hallo, ik ben drie weken geleden bevallen van ons tweede dochtertje. ivm kma ben ik bij onze eerste dochter gestopt met de bv met 7 weken en ik was ook erg volhoudend om deze keer 6 maanden minimaal vol te houden ivm allergien (niets in de familie maar toch). sydney is geboren met 40+1. heeft de eerste dagen antibiotica gehad ivm eventuele streptokokken b (bleek ze niet te hebben) maar nu ik weer bezig ben ben ik weer zo bang dat het niet goed gaat. er zijn een paar dingetjes die me opvallen en ik weet niet zo goed of dit nou betekend dat ik niet genoeg voeding heb of dat de voeding niet goed is? in het ziekenhuis kwam ze netjes om de drie uur (moesten haar ook vaak wakker maken voor voeding) sinds we thuis zijn gaat het steeds slechter. in het begin sliep ze ook nog veel en moesten we haar vaak wakker maken. maar vooral de laatste week red ze bijna nooit meer 3 uur. ze komt vaak elke 2 uur en is eigenlijk nooit leuk wakker. huilt heel veel en lijkt ontevreden. als ik kolf kof ik 145 ml dus dat zou genoeg moeten zijnn toch? zit er nu aan te denken om maar te stoppen want het huilen staat me nader als het lachen. vandaag bijvoorbeeld heb ik gevoed om: -6 uur -8 uur -10 uur -12 uur -13 uur -15 uur. nou met nog een dochtertje die rondloopt is dat echt niet leuk. ze drinkt elke keer twee borsten en vooral vandaag voel ik mijn borsten niet eens meer vollopen omdat ze zo vaak drinkt. wat denkt u van mijn verhaal? heeft u dit vaker gehoord en zo ja wat te doen????? mvg kim
oh hja ze was de tweede week (de eerste week thuis) 300 gram aangekomen ze heeft genoeg plas en poepluiers (poep elke keer) ze spuugt wel verschrikkelijk veel. na elke voeding komt er wel wat terug. en ik moet haar ook meerdere keren per dag andere kleertjes aandoen ivm nattigheid! vooral met boeren en hikken komen er hele golven terug. (ook nog een 2 uur na voeden)
Hoi Kim, Als ik het zo hoor heb je absoluut niet te weinig melk, want dan zou ze niet 300 gram zijn gegroeid, maar speelt er iets anders. Dit kan van alles zijn zoals een reflux. Dit is het omhoog komen van de zure maaginhoud, wat pijn veroorzaakt in de slokdarm. Door weer te drinken verdwijnt deze pijn vaak kortdurend weer. e diagnose hiervoor moet door een kinderarts gesteld worden, deze kan dan eventueel maagzuurremmende medicatie voorschrijven. Ook zijn er nog andere mogelijkheden die het huilgedrag van jouw baby kunnen verklaren, maar de reflux komt het eerst in me op vanwege het vele spugen en vake drinken. Misschien kan je huisarts je op basis van je beschrijvingen verder helpen. Als deze niets voor je kan betekenen kun je misschien met een lactatiekundige bij jou in de buurt bekijken waar precies het probleem ligt. Veel succes Linda
dankjewel. nadat ik dit had geschreven viel mijn man een witte tong op en mijn tepels doen ook veel pijn (dacht dat het door het vele drinken kwam) dus het is spruw! heb net bij de huisarts daktarin gevraagd en dan moet het goedkomen. klinkt dit voor u ook als symptomen van spruw?
Het kan zijn dat dit haar gedrag verklaart, maar het kan ook zijn dat er toch ook nog iets anders speelt. Het is zeker goed om de spruw te behandelen, misschien reageert ze daar zo heftig op. Als er na 3 dagen niets verbeterd is zou ik verder gaan zoeken... groet Linda
hoi, alvast bedankt voor je antwoorden. het gaat al een stuk beter. ik deed het zelf verkeerd. elke keer als ze na een voeding nog een beetje huilde legde ik haar weer aan met het idee dat ze meer wilde. nu doe ik dat niet meer . dus geef haar gewoon tweee borsten (tenzij ze echt meer wilt) en nu spuugd ze een stuk minder en is blijer aan het slapen en wakker. volgens mij was ze gewoon misselijk door dat ze teveel melk kreeg. de spruw word nu ook behandeld dus dat zal natuurlijk ook meehelpen! alvast bedankt hoor!