Ineens lage cito score (groep 6) en me zorgen maken

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door suus1983, 13 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    want dan zul je zien dat de juf gaat zeggen dat ze het niet zo bedoelde, een misverstand etc was...ook dat moet bij verslag van afspraak met de ib op papier staan. sorry dat ik het allemaal zo zeg, maar je zult zien dat de school zelf vanaf t moment van zo een duidelijke meningsverschil, begint met verslagen opschrijven en een dossier maken. let dus ook op wat jij zelf zegt.

suus1983 vindt dit leuk.
  2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.203
    35.926
    113
    Ja dat denk ik dus ook. Hij heeft 2 juffen en 1 juf opperde het doortoetsen toen en volgens mij was die andere juf het er toen al niet mee eens. Ik ga inderdaad alles via de mail doen nu en als het niet snel genoeg gaat dan maar met een cc naar de directie.

Ik mail zo gelijk, school is wel dicht vandaag (staking), maar wil nu mijn zegje wel doen.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ja, het is jammer dat het zo moet gaan, maar bij de meeste leraren en ib-ers zet ik alles op de mail, want zelfs al staan afspraken zwart op wit dan moet je er soms nog achteraan, maar mondelinge toezeggingen of vage afspraken (‘na de voorjaarsvakantie blablabla’....kan ook in juni zijn, dat is ook na de voorjaarsvakantie) geven alleen maar ruimte om het op de lange baan te schuiven of nooit uit te voeren.
    Het zal mij niets verbazen als de ib-er geen benul heeft van wat er tot nu toe allemaal speelt.

suus1983 vindt dit leuk.
  4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    erg is dat, maar helaas dat is de werkelijkheid. zelfde mee gemaakt. de nieuwe school is anders maar het komt ook omdat ze in het begin niet verwachtten dat zoontje zo gaat. sterk onderschatten en steeds maar zijn doelen moeten aanpassen. onze deskundige heeft ons helemaal aan het begin(met 3 jaar oud) geleerd en geadviseerd om een 'eelt' te vormen tegenover sommige kwesties, dat je bij de gesprekken niet makkelijk geraakt wordt, omdat je bepaalde dingen keer op keer zult horen en meemaken.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.203
    35.926
    113
    Ja heel slim, wel heel jammer dat het zo moet gaan.

6. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Dit hoor je helaas te vaak. Het lijkt wel of "openbare" scholen altijd lager scoren als snel is dat vmbo-tl. Christelijke of Katholieke scholen scoren bijna altijd hoger. Dat was in mijn schooltijd al en dat is nooit veranderd, zelf behoorlijk last gehad van de "openbare" school. Dochter van mijn vriendin lief sportief meisje is van school gewisseld omdat de "openbare" school haar weinig goeds deed, nu op de Christelijke school gaat het perfect en hopelijk kan ze naar de havo, voor haar papa ook een gerust stelling, hij wil niet dat ze naar een vmbo gaat, niet voor het niveau maar meer om de leerlingen die erop zitten die geen goede invloed op haar zouden hebben.

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.916
    3.937
    113
    Sorry maar wat is dit voor onzin? Wat een generalisatie zeg.

Madeliefke, DastyQueen en dds vinden dit leuk.
  8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.203
    35.926
    113
    Met alle respect, maar ik heb dit nog nooit eerder gehoord en ik herken het ook helemaal niet. Ik heb zelf notabene ook op dezelfde school gezeten en gewoon VWO advies gekregen hoor. Dit ligt puur aan de lerares.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Die vlieger gaat in deze woonplaats niet op. De openbare basisschool van mijn kinderen heeft de hoogste citoscores en de hoogste uitstroom naar VWO van alle scholen hier (stuk of 13). Verschilt gewoon per school, er zitten hier ook openbare basisscholen die het niet goed doen, maar ook katholieke en christelijke, andersom ook goede scholen van alles. Het verschilt gewoon per school en dat is weer afhankelijk van meerdere factoren.

DastyQueen vindt dit leuk.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Verbijsterd door dit bericht zeg, wat een vooroordelen en aannames. Niet alleen om de opmerking dat openbare scholen lager scoren, maar ook nog een vader die zijn kind niet op een VMBO school wil vanwege het "soort kinderen".
    Wauw dat dit SOORT mensen nog bestaan.

vruchtje24, DastyQueen, Nescio en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Nou idd, ik geef les aan zowel vmbo-t als havo, ik hem echt vmbo klassen waar ik mijn kinderen veel liever in zou zien dan in de havo klassen.
    Jammer dat ouders toch nog zo denken.

vruchtje24, DastyQueen en bosi333 vinden dit leuk.
  12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Onze dochter had in groep 6 ook slechte scores.

Nu in groep 7 juist weer heel erg goed. Juist begrijpend lezen is gewoon het hoogste wat ze kan scoren.

De hersenen veranderen echt zo veel rond deze tijd.

Ik ken een kind dat in groep 7 VMBO advies zou krijgen als tussentijds advies. Ze is uitgestroomd in groep 8 VWO Gymnasium.

Daarom ben ik erg voor een tienerschool. Ik moet me er nog in verdiepen. Maar dat is dus van 10 jaar tot en met 14. Op hun eigen niveau wordt er lesgegeven. Cruciale jaren waarbij kinderen met zoveel dingen bezig zijn naast school. Hormonen, vrienden, veranderingen.

suus1983 vindt dit leuk.
  13. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

hahaha ik vind dit echt lachwekkend zoveel onzin in zo een klein stukje tekst.

vruchtje24 vindt dit leuk.
  14. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    En toch zou ik een andere school overwegen hoe lastig ook. Mits er een keuze is natuurlijk. In een kein dorpje met maar 1 school valt weinig te kiezen. Je zoon is al ouder zou wellicht zelfstandig naar school kunnen. Mijn buren hadden 3 kinderen op 3 verschillende scholen, ideaal is anders maar het kan wel.

15. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Heel veel kinderen hebben in groep 6 een dipje. Daarom wordt voorlopig Advies pas gegeven in groep 7 en deze ligt dichter bij de uiteindelijke eindscore.
    Daarnaast zijn enkel toetsen gelukkig niet de doorslag wat ze aan zouden kunnen maar mee gehele beleving
    Zou gewoon afwachten wat groep 7 doet.
    Dochter nu 10 had ook dipje in groep 6 maar nu groep 7 niveau vwo/ gymnasium.. Ze heeft echter een geweldige mavo/havo gezien en het blijft haar favoriet (geen vmbo) dus een mavo school is altijd ook nog een optie. Ze heeft nog geen klik gehad met hoger onderwijs.. Ze gaat zeker niet naar een vmbo, niet omdat ik dat minder vind maar omdat ik weet dat ze meer kan

Zoontje zou ik vmbo super vinden als hij dat haalt. Zou echt hard werken worden

16. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.272
    25.745
    113
    Mavo is ook vmbo (vmbo-tl) ;)

@suus1983 heb je al een gesprek gehad met de ib’er?

DastyQueen vindt dit leuk.
  17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.203
    35.926
    113
    Nee, moet nog gepland worden..

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ja maar dan hoef je njet naar een vmbo school. Denk dat ze dat vooral een probleem vind. Je hebt scholen die hebben alleen Mavo en doorstromers op havo
    Dat klopt maar er is wel degelijk een groot verschil tussen aanbod vakken soort leerlingen en doorstroom kansen
    Vmbo
    -iwoo
    -basisberoepsgeleerde leerweg
    -kaderberoepsgerichte leerweg
    -gemengde leerweg
    -theoretische leerweg
    Leert je kind goed en kan hij Mavo makkelijk aan zou ik deze zeker afraden

Mavo school:
    Gemengde leerweg
    Theoretische leerweg
    Daarnaast extra vakken En daardoor kans op doorstromen havo. Wordt ook aangeboden op deze scholen alleen alle kinderen beginnen in mavo met daarbij dus extra vakken

Havo op deze scholen is geen mogelijkheid. Ga je naar een Mavo school (

19. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Beetje warrig. Kinderen klaar maken voor school en tussendoor typen haha. Agg ff eromheen lezen

20. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    ?! Een VMBO advies?
    Het lijken me prachtige scores voor het vwo?

Mijn dochter heeft er geen last van, ze vindt groep 6 juist makkelijker dan gr5. Scoort juist nog wat beter dan afgelopen jaren (is ook wel erg gedreven). En ook niet alleen maar A's, maar zou t raar vinden als ze geen vwo advies krijgt, mits het zo doorgaat natuurlijk.
    Ik merk wel in haar klas dat de hormonen wat beginnen op te spelen, clubjes vormen en 'leren is stom'. Maar daar trekt zij zich (nog) niets van aan..
    Begrijpend lezen is wel een dingetje, net als teksten schrijven; gewoon geen zin om extra (terug) te lezen.

Deel Deze Pagina