zucht borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door lieska, 8 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lieska

lieska Actief lid

13 mrt 2013
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik geef nu bijna 3 weken borstvoeding. Kindje is dus bijna 3 weken oud.

Ik heb last van tepelkloven en die zijn er nog steeds, het is precies of deze niet weggaan :(. Het aanhappen is nog altijd zeer pijnlijk, met de nadruk op ZEER. Ik kan wel wenen van de pijn soms.

Na de voedingen, of tussen de voedingen door blijven mijn borsten precies pijn doen een tinteling om het zo maar te zeggen.

Ook tijdens de voedingen voel ik ons kindje met zijn tong mijn tepels strelen voor te eten en ook dat is pijnlijk.

De vroedvrouw zegt dat er geen probleem is met aanhappen en ook komt ons kleintje heel goed bij, slaapt goed, is vrolijk en rustig.

Soms heb ik ook meer pijn als anders. In het begin had ik 4uur tussen de voedingen. Nu zo'n 3 uur. Op het begin ook maar 1 borst, nu meestal 2.

Ik twijfel al 3 weken om te stoppen met borstvoeding omdat het voor mij zo pijnlijk is. Graag zou ik verder gaan, maar liefst pijnloos, nu zie ik tegen iedere voeding op.

Iemand tips? Is kolven een oplossing? Heb ik een te spannende BH aan omdat het zo'n pijn doet tussen de voedingen door? Heb ik spruw? of is het iets anders?
    Gaan die pijnen weg? Blijft dit nog een tijdje? Wanneer kan ik gaan genieten van borstvoeding?

Mag ik al beginnen met kolven?

Alvast bedankt,
    liesel

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi Liesel,

Wat naar om zo'n pijn te ervaren continu. Heb je spruw uitgesloten inderdaad? Kloven die niet helen wijzen vaak op infectie die er achter ligt.

Je zegt dat je het tongetje over de tepel voelt gaan tijdens het voeden. Dat is mogelijk je oorzaak. Kun je omschrijven hoe je kloven geplaatst zijn? Dwars midden over je tepel? Langs de rand aan de basis van je tepel, boven, onder, opzij? Dat geeft vaak aan waar het aan schort met aanhappen.

Heb je geprobeerd om een paar dagen met een tepelhoedje te voeden, in combinatie met helende gel-borstcompressen (mothermates) Zo krijgen je tepels de kans om snel te herstellen. Tegelijkertijd een afspraak maken met een lactatiekundige bij jou in de buurt zodat wanneer je tepels geheeld zijn je samen goed gaat aanleggen.

Spruw uitsluiten noemde ik al. En google eens op vaatkramp. Ik kan je ook wel wat mailen als je dat wilt. Mogelijk heb je daar last van.

Tot slot: gebruik je medicatie of heb je ziektebeelden die mee kunnen spelen?

Hoor graag waar ik je verder kan helpen. Veel succes vast

3. lieska

lieska Actief lid

13 mrt 2013
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    De tepelkloven situeren zich bovenaan, aan de rand links en rechts.

Het probleem is dat mijn tepels gewoon de tijd niet krijgen om te herstellen. Ons kindje heeft vannacht maar liefst om de 1,5 uur, 2uur gevraagd.

De eerste weken kwam hij netjes om de 3,4 of zelfs 5 uur. Nu vaak om 1,5 uur of 2uur. Ik word er knettergek van. Ik krijg mijn slaap niet, kan nergens naartoe,... en de stap naar flesvoeding komt voor mij steeds dichter bij.

Spruw is het volgens de vroedvrouw niet en onze mathias heeft ook geen symptomen. Maar hoe kan je dat echt helemaal uitsluiten?
    En vaatkramp? ik heb er net wat van gelezen, maar het voelt echt eerder als een tinteling en niet echt al brand en ook mijn tepels worden niet wit ofzo.

Hij is de laatste dagen wel HEEL gulzig. Maar ook mijn tsr is enorm het spuit er echt uit! Ik wacht dan even tot de grootste stralen verdwenen zijn om hem dan terug verder eten te geven, maar hij kreunt enorm tijdens zijn voedingen.

Ik zou graag om mijzelf en mijn tepels te sparen een voeding of 2 met een flesje willen geven in de dag. Kan dat? Hoe moet ik daaraan beginnen? Kolven of meteen flesvoeding?

alvast bedankt hé!

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    dan zou ik kolven, je borsten moeten toch geleegd, om stuwing en kans op ontsteking te voorkomen.
    Wat betreft het toeschieten: laat de eerste krachtige melkstroom aflopen: vang het op in een spuugdoek ofzo en leg dan pas aan. (even opwekken met de hand, of kindje afhalen wanneer het toeschiet, vaak zie/hoor je dat aan je kindje)
    Wanneer je kloven links en rechts zitten, bedoel je dan aan de rechterborst aan de buitenkant en ook zo voor links? En hoe ligt je kindje dan? Is dat de plek van zijn bovenlip? Dan zorgen dat je kindje daar meer aansluit. Ook kun je eens kijken of je kindje een witte streep boven de krulling van zijn bovenlip krijgt tijdens het drinken: dit kan wijzen op dat hij niet goed vacuüm kan houden en uit alle macht probeert vast te houden. Eerste stap is zoals ik schreef iets meer die kant uit hevelen, vervolgens kijken wat er gebeurt.
    Ook eens kritisch naar lipriem (flubbeltje tussen lip en bovenkaak) hoe ziet dat er uit, waar is de aanhechting etc.
    Kijk ook naar onderlip en tongriem.

Hoe drinkt je kindje een fles?

Ik zou je alsnog willen aanraden een lactatiekundige in te schakelen, heb je iemand in de buurt? Waar woon je? misschien kan ik kijken wie daar werkzaam is? (mag in pb)

Veel succes!
    Heidi

5. lieska

lieska Actief lid

13 mrt 2013
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    De vroedvrouw is gisteren hier geweest.

Ze vertelde mij dat ons kleintje niet groot genoeg aanhapte. Met gevolg ik moet zijn kin naar beneden trekken zodat zijn mondje groter open gaat

Slechts 1 probleem... hij is zo hevig en sterk dat dit dus vaak niet lukt en hij zijn kaken zo toepitst dat het dus nog pijn doet.

Die witte streep heeft hij niet! zijn bovenlipjes zijn mooi naar boven gekruld als ik hem aanleg.

Ik ben van de regio hechtel-eksel ...

Groetjes,
    Liesel

6. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland

Deel Deze Pagina