Ik heb dus een ander topic geopend over het slecht aan de borst drinken van mijn dochertje van 5 weken. Nu zijn we dus aan het kolven, en deels via de fles, deels via de borst aan het geven. Op de fles doet ze het beter en langer. Nu kolf ik gewoon op de tijden dat normaal gevoed zou worden. Dit ging allemaal goed, kolfde 60 CC per borst (volle borsten), geen idee of dat normaal is bij baby van 5 weken. Maar goed, nu kolf ik dus twee dagen maar 20 CC per volle (!) borst. Krijgt ze nog wel genoeg binnen als ze aan de borst drinkt? Ze lijkt niet tevreden na twee borsten.
Even de kolf aan de kant gooien en aan blijven leggen. Ik weet niet welke kolf je gebruikt, maar niet iedere kolf is geschikt om fulltime te kolven. Je kindje kan het beste je productie opkrikken en er ook het meeste melk uithalen. Zeker met dit warme weer vaak laten drinken. Na de tweede borst kan je weer je eerste borst aanbieden, want tijdens het drinken wordt er het meeste melk aangemaakt. En dat kan je een aantal keer herhalen. Wisselvoeden heet dat. Het is behalve goed voor je kindje (vette melk!) ook erg goed voor je productie. Regeldagen heb je ook weer tussen de 4 en 6 weken, dus dat kan het goed zijn. Als je er aan toegeeft ben je er het snelste doorheen. Een kolf zal dit effect niet snel evenaren. Mocht je dat toch willen proberen, dan kan je wat clusterkolfdagen inlassen.... Overigens kan je kindje door de introductie van de fles een zuigverwarring hebben opgelopen waardoor ze niet zo goed je melk uit de borst krijgt. En daardoor kan je ook terugloop hebben. Dus ik zou echt even de flessen en de spenen aan de kant gooien en je kindje weer een goede drinktechniek aanleren. Hulp van een lactatiekundige is daarbij echt geen overbodige luxe. Succes!
De hoeveelheid die je kolft zegt niet zo veel over de hoeveelheid die je kindje eruit krijgt. 20 cc is wel érg weinig, klinkt alsof je geen toeschietreflex krijgt. Als dat inderdaad het geval is en zo blijft, dan kun je bij de huisarts een neusspray krijgen om de tsr op te wekken.
Maar goed, nu kolf ik dus twee dagen maar 20 CC per volle (!) borst. Reactie: heb je wel het idee dat je een tsr krijgt met het kolven ? Wat voor kolf gebruik je ? Heb je al geprobeerd om voor het kolven warmte of massage toe te passen ? Kun je je wel ontspannen tijdens het kolven ? Krijgt ze nog wel genoeg binnen als ze aan de borst drinkt? Reactie: teneerste je kindje krijgt altijd meer uit de borst dan jij met je kolf. Je kan zien aan je kindje of ze genoeg krijgt. Hoe is de groei ? Is je kindje tevreden en allert ? Heeft je kindje minimaal 4 plasluiers (wegwerpluiers) per dag ? Poept je kindje goed ? Hoor/zie je je kindje klokken/slikken tijdens een voeding ? Verder weet ik niet wat er aan de hand is waarom je gedeelte kolft. Dus kan je niet verder helpen, hoop dat je hier in elk geval wat mee kan.
Nou, melkproductie lijkt weer redelijk op pijl. Dochter drinkt ongeveer een kwartier tot twintig minuten aan eerste borst en nog eens vijf a tien minuten aan andere. En houd het daar 4 tot 5 uur op vol, fioew! Maar... wanneer kolven jullie "extra" melk voor een voorraad? 2 uur na elke voeding of zo? Ik weet niet zo goed wanneer ik moet kolven om voorraad te kunnen sparen.
's Ochtends heb je meestal de meeste melk omdat je dan geslapen hebt en nog geen dag achter de rug hebt. Uurtje na de eerste voeding kun je kolven of als je kindje maar één borst drinkt de andere kant. Als je het elke dag vast gaat doen (kolven) gaan je borsten daar aan wennen en produceren ze extra. Maakt dan niet uit wanneer je dat moment inlast.