Hoi dames, Ons mannetje is nu bijna 16 maanden oud, maar wil zijn avondeten nog steeds gepureerd. Overdags eet hij wel gewoon boterhammen, soepstengels, fruit, en van de week zelfs een patatje en een stuk frikandel toen wij lekker zaten te snacken, maar zijn avondeten blijft maar bij hetzelfde: gepureerd. Potjes wil hij sowieso niet. Wat te doen? Gewoon in 1 x stoppen met gepureerd voedsel en alleen een volledige prak (eventueel geprakt met vork) aanbieden? Of lekker laten gaan? Ik vind het lastig. Het zou nu weleens handig zijn als hij lekker met ons mee kan eten. Maar dat moeilijke gedoe iedere keer zie ik ook niet zitten. Soms heb ik weleens het idee dat het gewoon alleen puur om de avonden gaat, dat hij dan moe is en daardoor vaak vervelend met eten. We geven hem al eerder zijn avondeten, namelijk om 17.00, omdat hij anders helemaal niet te genieten is en zonder eten naar bed gaat. Wat zouden jullie doen?
Wij waren bij de oudste lekker gemakzuchtig en zijn eigenlijk nooit de strijd aan gegaan. Ze heeft zeker tot ze 2,5 was altijd gepureerd eten gekregen. Op een gegeven moment wilde ze zelf graag stukjes eten. Eerst alleen bij één of twee gerechten, daarna bij bijna al het avondeten. Nu eet ze gewoon echt met de pot mee, op een hier en daar een gerecht waar we nog steeds eten extra fijn snijden, omdat ze er anders zo over zeurt (bv zuurkool). Ik denk dat ik dit nu weer precies hetzelfde ga doen. Ik ben nogal neurotisch als het om etende kinderen aankomt en zie heel graag dat ze hun groente en vlees/vis goed opeten. Als dit betekent dat ik het vrij lang moet blijven pureren dan is het maar zo. Uiteindelijk leert iedereen stukjes eten- al was het maar onder peer pressure .
Lastig. Wij zijn op een gegeven moment bij de oudste gewoon overgestapt: klaar met gepureerd eten. Ging eerst niet van harte, maar vrij snel ging dat goed. De middelste kreeg geen gepureerd eten (grof geprakt en rapley) en de jongste at vanaf 6 maanden al gewoon stukken dus daar ook dat probleem niet gehad.
Grappig humptydumpty, ik vind mezelf juist gemakzuchtig omdat ik alles gewoon in stukjes aanbied zonder pureren
Ja maar het gekke is, hij hoeft het niet te leren, hij kan het makkelijk. Stukken geven heb ik al zovaak geprobeerd. Een stuk soepstengel, koekje en brood gaat er zo in, maar een zachtgekookt stuk bloemkool moet hij niks van hebben. Terwijl hij dat gepureerd wel gewoon op eet. Vind het zo zonde van de tijd als ik dan een lekker prakkie voor hem maak en dat hij dan niks eet. Daar raakt hij dan ook gefrustreerd van waardoor hij daarna ook niks anders meer eet. Maar wel fijn om te horen hoe jullie er over denken. Toch veel verschillende meningen. Het is ook maar net wat ik zelf fijn vind dan natuurlijk. Aan de ene kant vind ik het fijn dat het gepureerde prakje (meestal) snel naar binnen gaat. Maar het nadeel is dat je het wel moet pureren haha.
Mijn zoontje ging gewoon normale stukken eten zodra hij geen potjes weer wilde. Ik denk dat hij toen rond de 1 jaar was, maar heb er ook nooit problemen mee gehad. Het enige wat er veranderde was dat hij meestal met zijn handjes ging eten ipv met zijn vork of lepel.
Ik zou van pureren over gaan naar prakken en dan stukjes.wat meer wennen maar zou zeker niet heel lang door gaan.
Misschien vindt hij stukjes bloemkool gewoon nog niet lekker. Dl (nu 21 maanden) eet bloemkool alleen als ik er soep van maak met veel knoflook erdoor Hier ook een moeilijke eter qua stukjes, maar vooral bij groente
Aan mij heb je niet veel. Hier heeft hij altijd gepureerd eten geweigerd, behalve z'n fruit. Dus hier eet meneer al sinds 4/5 maanden met de pot mee mijn oudste was wel een moeilijke eter, maar kreeg vooral stukken en normaal eten voorgeschoteld. Kon hij zelf wat knoeien en ontdekken en af en toe ging er wat eten naar binnen. Na het eten een toetje en in de avond papfles. Overdag at hij wel goed, alleen het avondeten niet. Ik heb mij er nooit druk om gemaakt en het is nu goed (3,5)
Hier hadden ze rond de 1 jaar net een fase waarin ze weinig/geen avondeten aten (gepureerd) en toen dacht ik: als je toch niks eet, kun je net zo goed met de pot mee (niks) eten. Dus toen gewoon overgestapt op normaal eten. Na een tijdje gingen ze steeds meer mee eten. Ik zou zeggen (vooral omdat je zegt dat hij het wel al kan!): gewoon over gaan op met de pot mee. Mss eet hij dan tijdje minder, maar kids eten heus als ze honger hebben en je kan altijd gewoon yoghurt/kwark geven, dan weet je in elk geval dat ie iets in z'n buikje heeft. Maar goed, wij zijn nogal 'hard' mss qua eten: dit is wat we eten, je krijgt niks anders, punt. Wij bepalen wat en wanneer we eten, en de kids mogen zelf weten hoeveel ze eten. Ik heb dit altijd een heel prettig houvast gevonden voor mezelf. En zeker omdat ze overdag hier ook goed aten, heb ik me nooit echt druk gemaakt over weinig/niks avondeten. Zolang ze goed groeien enzo, kunnen ze echt wel wat hebben
Mijn advies is idd in 1 keer stoppen. Gewoon stukken op zn bord leggen en maar zien wat hij ermee doet. Ja idd als hij 16 is zal hij vast geen gepureerd eten meer willen maar ik zou daar niet op willen wachten..zelfs niet tot hij 2 is.
Gewoon stoppen en normaal voedsel aanbieden.. Hij at toch ook patat en frikandel. Gewoon doorzetten. Was hij jonger had ik gezegd overgaan op prakken e.d. maar je bent echt gewoon te lang met gepureerd voedsel doorgegaan.
Rond een jaar ben ik gestopt met pureren van de een oude andere dag. Eigenlijk nooit grote problemen gehad.
ik bied het vaak "gewoon" aan, wilt ze niet probeer ik het nog een keer gepureerd, maar het is hier dan ook altijd de vraag of ze überhaupt we eet (heb een lastige eter) ik hoef wel steeds minder te pureren dus dit werkt voor ons wel goed.
Hier prak ik aardappels met jus en dan met stukjes groente erdoorheen ( ook omdat aardappel dan zo'n lekker bindmiddel is zodat niet alles meteen van zijn vork valt) en vlees erbij in kleine stukjes. Hier vertikt meneer om stukjes fruit te eten.... Zit nog steeds aan de potjes. Maar goed,hij smult ervan en ga er geen probleem van maken. Misschien de groente even met een mes wat kleiner snijden?
Nou nog erg verschillende meningen dus. Misschien toch maar echt gaan stoppen dan. Denk namelijk ook dat het gewoon een soort van luiheid van hem is ofzo. Wel lekker makkelijk gevoerd worden en niks hoeven te kauwen
Buiten dat is kauwen ook beter voor zijn mond motoriek en zelf eten ook beter voor zijn grove ( en met de handen eten ook fijne) motoriek.
Nou, paar dagen verder en hij vertikt het echt. Overdags gaat alles er zo in, maar zijn prakkie echt niet.