Peuter met voetentrauma

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Marleen31, 14 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Hallo meiden,

Mijn dochter is net 2. Ze hield er van om thuis op blote voetjes te lopen, tot een kleine week geleden. Ze kan tegenwoordig zelf de tussendeur open en dicht doen en toen ze vorige week de deur openmaakte kwam ze met haar blote voetje tussen de deur en de vloer, de deur schoof over haar voet als het ware. Met als gevolg een schaafplekje op haar grote teen dat een beetje bloedde. Ze kwam huilend naar me toe en toen ze weer naar haar teen keek zag ze het bloed en raakte volledig in paniek, schreeuwen, krijzen, dikke tranen! Met veel moeite en hulp van m'n man, die haar in bedwang hield heb ik er uiteindelijk een pleister op kunnen plakken.
    Sindsdien is het echt drama, zodra ze haar blote voetjes ziet is het weer hard huilen en wilt ze dat ik haar sokjes zo snel mogelijk weer aan doe, ze is echt in paniek op dat moment. Als haar sokje ook maar iets is afgezakt komt ze al snel naar me toe, wijst op haar sok en zegt paniekerig: "aan, aan, aan!". Douchen is drama, in bed wilt ze haar sokken het liefst aanhouden en daarnet had haar vader blote voeten en ja hoor, huilen!
    Het lijkt wel alsof ze een trauma heeft omdat ze haar teentje heeft zien bloeden. Het is ook niet dat ze nog schrikt van het wondje want die is zo goed als genezen.
    Heeft iemand tips om dit "trauma" te verwerken? Ik heb al geprobeerd om haar gewoon haar sokken niet aan te doen om te laten merken en voelen dat er niks mis is met haar voeten (of met die van ons) maar dat werkt niet, ze raakt volledig in paniek en afleiden werkt niet. Haar goed uitleggen dat ze niet bang hoeft te zijn heb ik uiteraard gedaan maar ze snapt daar nog niet heel veel van omdat ze net 2 is geworden.
    Gouden tip graag! :)

2. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Niemand een tip?

3. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Misschien een rare vraag. Maar voor pleister heb je er op geplakt?
    Bij mijn dochter waren het haar knieen waar ze voor het eerst bloed zag.
    Gewone pleister op geplakt, zelfde drama wat jij omschrijft.
    Tot ik enorme mooie (en dure hahaha) prinsessenpleister had gekocht. Haar mee laten helpen met plakken.

Nu komt ze naar me toe rennen zodra is gevallen. Ze heeft bloed (meestal niet natuurlijk) en wil een prinsessenpleister. :)

En ik denk dat het uitleggen wel helpt maar dat je het gewoon heel vaak moet herhalen voor het doordringt.
    En zou er even aan toegeven. Gewoon lekker laten slapen met sokken als zij zich daardoor veilig voelt.

4. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik zou haar voorlopig zoveel mogelijk lekker haar sokken laten aanhouden. Misschien kun je geregeld je eigen sokken uittrekken en dan kiekeboe spelen met je voeten? Lapje erover, wegtrekken 'kiekeboe' en dan weer bedekken? Doordat ze dan maar even je blote voeten ziet, raakt ze hopelijk niet in paniek en kan ze er weer aan wennen. En dan bij haar aan- en uitkleden het ook bij haar voeten doen?

5. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ik denk dat hoe meer aandacht je hieraan geeft hoe erger dit word. Zoiets gaat vanzelf over. Ik persoonlijk zou er niks mee doen en ook het krijsen enz geen aandacht aan geven.

Deel Deze Pagina