Hoi, Mijn zoontje van 6 maanden gaat meestal rond een uur of 22u/23u naar bed (na z'n laatste voeding) is dat normaal, bedoel is dat niet te laat? Ik zie vaak voedingsschema's met daarin de laatste voeding op 19u? Ook wordt hij sinds een week of 2 om de haverklap wakker 's nachts. Hij heeft laatst een periode doorgeslapen 's nachts, dus wij dachten 'eindelijk!'. Ik weet niet waar het doorkomt, heeft geen last van z'n tandjes, heeft het niet te koud/warm en kan ook geen honger hebben. Het enige wat ik kan bedenken is dat we sinds kort zijn begonnen met potjes voeding. Maar overdag heeft hij nergens last van alleen 's nacht.....
Of de potjes er iets mee te maken hebben durf ik niet te zeggen? Denk je dat hij krampjes heeft? Misschioen kun je de potjes op een eerder tijdstip geven bijv smidfdags en kijken of daar het verschil in zit? Verder zijn wij vanaf 5 maanden de laatste fles weg gaan halen dus de laatste om 19 uur. Het maakte voor het doorslapen niks uit! We moesten hem altijd wakker maken om 23 uur voor zn voeding, wel dronk hij hem gulzig leeg, maar blijkbaar had hij die fles niet nodig voor het doorslapen. Het is het proberen waard?
Wij legden Tijl toen (en nog steeds) rond 7 uur op bed. Meestal duurde 't dan een kwartiertje of halfuurtje voordat 'ie sliep (tegenwoordig valt 'ie meteen als een blok in slaap ). Wij zijn als ik het me goed herinner rond die tijd (4, 5 maanden) gestopt met de laatste fles van 23:00 uur. Hij sliep nl. vanaf 8 weken al door maar zo rond vier maanden werd 'ie 's nachts weer steeds vaker wakker. We hebben toen op advies van 't cb de laatste fles eraf gehaald. Hij dronk nl. overdag genoeg en was goed op gewicht. dat hielp wel want vrij snel sliep hij heerlijk door van 19:00 tot 7:00 .
jamie ging vanaf dat hij 3 maanden was ook pas rond 10u naar bed. hij deed daarvoor wel korte slaapjes in de box. zijn laatste fles rond 10u en dan sliep hij tot een uur of 6 sochtends, dan gaven wij hem weer een fles (haalden hem niet uit bed!!) en dan sliep hij weer in tot 9u! ik weet dat velen dit pure luxe noemen! de meeste houden het zolang niet uit. dit ging zo door tot hij een maand of 6 was. toen kregen wij van het cb het advies om de laatste fles te vervangen in nutrilon voor hongerige baby's en deze te vervroegen naar 20u. dit hebben we gedaan en meteen de eerste dag reactie! hij sliep van 20u tot 8u. dus mooi het klokje rond! dan halen we hem wel gewoon uit bed... dus niet fles geven en nog laten liggen.... je kan proberen de potjes te vervroegen zoals eerder al gezegd werd. als het krampjes zijn dan krijgen ze hier savonds al last van ipv snachts. wat je ook kan proberen (weet niet of je dat al doet of niet) is om een vaste routine aan te leren. ons routine is:"badje, dan op aankleedkussen afdrogen, pyama en slaapzak aan en meteen de fles en dan meteen in bed (de tijd tussen bad en bed brengt hij dus constant door op zijn aankleedkussen! er word ook niet meer gespeeld ofzo maar rustig met hem "gebabbeld") hier word jamie erg rustig van! zonder deze routine slaapt hij ook slecht! suc6! ps laat ff weten of het werkt als je het gaat proberen
Vanaf kleins af aan lag mijn zoontje oim 19 uur in bed. Nu inmiddels 17 mnd en nog steeds om 19 uur naar bed. Toen hij nog een fles om 23 uur kreeg, werd hij of zelf wakker of ik maakte hem rond die tijd wakker en daarna meteen weer in bed. De keren dat mijn zoontje later naar bed ging dan 19 uur zijn een echte uitzondering.