oefenbestek

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door summer4life, 11 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. summer4life

summer4life Actief lid

29 mei 2008
    117
    0
    0
    hallo onze baby, van 8 maanden nu(meisje eet nu nog uit potjes s avonds krijgt ze haar eten maar ik wil ook dat ze zelf gaat proberen te eten van een vorkje oefenbestek, waar kun je dat krijgen?
    en wat is de beste leeftijd om ermee te beginnen?
    en moet je het nog wel fijnprakken eerst?

groetjes van
    Summer

2. randi

randi Niet meer actief

ik denk dat je een beetje héél vroeg bent daarvoor, mijn 2 meiden zijn 18.5maand en eten nog maar sinds een maand met een lepeltje ( trouwens is gewoon een plastik lepel niks speciaals) denk dat je meid toch al een maand of 15 moet zijn eer ze aan zelfstandig eten kan beginnen. geniet nog maar effe van het eten geven :) want geloof me zelfs dat ga je missen als de groenten in je haar plakt :D

3. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Wij hebben laatst bij de Ikea alvast wat bestek ingeslagen. De vorkjes en de mesjes krijgt ze nog niet, maar met de lepel mag ze vaak spelen. Je hebt er verschillende setjes, maar wij hebben een hele zak met 4 mesjes/vorkjes/lepeltjes voor één euro!

4. willemientje

willemientje Niet meer actief

bij kruidvat hebben ze oefenbestek, dacht iets van 2 euro. is nog niet te vroeg hoor, ze zal niet zelf eten, maar lekker laten prutsen.
    Dat deed mijn dochter op die leeftijd ook, gaf haar een lepeltje en vond ze geweldig. Nu is ze 20 maanden en eet hardstikke netjes

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn zoontje ging rond zijn 1e verjaardag zelf eten. Hij weigerde gevoerd te worden. Dus dan moet je wat. Sindsdien eet hij met vingers/vork of lepel..
    We zijn begonnen met oefenbestek van de Etos. Die handvaten zijn gebogen, en daardoor een goede houvast en wat makkelijker met richten.
    Nu eet hij een paar maanden met gewoon metalen peuterbestek, meestal met de vork. Ik denk dat het vanaf een maand of 15-18 steeds beter ging qua morsen.

6. Yelice

Yelice Niet meer actief

een vork zou ik persoonlijk nog niet geven aangezien ze ook met plastick vorken zichzelf kunnen bezeren ( in de ogen prikken)
    Bij de Ikea heb je fijn bestek, dikke handvaten en dus makkelijk vast te houden.
    IK laat mijn zoontje ook al zelf eten maar dan zijn brood en gewoon met zijn handen.

7. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Mijn zoontje van nu 13 maanden is aan het spelen met een lepel en een bord. Hij eet voornamelijk met zijn handjes, vanalles...Hij wil momenteel nauwelijks meer gevoerd worden, dus zelfs de macaronielleboogjes en de rijst pakt hij met zijn vingertjes eruit. Hij probeert wel wat met een lepel maar kan voorlopig de coordinatie nog niet bij elkaar houden zodat er wat op de lepel blijft liggen. Hij keert de lepel meestal ondersteboven in zijn mond...maar goed, peuterbestek kun je op veel plekken krijgen en ermee oefenen kan altijd.

8. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Wij zijn ook al 'vroeg' begonnen met het geven van de lepel aan onze dochter, ze wilde het zelf doen, nouja, prima (alleen zo jammer van al de smurrie op de grond, maar dat gaat écht over!!), ze maakte er 1 grote bende van.

Wat ik wel deed is zelf ook een lepel houden, dus zij eentje en ik 1, daarmee gaf ik haar gewoon eten terwijl zij het op haar eigen lepel probeerde te krijgen.

Op dit moment eet onze dochter zelf met een lepel, nog niet altijd even netjes (maar hey, wat verwacht je? ;)), maar het gaat supergoed. Wij hebben onlangs ook het bestek van de Ikea gekocht. Wij zijn wel begonnen met een plastic lepel.

Succes ermee!

9. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    ik had het bij prenatal vandaan ,alleen eet esmee met links dus dat werkte niet erg met een rechts handig oefen bestek.
    sinds dat ze rond de 1 jaar was wou ze het zelf doen.

nu eet ze wel met een gewone vork maar heb een oude nuby lepel krom gebogen zodat ze met links dr toetje kan eten want met een gewone lepel lukt het nog niet zo best.

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hm ik denk dat anne vanaf een maand of 8 al zelf probeerde te eten :)

niet altijd hoor.. want het was 1 grote kliederboel natuurlijk :)
    en als het niet uit kwam.. dan mocht het gewoon niet
    verder laminaat.. en gewoon even poetsen na het eten :)

en nu bij bijna 2 jaar.. wil ze echt 100% zelf eten en mag je gewoon ook echt geen lepel eten meer in dr mond stoppen want dan mept ze hem gewoon weg als je dr de kans geeft :)

en die lepeltjes waar je zelf zo handig mee voed... die zijn niet zo handig als ze zelf willen eten omdat een ijzeren/zilveren lepeltje/vorkje gewoon wat makkelijker schept (dunner enzo)

Deel Deze Pagina