Pffff ik zit even met mijn handen in het haar en hoop dat jullie misschien tips hebben ofzo. Mijn dochter is nu 4,5 maand. De eerste tijd sliep ze in de puckababy, dat ging super. Ze sliep de nachten door. (meestal van 22.30 tot 08.00 ongeveer) Een week of 7 geleden was het afgelopen met doorslapen. Ze kwam weer voor nachtvoedingen. Voeden in de nacht vind ik niet erg, maar wat ik wel erg vond was dat ze daarna elke keer wakker werd. Ik gaf haar dan een speentje en dan viel ze in slaap, om vervolgens na 30 minuten weer een beetje wakker te worden en weer een speentje te krijgen etc etc. 2 weken geleden was ik zo kapot dat ik het CB gebelt heb voor tips. Zij zeiden, laat haar eens liggen en kijk wat er gebeurt. Net die nacht vroeg ze niet meer om het speentje. De nachtvoedingen bleven, en ook het naar bed gaan 's avonds is een grote ramp. Ik heb een tijdje gedacht dat ze dan té moe was, en dan dus ging huilen van moeheid. Maar bijv gisteravond heeft ze van 17.50 tot 18.45 nog geslapen maar toch was het 1 en al drama om naar bed te gaan om 21.30. Ook 's nachts hebben we nu een ander probleem; na de voeding (meestal rond 04.00 uur) is ze wakker en wil ze niet meer slapen. En ook worden de middagslaapjes ineens een drama. Zodra ik haar in bed legis het huilen en paniek. Voor mijn gevoel gaat het alsmaar slechter en ik vraag me af wat ik fout doe. Heeft er iemand tips, ervaringen? Ik zit er echt heel erg doorheen; ik ben al dood en dood moe door de nachten en nu hebben we de rest van de dag ook nog drama's. Als ik heel eerlijkj ben, kan ik niet meer.
Ik kan me voorstellen dat je helemaal gebroken bent nu, vooral omdat het eerst wel goed ging. Ik denk niet dat je iets fout doet hoor! Ik denk eigenlijk dat het gewoon een fase is. Mijn dochtertje heeft het nu ook ineens, terwijl ze voorheen gewoon goed doorsliep. Verlatingsangst of zoiets, ze is op het moment ook best eenkennig. Als je er echt helemaal doorheen zit, zou ik wel familie/vrienden vragen om een dagje/avondje op te passen, dan kun jij misschien even bijtanken en kun je er weer even tegenaan. Succes met je kleintje!
Jeetje wat vervelend zeg.. Kan me goed voorstellen dat je er helemaal doorheen zit. Huilt ze echt of is ze gewoon wakker? Heeft ze honger of heeft ze misschien ergens last van? (Het klinkt namelijk alsof ze ergens last van heeft, aangezien je zegt dat het nu overdag ook een drama is..) Misschien kan je voor het langer slapen al beginnen met een beetje rijstebloem te geven? Daarop kunnen de kindjes het net een beetje langer volhouden. Liefs Allistair
Ik heb geen idee of ze ergens last van heeft.. Het lijkt me niet. Als ik haar aanleg valt ze namelijk meteen in slaap. Ik denk dat ik dat dan ook maar blijf doen... Weet het anders ook niet. Ik kan die inslaap-drama's er momenteel gewoon niet bij hebben en lees via google dat in slaap vallen aan de borst niet erg is. Dit hebben we ook de eerste 4 maanden gedaan en toen was er nooit een probleem met inslapen. Enkel kregen we toen het probleem dat soms mijn borst niet vol genoeg was en ze boos werd. Maar ik zou natuurlijk kunnen proberen de rest van de dag zo te plannen dat die laatste voeding met bedtijd is. Rijstebloem wil ik nog niet aan beginnen, vind ik haar nog te jong voor. Heb met het CB afgesproken dat we hier mee met 5 maanden beginnen als het dan nog niet verbeterd is, anders wil ik liever wachten tot 6 maanden met bijvoeding.
En als je haar nu eens wat eerder op bed legt? Je schrijft dat ze gisteravond een uurtje heeft geslapen en daarna pas weer om 21:30 uur naar bed gaat en dat het dan drama is. Ze is dan ruim tweeënhalf uur wakker geweest, misschien is dat wel veel te veel voor haar. (En van dat uurtje ervoor is ze natuurlijk ook nog niet heel uitgerust...)
Ik leg haar altijd in bed bij de eerste tekenen van vermoeidheid. En dit ging altijd goed eigenlijk. Overdag tenminste. Nu sinds een paar dagen dus niet meer. Het zou kunnen dat de tekenen van vermoeidheid 's avonds niet zo duidelijk zijn. Maar toen het nog goed ging was ze vaak van ongeveer 16.00-16.30 tot soms wel 22.00-22.30 wakker! Ze deed dan enkel een klein slaapje bij papa of in de box 's avonds. Maar dat was niet langer dan ongeveer 30 minuten. Ik ben toen begonnen met haar ipv in de box/bij papa te laten slapen in bed te leggen en toen is eigenlijk alles begonnen.
Er zitten niet toevallig tandjes aan te komen? Hier rond dezelfde tijd ineens slecht slapen 's nachts (niet dat het daarna ooit nog over is gegaan, maar da's een ander verhaal hier ), en 3 weken later de eerste twee tandjes door... (ondertandjes). Ook hier viel ze na of tijdens een voeding dan gewoon in slaap weer, (ja, toen ze echt op doorbreken stonden dus niet meer), en was inslapen erg lastig allemaal.
Ja ik dacht ook eerst aan tandjes, maar als het al 7 weken lang zo is, dan zouden ze nu toch wel eens mogen doorbreken....
Tandjes tja ik voel nog niets maar het zou kunnen. Alleen gaan ze dan al 7 weken van te voren slecht slapen? Haha idd dus Allistair... 7 weken vind ik ook erg lang voor een tandje.. maar ja je weet het niet he. Maar voeden voor het slapen gaan vind ik inprincipe geen probleem, als het niet zo was dat ze boos wordt omdat mijn borsten dan niet vol genoeg zitten... Pff moeilijk hoor. Ik merk dat ik ook wel heel erg onzeker ben op dit gebied...
Je bent gewoon een hele lieve goede moeder, die het beste wil voor haar kindje. En daar hoort onzekerheid bij.. Probeer trouwens wel om er niet compleet doorheen te zitten hoor. Je kindje is er niks bij gebaat met een hele gestresste moeder. Niet jezelf belasten met allerlei "sociaal gewenste dingen" als het idee dat je huis ook op orde moet zijn, je er altijd netjes bij moet lopen. Nu is even je kindje belangrijk. Neem bijvoorbeeld jezelf voor om een klein weekje alleen maar met je kindje bezig te zijn. Gewoon kijken en je kindje volgen. Je kan haar op bed leggen, wil het niet, dan wil het niet. Blijf er bij zitten en stel haar gerust. Verwacht geen wonderen, maar let op elk klein dingetje wat hopelijk steeds beter gaat. En ik lees dat je borstvoeding geeft. Dat je kindje boos wordt als ze merkt dat je borsten leeg zijn. Probeer eens om je kindje wel gewoon aan te leggen als ze dat wil (dus geen speentje). Daarmee verhoog je je productie ook en heeft ze genoeg. Groeit ze trouwens wel voldoende? Het zou me niet eens gek lijken als ze gewoon echt honger heeft hoor. Lekker vaak aanleggen overdag, zodat ze een mooi "buffertje" voor de nacht heeft. Het is maar een idee hoor.... Liefs Allistair
Ik lees: Denk je niet dat het hier aan ligt? Ze is er aan gaan wennen om bij jullie te gaan slapen, en moet nu alleen ik haar eigen bedje gaan liggen... dit is natuulijk een grote stap voor een kindje van 4 maanden... het zoontje van mijn zus had hetzelfde, sliep s avonds in de box en moest toen naar zijn eigen bedje (ik had verteld dat ons kindje vanaf de eerste week naar zijn eigen bedje ging om s'avonds (rond half 8) te slapen... hij heeft de eerste weken ook veel gehuild, maar nu gaat het super. hij weet gewoon dat hij nu in zijn bedje slaapt... misschien helpt een duidelijk avond ritme, zodat je dochtertje "weet" dat het naar bed moet???
hier hetzelfde rond 3 maanden en het is nog steeds een drama. snachts gaat goed (ik voed nog 2 x snachts en daar ben ik wel extreem moe van maar het gaat wel heel soepel snachts waardoor ik het vol houd) maar overdag naar bed gaan is huilen. zodra hij in zn bed gelegd word en doorheeft dat ie daar alleen moet blijven is het huilen geblazen. hij word woedend en daarna is het echt hartverscheurend huilen met dikke tranen. heel zielig.
Dit is echt wel een goed idee.. Ik heb s'avonds laat ook altijd erg lege borsten, en Yestin wordt dan altijd erg driftig aan de borst (loslaten, overstrekken enzo..) totdat ie op een gegeven moment in slaap valt... Ik merk wel dat mijn borsten sowieso leeg zijn, of ik hem overdag nou veel of weinig heb aangelegd, maar op een dag dat ik hem veel heb aangelegd dan komt hij s'nachts minder vaak.. Dus dan haalt ie misschien niet zo heel veel uit de laatste voeding, maar heeft hij idd wel een buffer opgebouwd overdag denk ik.. Dus nu leg ik hem overdag gewoon lekker zo vaak mogelijk aan, dan is de laatste voeding nog wel een drama omdat hij er niet veel meer uitkrijgt, maar is hij toch wel redelijk verzadigt van wat ie overdag gedronken heeft, denk ik, aangezien hij dan minder vaak komt s'nachts.. is er een beetje een touw aan vast te knopen?
Hier ook gehad... sliep al lekker door maar toen ze 3 maand was 1 drama!!! s,nahts wakker... maar de laatste paar dagen gaat het weer goed en slaapt ze klokje rond van 7 tot 7...Misschien gewoon sprongetje inderdaad... ik heb een hele poos gehad dat ik haar s'nachts naast me legde zodat ik ook nog een beetje slaap kreeg.. maar dat is nu niet meer nodig
Ben het helemaal eens met Allistair! Hier ook sinds een tijdje zo'n 'fase'. Ons zoontje heeft ook van een week of 6 tot een maand of 3.5 doorgeslapen maar toen ineens ook niet meer. Nu heel af en toe nog eens een keertje wel. Hij slaapt bij ons in de co-sleeper en ik schuif hem gewoon tegen me aan 's nachts en laat hem drinken. Als hij daarna niet wil slapen, laat ik hem lekker doen tot hij wel weer in slaap valt, ik slaap gewoon verder. Als ons ventje overdag niet in de co-sleeper wil slapen, houd ik hem in de draagdoek. Daar valt hij na een tijdje wel in in slaap en dan is hij tevreden en kan ik toch nog lekker verder doen met vanalles. Als ik jou was, zou ik idd ook proberen door de dag geen speentje te geven en jouw borst als speentje te geven, is goed voor je productie en volgens mij ook voor je nachtvoedingen.
Een heel herkenbaar verhaal. Hier precies het zelfde. Mike sliep door. Toen opeens kwam hij weer s'nachts. Daarna maakte hij zijn nacht van 19.00 tot 03.00. Dus ben ik hem weer wakker gaan maken om 23.00 en nu komt hij s'nachts weer 1 soms 2 keer. Erg vermoeiend. Ik ga soms na de voeding van 19.00 ook gewoon naar bed en dan weer even een avond bijslapen. Hoop dat het bij jou nu de goede kant op blijf gaan. Succes ermee