hallo, Ik ben nu 10 weken zwanger en vroeg mij iets af. Mijn zoontje heeft/ had een hele heftige koemelkallergie (opzwellen van de keel en tong) en daarbij verschillende andere allergieen waaronder pinda (zelfde extremiteit) en als mindere kippenei. De dermatoloog toendertijd is erg geschrokken van de heftige symptomen die mijn zoon had als die melk dronk. Schijnbaar zijn de normale reacties van een koemelkallergie veel minder heftig. Bij mijn vierde zwangerschap (na mijn zoon) ben ik pas na de geboorte overgestapt op sojamelk. maar deze kleine meid heeft tot op heden nog geen allergieen ontwikkeld. (15mnd) Nu vroeg ik mij eigenlijk toch af of het misschien slim is om tijdens de zwangerschap al voorzorgsmaatregelen te nemen. In de familie zijn wel allergieen bekend Met name de koemelk. en ook mijn oudste dochter lijkt nu toch allergieen te ontwikkelen.bijv. hooikoorts, en appels. allergietest voor haar is aangevraagd. Graag zou ik wat advies willen. Bij voorbaat dank.
Blijkbaar is er familiair een bijzonder grote gevoeligheid om allergien te ontwikkelen. Normaal gesproken adviseer ik in deze gevallen om pas na de bevalling aan een koemelkvrij dieet te beginnen. Maar jou vraag is mee of het ook zin heeft om dat nu al te gaan doen. Wat je dan moet weten is of koemelk een allergische reactie kan geven via de bloedbaan. Het komt dan natuurlijk op een heel andere manier bij de baby als via borstvoeding en maagdarm-kanaal. Eerlijk gezegd weet ik het antwoord niet op deze vraag. Gevoelsmatig zeg ik: misschien is het toch goed om al in de zangerschap de koemelk te gaan weren in jouw dieet. Aan de andere kant is dat natuurlijk best heftig en heeft het misschien geen meerwaarde. Misschien kan je huisarts je helpen met het antwoord op deze vraag, of een dietiste? succes linda