Vrijdag heb ik een koperspiraal laten zetten, nu heb ik geen bloedverlies meer dus ging voelen hoe lang de touwtjes ongeveer zijn maar ik voel ze niet. Ik weet zeker dat ik m niet verloren ben en op de echo vrijdag zat hij goed. Heb over 4 weken controleafspraak, zal ik bellen om eerder te komen? Ik twijfel nu of het niet aan mezelf ligt, mn baarmoeder ligt wel gekanteld waardoor ik sowieso vrijwel nooit bij mn baarmoedermond kom, ook de gyn. heeft er moeite mee met bijv. toucheren, uitstrijkje, enz. altijd veel gehannes met de eendenbek en erbij komen, dus misschien kan ik er gewoon niet bij, maar lijkt me toch fijn om bijv. na een hevige menstruatie te voelen of ie nog goed zit.
Bij de mirena voelde ik de touwtjes altijd goed zitten, maar die van T-safe zijn veel dunner. Ik voel ze maar af en toe, zeker niet iedere keer dat ik probeer. Ik denk dat ze vaak tegen vagina 'aan geplakt' zitten. Omdat ik eigenlijk ook niet per ongeluk er aan wil trekken (en misschien spiraal verschuiven?) ga ik niet liggen 'wroeten' , ben dus opgehouden met voelen/checken... Ga er maar vanuit dat ding er heus niet zomaar uitvalt (en ik weet uit ervaring dat voelen van draadjes niet perse betekent dat hij goed zit!).
Ik snap het principe niet van het willen vielen van je touwtjes. Als je hem verliest voel je dat huis wel. Geniet er juist van dat je geen bloedverlies hebt! Ik voel mijn spiraal af en toe tijdens de seks als mijn vriend er tegenaan zit. Voor hem nog vervelender.. Ik heb hem juist genomen zodat ik er geen omkijken naar hebt, vertrouw die echo die je hebt gehad en wacht op de controle afspraak! Als het daadwerkelijk zo'n gehannes is om bij je bm te komen, zal hij er echt niet 1 2 3 uitvliegen!
Ik heb al een aantal jaar een koperspiraal en ik voel de touwtjes helemaal niet (ook in het begin niet). Misschien niet ver genoeg gevoeld maar in principe hoor je het zeker wel te merken mocht hij er uit komen of uitsteken. Dus ik zou er als ik jou was gewoon op vertrouwen dat het wel goed zit .
Het is wel echt de bedoeling dat je controleert of het ding goed zit. Als het goed is hebben ze dat ook verteld bij het plaatsen... Juist als je baarmoeder moeilijk te bereiken is kan het zijn dat het spiraaltje niet goed geplaatst is. En dan 'vliegt ie er niet 1 2 3 uit', maar kan het wel zijn dat ie verkeerd zit. @ TS: op zich kan het heel goed dat je de touwtjes niet voelt, wat eerder ook gezegd is. Als ie op de echo goed zat kun je er wel vanuit gaan dat ie goed blijft zitten. Na je volgende menstruatie nog even checken?
@marb heb maar een paar menstruaties per jaar ivm pcos. Verwacht ook niet dat ik als ie er uit zou komen of als ie niet goed zit zwanger te worden, maar wil het echt 100% uitsluiten want we willen echt geen kindjes meer. Over 2 weken heb ik een afspraak en dan checken ze het gelijk.
Dat lijkt me dan vroeg genoeg. Ik kan me voorstellen dat je er echt zeker van wilt zijn. Misschien bemoei ik me teveel met andermans zaken hoor, maar is het geen idee dat een van jullie zich laat steriliseren?
Ja maar daar heb je toch een echo voor nodig? Dat de touwtjes te voelen zijn betekent niet dat een (koper)spiraal goed zit. En zover ik weet word echo ook maar eenmalig gedaan na een eerste menstruatie (of na een bepaald aantal weken na plaatsing).
In theorie kan het zijn dat je de touwtjes voelt en dat hij toch niet goed zit, maar in de praktijk is dat wel het advies dat je krijgt: zolang je de touwtjes voelt kun je ervan uitgaan dat ie goed zit.
Gaat gebeuren. Vriend gaat t volgend jaar laten doen. Jij neemt dan ivm therapie voor zn psoriasis een andere aanvullende verzekering waarbij dat ook vergoed wordt, dus we wachten liever tot t nieuwe jaar ivm de kosten, nu zouden we het helemaal zelf moeten betalen. Spiraal gaat er ook weer uit als die ingreep bij hem dan helemaal goed is gegaan en gecontroleerd is dat hij echt niet meer vruchtbaar is.
Tis meer dat ik dat advies nooit gehad heb... Bij geen enkele spiraal. Voor een koperspiraal heb je echt een echo nodig om vast te stellen of deze goed ligt, lijkt me weinig zinvol om touwtjes te voelen... (mirena is een andere verhaal)