inwendig echo verplicht?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door melody, 29 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melody

    melody Bekend lid

    29 mrt 2006
    672
    0
    0
    ik ben ongeveer 4/5 weken zwanger maar heb nog niet met de dokter gebeld.
    Ik zie ongelooofelijk tegen het inwendige echo op! ik ben namelijk een beetje vaginistisch, ik kan me niet ontpannen ook niet als ik bij mezelf een vinger in wil brengen of tampon op vaginale douche, enz
    dit is dus nog nooit gelukt, en daarom ben ik heel erg bang om naar de dokter te gaan voor een echo.
    is dit verplicht om het inwendig te doen of kan het ook dmv een echo op de buik?
     
  2. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Hoi Melody,

    Normaal gesproken krijg je pas een echo rond de 11/12 weken bij de verloskundige. Dit kan soms ook eerder zijn, rond een week of 8. Deze echo's kunnen allemaal op je buik gedaan worden.
    Een inwendige echo word eigenlijk alleen maar gebruikt als de zwangerschapsduur korter is EN een echo gemaakt moet worden.
    En bovendien, als jij geen inwendige echo wilt, dan moet je het niet doen. Het is dus niet verplicht.

    Gefeliciteerd met je zwangerschap!!

    Groetjes
     
  3. melody

    melody Bekend lid

    29 mrt 2006
    672
    0
    0
    Echt??? ik kan wel huilen toen ik jouw berichtje las... dacht dat ik me aanstelde....
    bedankt! ik voel me erg opgelucht...
     
  4. MamaDenise

    MamaDenise Fanatiek lid

    21 jan 2006
    3.478
    1
    0
    Oosterhout(nb)
    Natasja heeft gelijk.
    er word alleen eventueel een vroege echo gemaakt als het nodig is,anders krijg je gewoon pas een echo rond de 12 weken.

    gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens! ;)
     
  5. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss

    helemaal niet hoor! Ik kan me heel goed voorstellen dat je het niet prettig vind! Ik heb dan wel niet wat jij hebt, maar vind het ook geen fijne gedachte hoor, dat er iets in moet!

    Knuffel
     
  6. Selin

    Selin Fanatiek lid

    15 aug 2005
    1.396
    0
    0
    Maastricht
    Melody,

    Inderdaad als je wat verder bent (rond 11/12 weken) dan wordt gewoon een uitwendige echo gemaakt!
     
  7. MamaDenise

    MamaDenise Fanatiek lid

    21 jan 2006
    3.478
    1
    0
    Oosterhout(nb)
    Ik heb een inwendige echo gehad en ik voelde me ook niet echt happy.
    lag daar met mn benen in die beugels,half in de split en zit er een wildvreemde kerel tussen je benen te wroeten :oops:
    maar eenmaal de echo vergat ik het hoor ;)
    al was er nog weinig op te zien haha,enkel een wormpje van net 1 cm haha!
     
  8. Daphne

    Daphne Fanatiek lid

    1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!!

    Ik wil je niet bang maken, maar verder in je zwangerschap zul je toch onderzocht moeten worden. Als je gaat bevallen moet ook gekeken worden hoeveel ontsluiting je hebt.
     
  9. gerda b

    gerda b Lid

    17 mrt 2006
    93
    0
    0
    winkelmedewerker
    friesland
    gefeliciteerd!!!!

    Ik heb ook met 4/5 weken de huisarts gebeld en ik mocht de verloskundige bellen voor een afspraak.
    Met 8 weken mocht ik naar onze huisarts (die heeft zelf een echoaparaat)om alvast te kijken en 2 weken later mocht ik weer naar hem toe om weer even te kijken. Daarna met 10.5 week naar het ziekenhuis,en gewoon een uitwendige echo gehad gelukkig,maar het was wel leuk dat ik bij onze huisarts alvast een paar keer kon komen kijken.
     
  10. Mamamarin

    Mamamarin VIP lid

    5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    Gefeliciteerd!

    Ik heb met 10 weken een inwendige echo gehad. dat doen ze volgens mij alleen als er iets mis is (zoals bij mij) of als je blaas niet vol genoeg is. een volle blaas geeft namelijk beter beeld.
    omdat het bij mij niet goed was heb ik binnen 5 dagen twee inwendige echo's gehad. Ik moet zeggen dat een vaginale douche inbrengen soms zelfs vervelender kan zijn. OK, hoe je in die beugels hangt is verre van charmant, maar zo'n man weet ook niet beter! Ik vond het uiteindelijk heel erg mee vallen. Dus als je toch ene keer een inwendige echo moet hebben kan ik uit mijn ervaring zeggen dat het geen piin deed. (je hebt volgens mij ook sneller en duidelijker beeld dus weet je vlugger hoe het met je baby gaat)
    Veel succes (en plezier0 bij het bewonderen van je baby!
    groeten Femke
     
  11. Elpee

    Elpee Actief lid

    24 okt 2005
    151
    0
    0
    Leerkracht
    Antwerpen
    Eigenaardig, vind ik al die verhalen hier... Ik heb wel twee inwendige echo's gehad: de eerste op 8 weken en de tweede op 12 weken. De gyne zei, dat je (op dat ogenblik althans) daar alles beter op kan zien dan via een uitwendige. Met mijn zwangerschap verloopt alles normaal en ik heb liever ook een uitwendige dan een inwendige echo, maar zeg... 't Is een klein beetje vervelend en dan zie je opeens dat wondertje zitten (of liggen) en dan vergeet je dat toch ineens allemaal?
    Maandagmiddag opnieuw controle en dus opnieuw een echo, maar dan een uitwendige. De zwangerschap is namelijk ver genoeg gevorderd :) Ik ben zoooo benieuwd, telkens weer! 't Is zoals een weerzien met je geliefde na een lange periode... Je komt weer effe in een gelukzalige roes terecht. Mooi toch, zwanger zijn?!
     
  12. mieltje

    mieltje Bekend lid

    19 jan 2006
    913
    0
    0
    Toen mijn miskraam bij 6 weken plaats vond heb ik meteen een eerste inwendige echo gehad.
    Ik ben ook ontzettend vaginistisch. Ik heb zelfs voor de bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker nooit een uitstrijkje laten maken op mij 30 ste.
    En daar zit je dan en krijg je voor het eerst een inwendige echo.
    Nou ik kan je vertellen dat het je opeens niets meer kan schelen. Je aandacht zit alleen bij de baby, en of ie gezond is.

    Succes

    Mieltje
     
  13. Jenny

    Jenny Fanatiek lid

    14 mei 2005
    1.432
    0
    0
    Begeleiding dagbesteding
    WW
    Hallo,
    Als eerste gefeliciteerd! Ik begrijp je wel. Door negatieve seksuele ervaringen zat ik er ook echt niet op te wachten. Het is dus voor sommige niet vervelend om daar zo te liggen maar er kunnen ook veel emoties naar boven komen. Ik heb dat dus zelf ook. Ik kreeg een inwendige echo omdat we niet wisten of ik een miskraam zou krijgen of had gehad. Ik kreeg te horen dat ons kindje niet meer leefde. Toch viel de echo mee, had ik niet verwacht. Ik heb daarna nof drie inwendige echos moeten laten maken omk te kijken of het er vanzelf uitkwam of niet. Ondanks dat de zenuwen door mn lijf gierde, werd het elke keer gemakkelijker of iets minder erg. Ik zie wel op tegen de bevalling, want dan wordt je idd ook onderzocht. Bij de vk weten ze dat ze daar rekening mee moeten houden . Ik heb verteld over mn negatieve ervaringen, niet wat of hoe, maar ze weten het. Het verschilt heel erg hoe mensen met je omgaan. Dat heb ik tijdens die inwendige echos wel gemerkt. de ene verloskundige doet alles gewoon, de ander verteld netjes wat er gaat gebeuren dat ze je aan gaan raken etc.
    Ik wens je veel succes en ik denk dat als je je kindje ziet je er niet meer aan denkt. Want daar doe je het tenslotte voor.
    Liefs Jenny
     
  14. sweetangel100

    sweetangel100 Niet meer actief

    Dat vind ik juist eigenaardig... Bij die van 8 weken kan ik het wel begrijpen, maar met 12 weken?? Ze hadden in elk geval kunnen proberen met een uitwendig echo! Met 10 weken en met 11 weken heb ik 2 uitwendige echo's gehad, de kleine vol in beeld hoor! Kijk maar in mijn album :)
     
  15. senseemillia

    senseemillia VIP lid

    20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ik was 6.5 week en moest voor een echo. Ze gaf aan dat ze niet wist of een uitwendige echo kon, maar dat wel eerst wilde proberen voor ze inwendig zou onderzoeken. Uitwendig is gelukt. Zie het plaatje in mijn fotoalbum. Redelijk duidelijk volgens mij.
    Veel succes. En inderdaad als er geen noodzaak is voor een echo doen ze dat pas later. Mijn vk stuurt meestal door voor een echo met tien weken.
    Groetjes Senseemillia
     
  16. Delphine

    Delphine Lid

    29 nov 2005
    41
    1
    0
    Gent (B)
    Hoi iedereen,

    nou, ik ben het eens met elpee. Ook ik kreeg op 8 weken een inwendige echo en op 12 weken ook. Op 12 weken was het wel eerst een uitwendige, maar daar de gyne geen scherp beeld verkreeg (was namelijk ook voor de nekplooimeting), deed hij een inwendige echo. Zowieso staat het bekend dat inwendige echo's gebeuren in het begin van de zwangerschap omdat alles dan nog veel kleiner is en met een inwendige echo het beeld dan duidelijker is. Er hoeft echt niets mis te zijn om een inwendige echo te krijgen hoor!

    Voor mij is het belangrijkste dat de gyne een goed beeld krijgt van ons kleintje, om alles zo goed mogelijk (medisch) te beoordelen! Als hij daarvoor een inwendige echo moet doen, dan moet dat maar.

    Groetjes,

    Delphine
     
  17. sweetangel100

    sweetangel100 Niet meer actief

    Ja goed, als de gyn anders geen scherp beeld krijgt, dan moet het inderdaad!
    Toen ik 11 weken was heb ik ook een medische echo gehad in het ZH, gewoon uitwendig, ook nekplooimeting gehad, ging allemaal...
    Kijk maar in mijn album: Echo 19-01-2006
    Als daar een inwendige echo voor nodig is, dan moet dat maar, maar bij 12 weken zou ik toch eerst willen dat hij uitwendig probeert en dan kan hij alsnog inwendig de echo maken!
     
  18. clarike

    clarike Actief lid

    22 mrt 2006
    455
    0
    0
    ik heb gister de vk gebeld voor een afspraak. Zij doen de eerste controle met 8 weken. Ze vertelde dat er dan ook standaard een echo gemaakt gaat worden. Leuk, dacht ik. Nooit over nagedacht dat het een inwendige zou kunnen zijn. Klopt het dat de kans nu dus groot is dat het een inwendige is? Moet ik wel even slikken.....
    Groetjes Clarike
     
  19. Senna

    Senna Fanatiek lid

    8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Mijn eerste echo met 5 weken en 3 dagen was uitwendig,

    echo met 7,5 week was inwendig en mijn echo met 9 weken ook, dan kunnen ze het allemaal wat beter zien en sneller vinden.
    ik had gelukkig bij alle keren een vrouwelijke gyn, en vondt de inwendige echo prettiger dan een uitwendig tijdens een korte zwangerschap, want damn wat duwen ze hard op je buik dan.

    Nu heb ik natuurlijk liever een uitwendige :) maar met een korte zwangerschap geef mij dan maar die inwendige, beter dan dat geduw op je buik, doet pijn, maar kan me ook haast niet voorstellen dat dat goed voor het kindje is.
     
  20. Elpee

    Elpee Actief lid

    24 okt 2005
    151
    0
    0
    Leerkracht
    Antwerpen
    Sweetangel100,

    Ik heb echt geen probleem met die inwendige echo op 12 weken, hoor. Ik heb een heel lieve en zachthandige, vrouwelijke gynaecologe. Toen ik vroeger bij haar op jaarlijkse controle ging, moest ze toch ook telkens effe "naar binnen" voor een uitstrijkje, dus eigenlijk is die inwendige echo niks nieuws. Het voelt hetzelfde aan.
    Toen ik pas de pil nam, ging ik naar de huisarts voor een uitstrijkje. Die was veel bruter. Deels daarom ben ik op zoek gegaan naar een gynaecoloog. Vrouwen weten hoe het voelt als vrouw en zijn daarom - naar mijn mening - voorzichtiger wanneer ze een inwendig vaginaal onderzoek doen.

    Groetjes
     

Deel Deze Pagina