Ik ga nu toch maar eens ideeën vragen. Want ik weet het zelf niet meer. Onze zoon van 23 maand heeft in die 23 maand hooguit 5 nachten doorgeslapen. Het is toch rond deze leeftijd vrij gewoon om een kind naar bed te brengen en de volgende ochtend pas weer te horen. Onze zoon is vanaf zijn geboorte een slechte en vooral onrustige slaper geweest. Kwam de eerste maanden ws doordat hij huilbaby was met het Kiss syndroom. Nu is het een energieke dreumes/peuter dus snap niet waarom hij niet gewoon kan slapen. Soms hebben wel goede nachten dat wil zeggen dat hij slaapt van 19.30 en dan tot half 2 1a2 x wakker is en daarna doorslaapt tot de ochtend. Er zijn ook nachten dat hij elk uur huilt. Hij zegt dan altijd dorst.. Wij gaan dus standaard met wat drinken naar hem toe. Hij drinkt soms wel 3 tuitbekers leeg van avond tot smorgens. Ik zelf vind dat hij enorme grote amandelen heeft. Hij heeft 1x keelontsteking gehad. Is verder ook nooit ziek. En toch zegt men gevoel dat dat de reden van het vele drinken is. Hij slikt ook altijd erg hoorbaar. . soms is hij erg verwilderd als hij wakker wordt. Lijkt dan gedroomd te hebben. Hebben jullie enig idee hoe dit kan en hoe dit op te lossen. Ben soms zo moe. En wil gewoon normale nachten maken. Daarnaast krijgen we weer een baby wat het alleen maar complexer gaat maken. Bedankt alvast
Als hij grote amandelen heeft zou ik daar toch eens naar laten kijken. Slaapt hij toevallig met z'n mond open? Dan wordt je natuurlijk wakker met een zere en droge keel en heb je uiteraard dorst of je wilt in elk geval wat drinken om je keel te smeren. Mocht dit toch allemaal goed zijn en er is geen medische oorzaak, dan zou ik stoppen met 's nachts drinken geven, want een keer een slokje zie ik niet zoveel verkeerd in, gebeurd hier ook wel eens, maar elke nacht een paar bekers vind ik wel erg veel en grote kans dat dat dan ook gewenning is geworden. En dan een manier zoeken die bij jullie past om hem weer in slaap te krijgen, want hij zal toch even gaan protesteren denk ik. Hier hebben we dat gedaan door hem een paar nachten te laten huilen (om hem van z'n fles 's nachts af te krijgen met 1,5 jaar) en na 3 nachten sliep hij keurig door (maar hier moet je natuurlijk wel achter staan). Natuurlijk wordt hij af en toe nog wel wakker, momenteel ook wel 1-2x per nacht, maar het is voldoende om even naar hem toe te gaan, evt. opnieuw toe te stoppen, kusje en ga maar weer lekker slapen en dan slaapt 'ie weer verder. Een slokje water krijgt hij alleen als hij echt overstuur of ziek is. Succes!
Het nog niet doorslapen is niet heel vreemd op deze leeftijd (wel vermoeiend...), maar dat hij in de nacht zoveel dorst heeft en dan ook echt 3 bekers vol drinkt... nee, dan zou ik ook graag eerst medische dingen uitgesloten willen hebben. Als daar verder niets uitkomt dan is het 'in de nacht' een slokje drinken gewenning en dan zou ik inzetten op afwennen. Alle kinderen worden overigens in de nacht (heel even) wakker, ze moeten alleen op een gegeven moment leren om zich als het ware om te draaien en gewoon weer verder te slapen (zonder dus papa/mama te roepen). Mijn dames waren gewend aan nachtvoedingen (2-3 per nacht, BV) en toen ze 2 jaar waren was ik er zelf wel klaar mee. En dus gestopt, dat was even 1-2 nachten drama, maar daarna ging het wel... maar sliepen ze nog niet door. Ze zijn nog een tijdje erna 2-3 keer per nacht wakker geweest en dat is geleidelijk afgenomen tot ze rondom de 3 jaar de meeste nachten doorsliepen. Echt goed slapen doen mijn kinderen eigenlijk vanaf 4 jaar ongeveer...
Maar als ik naar de huisarts ga voor die amandelen. Dan gaat dat me niks helpen. Ik weet nu al dat hij niks gaat doen namelijk. Je moet dan regelmatig ziek ervan zijn. Mijn zoontje is er 1x ziek van geweest. Verder niet ziek niet verkouden geen koorts of oorontsteking oid. Dus neem aan dat ze dan niks gaan doen al zouden ze vergroot zijn.
Het vele drinken wijst op een probleem. Zeg dat erbij, icm de amandelen. Je hoeft echt niet doodziek te zijn voor ze een operatie doen. Hij ondervindt er duidelijk hinder van.
Ik zal er eens over na denken. De strijd om hem geen drinken meer te geven wordt ik en hij ook zo ongelukkig van. Als weer drinken geven zijn we met 5 aan 10 minuten weer in slaap. ik heb het eens geprobeerd en toen werkte het aardig. Tot hij buikgriep kreeg een ik hem liet huilen en er na 30 minuten achter kwam dat hij alles onder gespuugd had.
Als je toch drinken wilt blijven geven, dan zou ik gewoon 2 tuitbekers water in bed zetten, dan kan hij zelf drinken en hoef je er niet steeds heen. Dat deden wij ook wel met onze jongste, dan ging hij om drinken vragen als ik hem in bed had gelegd, dan kreeg hij zijn beker mee naar bed. Vast niet zo goed voor zijn tanden, maar het was maar tijdelijk.
Mijn dochtertje was ook zo. Ik denk dat het drinken haar uit de slaap hield (lichaam gaat weer aan het werk/plassen). Op een dag werd ze ziek en na de fles moest ze enorm overgeven. De 4 flessen die in de nacht volgden kwamen er direct weer uit. We zijden dat geen fles meer mocht omdat ze daar ziek van werd. .. Ze geloofde het volgens mij ook want ze vroeg er ook niet meer om. Ze heeft 2,5 jaar hele nachten geschreeuwd. Ze sliep nooit 1 nacht door. De fles stopte en ze sliep door. Zo ineens. En nu al bijna een half jaar lang. ..
Ik zou eerst eens uitsluiten dat dat vele drinken geen medische oorzaak heeft. Dus amandelen, suikerziekte ed. Mocht dat het allemaal niet zijn dan zou ik gaan oefenen met minder drinken in de nacht. Wij hebben overigens ook kinderen (de oudste ook) die in de nacht wakker worden voor een slok drinken. De oudste zou dit zelf moeten kunnen pakken (staat naast haar bed) maar die is zo slaapdronken dat ze vaak naar ons toe strompelt. Als de jongste wakker wordt is het vaak omdat hij weer eens last heeft van zijn oren (heeft buisjes en binnenkort weer nieuwe) of omdat hij dorst heeft. Ik heb overigens kinderen met grote dorst. Overdag drinken ze ook veel.
Misschien is het drinken niet per se dorst, maar zoekt hij nabijheid. Ik zou eens proberen of het werkt om bij hem te slapen, of hij bij jou. Maar goed, daar moet je voor open staan. Hier heeft het samenslapen gezorgd voor veel meer slaap voor ons allemaal. En als die behoefte minder wordt, slaapt hij vanzelf vaker door. Hij begint de nacht in zn eigen bedje en komt er vanzelf uit als hij naar gedroomd heeft. Hij kruipt zelf in de cosleeper en ik doe halfslapend de deken over hem heen. Samen wakker worden is zo gezellig. En er wordt hier niet meer gespookt (tenzij hij ziek is natuurlijk) .
Ik denken dat het nu toch een oorzaak heeft dat het de laatste week zo extreem is. Hij had vanmorgen zen hele neus verstopt en nieste daarna dikke groene snot eruit. Daarnaast werd hij super hees wakker. Ik denk dat hij nu toch echt verkouden is geworden waardoor hij met open mond moest slapen. En mogelijk icm een zeer keel. ik kijk het nog een paar dagen aan anders volgend week ff checken bij de huisarts Hoe zen keel en oren ervoor staan. Kijk 1a2 keer per nacht is voor mij geen probleem maar elk uur wordt te gek.
Wat is zijn vocht intake per 24 uur? Dat zou ik eens even bijhouden, dus in hoeveel ml. En dan even kijken of dat afwijkt!
Ik weet het natuurlijk niet zeker maar gok op een tuitbeker of 5 aan 6 per 24 uur. Dus dat komt dan neer op ergens rond 1500ml
Ik zou ook zeggen dat het een medische oorzaak heeft, mn het vele drinken is opvallend. Het is alleen erg lastig om de oorzaak te achterhalen... Hier bleek het een allergie te zijn en sinds de dieetvoeding slaapt hij ineens door.
Maar bij een allergie zou je toch denken dat er meer symptomen zouden moeten zijn. Bv slecht eten. Diarree uitslag slecht groeien oid. welke allergie zit je aan te denken
Hier ook een zoontje van 25 mnd die snachts veel drinkt, meestal 1 fles melk. Vannacht waren het er 3 omdat hij ziek is en kiezen doorkrijgt. Bij ons kwamen de problemen doordat hij op aardstralen sliep, door die aardstralen kreeg hij last van reflux. Helemaal zeker weet ik dat nog niet maar hij krijgt er ook medicijnen voor. Het is lastig probeer eest medisch dingen uit te sluiten. Succes het is zwaar!