Onze kleine van 2 jaar en 4 mnd wil sinds een paar maanden ineens niet meer zlef eten, wil alleen nog maar geholpen worden, dan gaat het prima, maar als je niet helpt, blijft alles staan. Ik weet even niet hoe ik dat nou aan moet pakken. Wil toch dat de kleine eet natuurlijk.
Oh, dat gaat hier ook zo. Ik heb me daar ook 'zorgen' over gemaakt tot ik me realiseerde dat 2,5 gewoon nog wel klein is en dat hulp na een drukke dag waarin je zoveel leert, groeit etc eigenlijk helemaal niet zo erg is. We blijven stimuleren om het zelf te doen maar als hij graag geholpen wordt, dan doen we dat gewoon. Brood, yoghurt en sommige andere dingen moet (en wil) hij wel zelf doen...
Och ik ben allang blij dat ik goede eters heb! De ene keer help ik, de andere keer niet. Soms een hele periode waarin hij het niet zelf wil doen. Ik denk dat er zat moeders jaloers zijn op het feit dat jouw peuter uberhaupt wil eten...
Haha inderdaad.. Mijn zoontje was altijd een SUPERgoede eter, echt nooit wat te klagen mee gehad. Maar nu.. pff.. als er 3 happen avondeten ingaan en een halve boterham per dag dan ben ik de gelukkigste moeder op aarde! Ik zou dus zeker gewoon helpen als jou kindje dat nu nodig heeft.
Helpen! Ik vind het belangrijkste dat het gezellig blijft aan tafel! wij voeren nergens strijd om. Heb mijn zoontje ook een tijd geholpen. En nu sinds een paar dagen mag ik niet meer helpen, wil hij het weer zelf doen. Mijn zoontje is ruim 2,5. Ik zou me er geen zorgen om maken. Succes!
Bedankt voor jullie reacties! Ik dacht, de kleine is nu bijna 2 en een half jaar oud en het is weer terug bij af wat eten betreft. Boterham wordt nog wel zelf gegeten en soms het toetje, maar de warme maaltijd en fruit niet. Toch word het wel goed opgegeten, als ik maar help. Het is een aantal maanden geleden ineens begonnen nadat de kleine twee weken ziek is geweest, daarna ineens niet meer zelf eten. Ik maakte me er best wel druk om na een poosje, want dacht, straks is de kleine 3 en eet nog niet zelf. Nu elke keer strijd tijdens het eten en daar word de kleine ook niet vrolijker van en ik verdrietig, maar als jullie zeggen dat het heel normaal is en bijna iedere peuter dat wel een periode heeft, dan zal ik me maar geen zorgen meer proberen te maken en geen strijd meer voeren. Ik geef de kleine gewoon de gelegenheid zelf te eten en gebeurt het niet, dan helpen we maar gewoon denk ik.
Ha, ik hoor je zeggen dat wij zeggen dat bijna iedere peuter dit wel eens heeft. Haal gerust het bijna maar weg, ik denk dat iedere gezonde peuter dit soort fases heeft. De ene met eten, de ander met slapen, sommigen met beiden. En die peuterbuien hebben ook een functie, ze leren dat ze zelf iets kunnen beslissen.