Niet tot volgende voeding slapen, wat dan?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Juffertje83, 22 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juffertje83

Juffertje83 Bekend lid

20 jan 2010
    637
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ons meisje is nu ruim 10weken. Ze krijgt meestal nog 6 voedingen per dag, waarvan soms dus 1 een nachtvoeding is. Het is al enkele nachten gelukt om door te slapen, maar nog niet altijd. Overdag voed ik om de 3 uur, maar ik wil er eigenlijk meer tussen gaan laten. Dat lukt soms ook, vooral als ze slaapt.

Nu mijn vraag. Eigenlijk heb ik als ritme dat ze na haar slaapje verschoont wordt, dan gaat drinken en daarna speelt. Dan weer een slaapje. Maar overdag slaapt ze niet altijd meer tot de volgende voedingstijd (als ik er meer tussen wil laten). Kan ik haar dan eerst weer wat laten spelen voor ik ga voeden? Hoe doen jullie dat?

2. Rosado

Rosado Niet meer actief

Vandaag staat Tobin toevallig in de slaapmodus ;), maar hij heeft ook dagen dat hij niet slaapt van voeding tot voeding. Als hij dan wakker wordt, maar nog geen honger lijkt te hebben verschoon ik hem vast en speel/knuffel dan eerst nog met hem en/of ik leg hem nog even in de box. Als ik dan merk dat hij honger krijgt ga ik hem voeden. En dan gaat hij na de voeding gelijk naar bed. Dan is het ritme dus een beetje omgekeerd, maar ja, het zij zo. Ik kan hem niet dwingen verder te slapen en aanleggen als hij nog niet echt honger heeft is hier ook geen succes. Ik ga dan dus maar gewoon een beetje mee in zijn ritme.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.459
    36.381
    113
    Waarom wil je dat ritme aanhouden? Voeden op verzoek is bij het geven van borstvoeding eigenlijk wel aan te raden. Ik gaf gewoon voor ze ging slapen en als ze wakker werd weer als ze daar behoefte aan had. En nog een keer tussendoor, wat zij wilde.

4. Vagans

Vagans Niet meer actief

Hier is het verschonen, voeden, spelen, slapen. Ik probeer er min 3 uur tussen te laten, als ze even jengelt laat ik dr liggen en als ze heel vroeg wakker wordt probeer ik dr eerst te laten spelen.

Voeden op verzoek is leuk hoor maar dan kan ik soms wel aan de gang blijven en soms ben je nou eenmaal even bezig!

Als ze echt echt echt graag wil ja dan krijgt ze wel maar probeer 3 a 4 uur aan te houden.

Heb ook gemerkt dat dit voor mijn meisje het beste werkt, ze is snel overprikkeld en heeft veel regelmaat nodig. Nu ik het zo doe is ze een veel gelukkigere baby :D

Dus op zich luister ik wel naar mn baby, heb nooit gehad dat ze honger had en het niet kreeg ofzo!

5. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Hier een beetje hetzelfde probleem vandaag. Omdat dit weken het ritme is geweest lijkt met meer een gewoonte om te drinken dan dat hij honger heeft. Ik laat hem nu eerst spelem, tot ik echt merk dat hij hinger heeft. Anders is het hier elk anderhalf uur een halve borst. Daar begin ik ook niet aan.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik snap je vraag niet zo goed. Babies doen toch meer dat eten en slapen?
    Gewoon je kind aanleggen als het er om vraagt, en niet op de klok kijken, want dat kan je kind ook nog niet.

KIJK en LUISTER naar je kind! Dan leer je te verstaan wat je kind je wil duidelijk maken en wat ze nodig heeft: de ene keer kan dat een borst zijn, de andere keer een knuffel, of een schone luier, of een liedje, of een kletspraatje. Dat doen kinderen niet op vaste tijden of in vaste schema's, het zijn namelijk mensjes, geen machientjes!

Je kind wordt ouder, wist je dat met deze leeftijd ze al volop bezig zijn met het ontwikkelen van hun taal? En dat je nu al verschillende brabbels kunt gaan herkennen? Daarom is het zo belangrijk om veel met je kind te praten, gewoon bij alles wat je met je kind doet. En lekker veel zingen, rijmpjes zeggen etc.

7. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Hier worden de slaapjes overdag ook korter en de wakkere uurtjes langer.
    Ik probeer er een beetje creatief omheen te doen en daardoor ziet iedere dag er anders uit maar stiekem komen we heel vaak weer op de vaste tijden uit!
    Schemaatje van de afgelopen dagen (de tijden kunnen dus iets afwijken, dit ligt grotendeels aan de tijd van de eerste voeding maar vaak komen we rond de 2e of 3e voeding weer uit op vaste tijd. Mocht ze ooit heel vroeg komen snachts dan bied ik zo min mogelijk aan (ze valt na een halve tiet weer in slaap zelf ;)) en plak ik er nog een voeding tussen bv rond 8 uur (dus zoiets als 4u-8u-11u ipv 6-10):

06.00 BV, Slapen (mits ik moet werken, dan is ze 1,5 uur wakker en gaat op het KDV weer slapen)
    10.00 BV (soms is ze eerder wakker maar vind het dan prima om nog een poosje in de box te liggen of samen lekker te knuffelen op bed).
    11.00 Slapen
    12.00 Wakker (spelen, knuffelen, wandelen, boodschapjes oid)
    13.30 Slapen
    14.30 BV
    16.00 Slapen
    16.30/17.00 Wakker (box, spelen, hond uitlaten, badderen enz, dit is haar vervelendste periode omdat ze rond 4 uur vaak maar heel kort slaapt)
    18.30 BV
    19.00/19.30 Slapen
    22.30 Wakker (maken) BV, Slapen

Ik probeer dus in de tijd dat ze wakker is maar er nog geen 4 uur tussen zit vaak iets te gaan doen wat ze leuk vind. Lekker in de draagzak, mee wandelen, boodschapje doen in de maxicosi enz.
    Als ze echt honger heeft dan meld mevrouw zich wel en is níets goed genoeg dus hierdoor weet ik dat ze prima de 4 (smiddags dus vaak 1x 5 uur, savonds een keer 3 uur) tussen de voedingen kan.
    Ze groeit ook prima volgens eigen lijn en productie gaat tot dusver *klopt af* super.

Ik heb het tot 6 weken op verzoek gedaan (inderdaad na het wakker worden aanleggen) maar daar werd ik helemaal zenuwachtig van. Dit werkt voor ons beide goed dus wij doen het lekker zo :)

Succes!

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik voed nog steeds op verzoek en pas nog steeds R&R toe.

Regelmaat heeft niks te maken met voedingen in een vast tijdsschema stoppen, maar met het steeds op dezelfde voorspelbare volgorde van handelingen uitvoeren.

Als ik zou hebben moeten wachten totdat mijn kind volgens de klok toe zou zijn aan een nieuwe voeding, zou dat voor heel veel onrust hebben gezorgd!

Baby's kijken niet op de klok, ze willen gewoon gevoed worden als ze honger hebben.

9. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Volgens mij is dat nou juist haar probleem, ze wil slapen, verschonen, voeden, spelen en dan weer slapen alleen komt ze nu na het slapen en verschonen niet meer automatisch bij voeden uit omdat kindlief nog helemaal geen honger heeft.

Volgens mij heb ik altijd de voeding voor het slapen gegeven, dan kon ze lekker met een vol buikje naar bed en zelf bepalen hoelang ze sliep zonder wakker te worden van de honger. En dan keek ik als ze wakker werd even aan of ze meteen alweer wilde eten of nog even ging spelen. Ik doe het eigenlijk nog steeds, als Simone overdag moe wordt gaan we lekker op bed liggen, drinkt ze een paar slokjes en dan leg ik haar weg.

10. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Wat ik probeerde te doen (precies hetzelfde probleem gehad nl) is te onthouden in elk geval alleen te voeden als ze erom vroeg (voeden op verzoek dus), en niet "vanwege de regelmaat" toch maar direct na het slapen. De uitzondering was als de voeding al bijv 4 uur geleden was, en ze weer ging slapen, dan voedde ik op mijn verzoek voor het slaapje.

11. zogelukkig

Ik voed en voedde ook altijd op verzoek. Dus als ik voedde direct na het slaapje was dat omdat zl honger had en niet omdat dat in mijn reglemaat zo moest.
    Later (moet eens nakijken wanneer dat was) wou zoon eerst wakker zijn en voor het slapen de borst. Nu hoort dat nog steeds zo in zijn regelmaat wat middag- en nachtslaap betreft.

De eerste maanden hield regelmaat vooral in in welke volgorde we de dingen deden en hoe we zoon naar bed brachten en waar we voedden enzo. Duidelijkheid, voorspelbaarheid, dat creerde rust.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat voeden spelen slapen is een typisch kunstvoedingsschema.
    Van nature vallen de meeste kinderen aan de borst in slaap, alle processen (hormonaal en noem maar op), wijzen daar op.
    Voorspelbaarheid voor een baby zou moeten zijn: ik krijg wat ik nodig heb op het moment dat ik het nodig heb.
    Veel babies hebben op een gegeven moment dit ritme: wakker worden, slokje drinken, actief zijn, drinken slapen. En na een paar weken kan dat ook weer wijzigen.

13. zogelukkig

Maar de eerste maanden doen baby's nog zo weinig.
    Hier werd gehuild, gedronken, gepoept, gepiest en (uiteindelijk) geslapen (huilbaby, tikkie anders;)).

Ik had de eerste weken geeneens een box! Baby kreeg schone broek, 50 minuten borst en ging weer slapen.

14. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Elk kind is anders.

Maar over de vraag van TS:

Wij hebben er nu zo'n 3-4 uren tussen in. Dit hou ik ook aan, omdat ik ondertussen al weer aan het werk ben en er dus zeker een regelmaat en aantal voedingen in wil houden.
    (mocht ze honger hebben is het een ander verhaal, maar dit komt bijna niet voor).

Maar zo ziet het over het algemeen bij ons uit:
    Wakker worden in de ochtend:
    - Voeden
    - Luier verschonen
    - Nog wat?
    - Spelen in de box
    - Slapen

ALs ze wakker word en er zit nog geen 3-4 uren tussen de laatste voeding:
    -spelen in de box
    -verschonen
    -voeden
    -slapen

Als ze wakker wordt en er zit 3-4 uren tussen de laatste voeding:
    - voeden
    -spelen in de box
    - bij eerste moe-signaal naar bed

Het is dus bij ons niet zo dat ze altijd na het voeden gaat slapen....

15. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn dochter was gewoon niet zo'n slaper. Zij bleef vaak wakker tussen twee voedingen. Prima, van mij hoefde ze niet te slapen ('s nachts liever wel, maar da's een ander verhaal).
    Ik volgde haar gewoon, van moment tot moment. Leek ze me moe, dan legde ik haar in bed (of in de box). Dacht ik dat ze honger had, dan liet ik haar drinken. Wilde ze spelen, dan liet ik haar spelen. Knuffelen, rondlopen, allemaal net zo.

Zoonlief was een veel grotere slaapkop, die sliep echt úren meer per etmaal dan zusje. Hij sliep wel tussen alle voedingen (maar niet de hele tijd, hij wilde ook wel om zich heen kijken of wat spelen). Ook bij hem volgde ik zijn ritme en behoefte, voor zover ik wist wat dat was.

Ik ben zelf niet zo van de regelmaat, niet van vaste schema's en niet van voorspelbare volgorde. Alleen bij het 's avonds naar bed brengen is het een vrij vast ritueel. Het bevalt me prima zo!

Deel Deze Pagina