging lopen. Hij moet gewoon zijn evenwicht nog vinden. Hij is niet laat met lopen dus ik zou me nog niet teveel zorgen maken. Heb je zo'n loopkarretje waar hij achter kan stappen? Dat vond mijn dochter erg leuk. Later overgestapt naar een licht poppenwagentje. Daar kon ze niet met haar hele gewicht op steunen dus oefende ze meteen om rechtop te lopen ipv naar voren.
Hij komt vanzelf wel een keer op het idee dat hetniet werkt zo, maak je geen zorgen. Er Is niets mis met zijn evenwicht anders zou hij niet met een loopkar en aan de hand lopen. Misschien vindt hij het leuk als je een soort parcours uitzet in de kamer: met de meubels zo dat hij zich van stoel naar stoel kan verplaatsen met steeds 1 of 2 stappen er tussen. Als de afstand overzichtelijker Is voor hem werpt hij zich misschien niet naar voren.
Probeer hem eens tegen de muur te zetten, met zijn rug helemaal tegen de muur, dan klein stukje verder voor hem gaan zitten en je handen naar hem uitsteken. Als dat lukt steeds een stukje verder van hem vandaan. Zo heb ik een kindje op werk (met lichamelijke en geestelijke stoornis) los leren lopen.
Mijn dochter van 16 maanden trekt zich niet op, kruipt ook niet, en lopen doet ze dus nog helemaal niet. Ze schuift op d'r billen en probeert sinds 3 dagen wel soms in de 'kruip-houding' te komen (wat niet lukt) Zou me geen zorgen maken, volgens de kinderarts van het CB en de fysio komt het echt goed met een beetje extra oefenen en is het pas zorgwekkend als ze 2 zijn en nog niet los lopen
Wij lopen nu ook 2 maanden bij de fysio, maar die zei bij ons dat het echt goed gaat komen. Dat ze met 16 maanden nog niet lopen is niet raar hoor
Onze oudste ging met haar verjaardag 'pas' kruipen en met ruim 16 maanden lopen. Is normaal hoor qua maanden. De tweede kroop met 8,5 maand. Is nu 14 maanden en kruipt nog steeds. Zie hem voorlopig ook nog niet lopen.
Als je stilstaat met hem aan de hand kun je misschien langzaam en voorzichtig zijn hand loslaten zodat hij los staat. Dat kan hij waarschijnlijk wel. Als dat goed gaat, kan hij van daaruit een stapje zetten.
Dochter is bijna 2 en loopt pas een tijdje. Komt vanzelf goed. Vooral omdat aan een hand en met de loopkar prima gaat.