ik heb eerder een topic hierover geopend (een tijdje geleden) maar toen nog niet echt het goede advies gehad (wat de situatie heeft veranderd)en er is wat veranderd vandaar dat ik nogmaals een topic open hierover. Onze dochter word s nachts vaak wakker en we weten niet helemaal of dit normaal is met de leeftijd en of we er wat aan kunnen doen. Emma is nu bijna 4 maand en krijgt op deze tijden voeding 10.30 14.30 18.30 (en gaat daarna ook naar bed ligt dus om 19.00 op bed) 23.00 (we maken haar wakker meestal soms is ze wel wakker rond deze tijd) en dan s morgens tussen haf 6 en half 7 word ze wakker voor de voeding. Nu word ze tussen 3 en 5 uur meerdere keren wakker. Ze huilt niet alsof ze honger heeft. We moeten er dus vaak uit om even een speen in te doen, muziekje aan te doen enz. Ze gaat dan weer slapen maar word even later dus weer wakker. Ze slaapt in een slaapzakje (en sinds kort weet ze zichzelf dan nog omhoog te werken maar daarvoor werd ze ook al wakker dus dat kan het ook niet zijn) Zou een nachtlampje kunnen werken? Of kunnen baby's nog niet echt 'bang' zijn voor het donker? Het zou toch niet nodig zijn s nachts weer te gaan voeden? want we hebben ook niet echt het gevoel dat dat het is. rijstebloem kan dat werken om baby's goed te laten slapen zodat ze niet zo snel wakker word? en vanaf wanneer mogen ze dat hebben? heeft iemand een tip wat wel of niet te doen? want het is soms best vermoeiend s nachts er zo vaak uit moeten.(ik begrijp dat het s nachts vermoeiend kan zijn met een baby en dat is ook niet echt het probleem) ik wil ook graag weten waarom ze zo onrustig is s nachts.
Tja, echt een tip heb ik niet voor je, maar wilde wel even laten weten dat dat hier ook zo was rond de 4 maanden. Kan eigenlijk alleen maar zeggen dat het een fase is en ook vanzelf wel weer overgaat.. Ik geloof niet dat ze al bang kunnen zijn in het donker en van rijstebloem kreeg mijn zoontje alleen maar vreselijke krampen waardoor hij nog slechter sliep.
In de eerste plaats is het normaal dat zo'n kleintje nog vaak wakker is/zelf niet doorslaapt Leuk is anders idd, (weet er alles van: vanaf 4,5 maand is het hier ook raak). Er kan van alles zijn, en dus is een eenduidige oplossing ook niet echt voorhanden. Soms komen er al tandjes opzetten, (bobbels op het kaakje?). Soms is het te donker, of juist te licht, of jiust honger, of te koud, of te warm. Goed op je kleintje letten zou ik dus zeggen, en laat je intuitie spreken. Die heeft vaak wel gelijk
dankjullie wel Meer kindjes dus die vaker wakker worden. Ik weet ook zo niet wat 'normaal' is met doorslapen enzo vandaar. En het is zo frustrerend dat je dan niet weet wat er is. Oke ristebloem is dus niet zo'n goed idee. Ik had er eens wat over gelezen, maar geen ervaringen nog van andere ouders. We wilden in eerste instantie een nachtlampje halen zodat wij wat beter zien als we bij haar gaan kijken. ik dacht misschien is het voor haar ook wat fijner. Nu is het best wel donker op haar kamertje. Ik zal eens kijken naar haar kaakje had nog niet het idee dat er tandjes door gaan komen maar wie weet.
Jimmy word ook heel vaak wakker 's nachts, vaak wel een keer of 10 dat we hem de speen moeten geven! Hopelijk gaat het snel over, het is nou al ongeveer een maand zo.
hoi Ik weet precies wat je bedoeld, en kan je ook vertellen wat het waarsch is(denk ik haha) ik weet niet of je het boek kent van oei ik groei, want daar lees je namelijk dat ze rond de 18-20 weken een "sprongetje"maken, en daarin staan precies de kenmerken, ineens vaker wakker, minder slapen,korter, weer terug naar mama en vaak lijkt het net of ze even niks "leren" en na die sprong ineens meer dingen kunnen! mijn mannetje is nu ook 4 maanden en zat er ook midden in en ook dat was niet echt grappig... hij sliep altijd goed als hij net op bed lag tot naja uurtje of 4-5. Ineens was hij om 22uur al aan het huilen.schreeuwen en niks hielp,uiteindelijk weer in bedje gelegd en vanzelf weer in slaap gevallen... 2uur later weer,ben er niet uit gegaan, (mits het eer hard erop ging) na uur ofzo weer en later nog x, maar toen was ook tijdstip dat hij vaak nog voeding heeft, nou dat gegeven, maar ook al half 7 weer wakker en bij ons willen zijn. Ook overdag heel snel wakker, en ik hoef maar weg te lopen bij de box, en huilen en me zus heeft een kleintje van 3 dagen jonger, nou precies zelfde bijna... en deze sprong duurt vaak langer dan andere,kan 2 weken duren,of langer maar ook korter.... Enige wat je kan doen is je hier doorheen slaan en denken van,ook dit gaat weer voorbij..... want vanacht had ik ineens goede nacht tot bijna 6uur!na 2 slechte nachten. s6 hoop dat je er wat aan heb!
Hier bijna nog nooit een nacht doorgeslapen en hij is nu ruim 2,5. Toevallig gisteren (bij mijn zusje) en vannacht. Maar ze is nog zo jong joh.. ik zou me er nog niet druk over maken.
Is niet gek hoor dat een kindje van deze leeftijd nog niet doorslaapt! Neem Emma dan eens lekker bij je (zonder teveel prikkels <licht, praten etc.> te geven) en laat haar dan weer lekker even in je armen in slaap vallen. Misschien heeft ze gewoon nog een beetje mamma-honger! Zoals al door anderen aangegeven en zijn kindjes die na 2 jaar nog niet doorslapen, dat is heel normaal. Het is juist bijzonder als ze nu wel al zouden doorslapen!
Is inderdaad heel normaal dat je kindje nog niet helemaal doorslaapt. Wat je kan proberen is vlak voor het naar bed toe gaan in badje doen, evt met zo'n slaap-lekker olie erin oid.. Worden ze lekker loom van. Ik zou geen pyjamapapje geven, daar zit heel veel suiker in!!!! Ook kun je proberen eens je kindje even te laten liggen. Je zegt dat ze niet echt huilt. Noah heeft dit ook wel eens, en valt soms na een paar minuten weer in slaap. Ze wennen er ook wel aan, als je ze telkens komt opzoeken wanneer ze geluid maken. Ik zeg helemaal niet dat je d'r maar moet laten huilen, want dat hebben we hier ook nooit gedaan en het mannetje slaapt geweldig door.
Heeft ze ooit WEL doorgeslapen? Maar goed, desondanks ben je er op een gegeven moment wel klaar mee maar abnormaal is het niet! Misschien kun je wat aan haar voedingsschema veranderen? Ik zie dat ze vrij laat de eerste voeding krijgt (10:30) en dat ze (vaak) om 23 uur moet worden wakker gemaakt. Klinkt gek, maar vanaf 19 uur zit ze echt in dr slaap/nachtmodus en wanneer je haar daar uit gaat halen, dus uit haar diepste slaap, zie je vaak dat ze daarna lichter (en dus slechter) slapen. Mijn zoontje had dat ook. Ik ben met 4 maanden over gegaan naar 4 flessen en de laatste rond 19 uur (soms een beetje rekken tot 20 uur) gegeven. Hij sliep goed door! de eerste dan weer rond 7-8 uur smorgens.
Thijs sliep vanaf 1 maand al door. Hij werd met 4,5 maand 8 x wakker 's nachts en wilden vanaf 05.30 elk kwartier zijn speen. Dit gebeurde echt van de ene op de andere nacht. Na 2 weken was dit (ineens) weer over en nu slaapt hij weer door. Ws een sprongetje denk ik.
Eigenlijk slaapt ze dus van 18.30 tot 10.30? Met nog een late avond-voeding (half uurtje/drie kwartier?), dat is 15,5 uur! Ik zou wat eerder voeden, zeg 8 uur, dan om 11.30, dan om 15.00, dan om 18.30, daarna een lavendelbadje of massage en dan tegen 20.00 uur naar bed en haar dan niet wakker maken om 23.00 uur en maar kijken of ze komt 's nachts. Mijn ventje slaapt van 7 tot 7 of 8 tot 8 en meldt zich 's nachts nog voor een voeding (borst), maar gaat 's avonds wel de diepe slaap in. Wakker maken voor een voeding als wij naar bed gaan, doe ik niet meer, ik hoor hem wel komen!
Hoi, Ik vraag me af of ik ook niet eens kan proberen om de voeding van 23 uur weg te laten. Mijn schema is als volgt: Fles: 7.30-11.00-14.30-18.30 We moeten haar echt uit een diepe slaap halen, is zo zielig. Dit vind ze ook echt niet leuk Ik heb het op de wijk gevraagd vorige week maar daar adviseren ze rekening te houden met niet meer dan 10 uur tussen de voeding i.v.m. de suikerspiegel Ze zit prima op gewicht. Ik had zelf gedacht om ook rijstebloem te proberen maar nu lees ik extra suiker en meer kans op krampjes: dat zeggen ze op de wijk niet, zijn voor mij toch echt redenen om het nog niet te gebruiken. Zal ik het toch maar gaan proberen en kijken of ze in de nacht gaat komen? Wat zijn jullie ervaringen met rijstebloem? Hoeveel uur zit er tussen jullie voedingen? Bij mij meestal 3-3,5 uur en een enkele keer 4 uur. Groetjes
@ Ellen mijn zoontje is nu 4 maanden en hij heeft hetzelfde als jou kindje. Dit gaat nu ongeveer al 4 weken lang.. Ik hoop ook dat dit snel overgaat. Is gewoon niet leuk meer! Heb al van alles geprobeerd. Rijstebloem hielp niet. Kwacht gewoon tot dat het weer over gaat @Popsel: Het CB heeft wel gelijk. Er mag niet langer dan 10 uur tussen zitten, maar dat is theorie. Ik hoor dat er meerder moeder het gewoon proberen hoor. Mijn zoontje is nu ook 4 maanden & ik heb het al een paar geprobeerd maar hij wordt gewoon netjes wakker Als is het dan een uur later dan de tijd dat hij zijn laatste fles krijgt. Ik heb ook rijstebloem geprobeerd maar mijn zoontje kreeg hier verstoppingen van en het hielp ook niet want hij werdt gewoon wakker snachts. Ook zat ik vreselijk te tobben met de spenen. Je kan het proberen hoor, gewoon een keer als je de volgende dag vrij heb Liefs Jannn